Jag har en stuga i Roslagen på 50 kvm som är byggd 1947 samt tillbyggd med sovrum och kök 2019.

Idagsläget är det endast självdrag som ventilation, och det blir ju lite unken doft när vi inte har varit där på några veckor.

Stugan är uppvärmd året runt med luftvärmepump då vi är där rätt ofta.

Nu köpte jag en mini FTX på Black friday:

https://mitsubishielectric.se/produ...ion/vl-50s2-e?product=vl-50s2-e-1676291644333

Frågan är var jag bäst placerar den i stugan? Vi brukar låta innerdörrarna stå öppna när vi inte är i stugan.

Har skissat på fem alternativa placeringar. Hur bör jag tänka?

Vi brukar alltid sova med öppet fönster, tänker mig att vardagsrummet vore bäst?

Planskiss av stuga från 1947 med tillbyggnad från 2019. Visar placeringar för FTX-ventilation, luftvärmepump, vedkamin och rumsfördelning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

K
Den du köpt är i princip bara tillräcklig för 1 sovrum så hade satt den där, men har du alltid fönster öppet så sätt den i vardagsrummet.

Jo det är just i vardagsrummet jag har lite dålig luft, så den borde passa bäst där.

Frågan är vilken vägg som blir bäst, alternativ 1 skulle nog passa in bäst estetiskt och då hamnar uteventilen lite skyddad under takfoten och i nordvästläge.

U
Håller med föregående, VL-50 är för liten för ditt behov. Du kommer behöva köra den på högsta hastighet och då låter den tyvärr en del.

På den ytan kommer den inte alls hjälpa på lägsta hastighet. Det hade gett mer att köpa en VL-100 och köra på lågfart istället .

//hälsningar en som har 2st VL-50

U Utsliten och utdömd skrev:
Håller med föregående, VL-50 är för liten för ditt behov. Du kommer behöva köra den på högsta hastighet och då låter den tyvärr en del.

På den ytan kommer den inte alls hjälpa på lägsta hastighet. Det hade gett mer att köpa en VL-100 och köra på lågfart istället .

//hälsningar en som har 2st VL-50
Då kanske jag ska ändra beställningen till en Mitsubishi VL-80 miniventilation VL-80U5-E istället?

Det är ju en ny modell, påstås klara 60 m2 så då borde den väl räcka till?

Vi är normalt endast två vuxna i detta vardagsrum under några timmar på kvällarna.

K
S Superrobban skrev:
Då kanske jag ska ändra beställningen till en Mitsubishi VL-80 miniventilation VL-80U5-E istället?

Det är ju en ny modell, påstås klara 60 m2 så då borde den väl räcka till?

Vi är normalt endast två vuxna i detta vardagsrum under några timmar på kvällarna.

Jag har både VL50 och VL100.
VL100 har högre effekt på andra läget (som inte låter så mycket) än vad VL50 har på högsta.

Men notera att VL100 har 2st hål, tror 80mm eller vad det nu var. Så passar inte att sätta på befintligt friskluftsintag som VL50.

U
Vl100 har utgått så det är vl-80 eller vl-50 nu

K
U Utsliten och utdömd skrev:
Vl100 har utgått så det är vl-80 eller vl-50 nu
Tror Vl80 är samma som VL100. Bara bytt namn.

Ok, då har jag ändrat beställningen nu till vl-80 istället.

Jag måste ändå ta upp nya hål, och det är ju enklare med två mindre hål när jag jag läktpanel på utsidan och då kan jag pricka in mellanrummen mellan läkten.

Ska de monteras så högt upp på väggen som möjligt för bästa funktion?

Jag tänker mig placering 1 då blåser den friskluften framför luftvärmepumpen och förhoppningsvis sprid friskluften lite mer i stugan. Värmen sprids ivarjefall till alla rum i nuläget om vi ställer upp alla innedörrar.

• Gilla
Kirre2021
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.