Byggahus.se

Hur påverka grannfastighetens bygglov?

14k läst  72 svar

1. R
    Medlem · Nivå 7
    Nu vet jag vilket hus det är, uppvuxen på andra sidan parken...

En fundering till TS, hur rimligt är det att det byggs en massa bostadsrätter i Klippan just nu? Är det inte främst seniorbostäder?
    Bättre grannar kan man inte ha...

Är det troligt att hela projektet sker på en gång?

2. A
    Medlem · Nivå 6
    Oavsett deras bedömning är det bra läge att överklaga...

• Laddar…
  3. FG
    Medlem · Nivå 9
    Det låter ändå förhållandevis lindrigt för din del.

I mitt område köptes en villa av ett bostadsbolag som sedan byggde ett 6-våningshus med 30 lägenheter och balkonger typ 4 meter från tomtgränsen. Det blev i stort sett total mörkläggning av grannfastigheten. Jag personligen drabbas inte av det här bygget, men det var ändå 25 grannar som överklagade beslutet. I det här fallet stred bygget till viss del mot detaljplanen eftersom man delvis byggde på prickad mark. Man byggde också takkupor på huset vilket man nekat andra grannar att göra.

Jag kan konstatera att det i princip alltid är meningslöst att överklaga ett sådant här bygge eftersom det är bostadsbrist och kommunerna kommer köra över kringboende. Att klaga på att utsikten försvinner eller att tomten skuggas har man inte heller något för eftersom det inte finns reglerat i lag. Man får också räkna med att kommunen kommer göra en planändring så att bygget går igenom.

Slutligen vill jag säga att det oftast blir bra när det är färdigt så man behöver inte hetsa upp sig för mycket.

4. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 16
    Håller inte med. Är det planstridigt så är det, då är det bara att överklaga om kommunen skulle godkänna en planstridig bygglovsansökan.

Så är det kanske, men nu har vi ju de lagar vi har, och då är det ju inget fel om TS överklagar något som strider mot dem.

5. D
    Medlem Nivå 4
    Vad innebär frimärksdetaljplan, är det ett sätt för kommunen att trixa till det så att bygget ändå kan genomföras trots att det strider mot nuvarande detaljplan.

6. D
    Medlem Nivå 4
    Ja det har vi också funderat över, det skall ju byggas 2st 8våningshus som kommer att bli hyresrätter i kommunalt fastighetsbolag och jag vet inte hur stor bostadsbristen är här. Sen kan man fundera över hur många som är beredda att betala 1,5miljoner för en 3a på denna orten när du kan köpa motsvarande storlek i befintlig förening för 1/3 av priset.

Ja ett seniorboende borde inte störa så mycket :)

Kan bara spekulera i hur troligt det är att projektet genomförs på en gång, men de avvaktar att lägenheterna är sålda innan de börjar så de är nog inte helt säkra på hur stort intresset är.

7. D
    Medlem Nivå 4
    Ja, vi kommer förmodligen att överklaga efter att ha sett hur de tänkt bebygga fastigheten, Vi är nu 4 av 5 grannar som är kritiska till det sätt som fastigheten skall bebyggas på.

8. D
    Medlem Nivå 4
    Du har förmodligen helt rätt, lyckas de sälja lägenheterna så kommer bygget på något sätt att genomföras det enda som kan hända är att det fördröjs men då hinner träden vi skall köpa växa till sig lite.

9. D
    Medlem Nivå 4
    Ja det är nog ett av de bästa alternativen. Tyvärr är vi inte eniga i frågan inom familjen, min fru vill bo kvar.

• Laddar…
  10. E
    Medlem · Nivå 21
    Eller lär dig att leva i en föränderlig värld. Det kommer alltid att hända saker som rubbar dina cirklar.

11. O
    Medlem Nivå 2
    Det känns om tidningsartikeln är för att testa av marknaden... måste bli ett dyrt projekt där man först ska riva befintlig byggnad för att sedan bygga nytt. Att sedan sälja dem, det lyckades i Åstorp, borde inte bli ett problem här heller, dock så kan man undra om efterfrågan möter utbudet nu när man är på gång med att bygga relativt många hyresrätter.

12. D
    Medlem Nivå 4
    Ja, det är en dynamisk värld vi lever i, men det är ens eget ansvar att försöka påverka världen i den riktning man själv anser vara rätt, annars tycker jag man förbrukar sin möjlighet att ha åsikter om den i efterhand.

13. D
    Medlem Nivå 4
    Jo, så är det, de vill väl kolla intresset, nu vet jag inte vad bostadsrätterna kostar i Åstorp, men här i Klippan skulle jag uppskatta att de befintliga bostadsrättslägenheterna kostar 1/3 - 1/2 av vad dessa nya kommer att kosta men det kan säkert finnas dem som gärna betalar för att bo i nyproduktion.

14. R
    Medlem · Nivå 16
    Det är när man gör en egen detaljplan för ett litet begränsat område. Ex som i ditt fall, bara för den aktuella tomten.

Det är mycket billigare än att göra ett omtag av hela detaljplanen för området även om en frimärksplan också kostar rätt mycket att genomföra.

15. FG
    Medlem · Nivå 9
    I vårt fall godkändes bygglovet av kommunen och drogs sedan tillbaka av Länsstyrelsen. Byggbolaget byggde klart huset utan bygglov. Mark och miljödomstolen gav sedan bygglov i efterhand trots planstridigheter.

Men givetvis ska man överklaga om man tycker att bygglovet är felaktigt. Det finns så klart fall där klagande fått rätt.