Växelriktaren kommer i alla lägen att försöka konvertera all el som kommer in från solcellerna. Den justerar sin utspänning mot elnätet kontinuerligt så att den driver så mycket ström som möjligt ut. Den reglerautomatiken justerar i millisekundsintervall, eller tom mikrosekunder. Om den i ett givet ögonblick drar för mycket ström från solcellerna, så minskar inspänningen med några millivolt, och den kommer att justera omvandlaren, så att den drar mindre ström. Och omvandlaren kommer att sänka sin utspänning på 50 Hz sidan något.

Nu vet jag inte exaskt hur en enverter omvandlar. Men det är en högfrekvens switch. Så den tar DC ström från en kondensator som laddas av socellerna. Den hackar den strömmen med kanske 100 kHz. Och varierar pulslängden så att det är mycket energi i varje puls på topparna av 50 Hz utsignalen, och lite där 50 Hz passerar noll. Detta går in i en switchtransformator, kommer ut på utmatningssidan från transformatorn. Där filtreras denna 100 Khz signal så att man bara släpper ut låga frekvenser. Eftersom man då anpassat energiinnehållet så det liknar en 50Hz signal, så blir det 50 Hz ut efter filtrering.

Ungefär så ser principen ut, men sedan är det massor med detaljkunskap som behövs för att få det att fungera på riktigt. Det finns 1000 tals ingenjörer som inte gör något annat än att optimera den här typen av switch konverterare. Och det kommer dagligen ut nya komponenter från komponenettillerkare som gör det möjligt att optimera omvandlingen liiite till.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Ok, så växelriktaren steppar inte själv upp spänningen för att kunna mata ut strömmen från panelerna, det är en effekt av att panelerna genererar ström i kretsen?
Jag har alltid sett en växelriktare som en slags portvakt, som antingen tillåter ström att passera eller inte.
Tänker att det finns ju funktioner i många växelriktare som begränsar effekten, så på något sätt måste den väl kunna manipulera spänningen?

Jag är även förvånad över hur stort spänningsintervall de klarar av att hantera, en vanlig inverter/UPS är ju designad för ett väldigt smalt spänningsintervall på både AC- och DC sidan.
Jag skulle rekommendera att inte läsa pacmans svar utan i stället läsa hempularens svar. Det stämmer bättre med verkligheten.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Hur hanterar växelriktaren stora och snabba skillnader i effekt, jag tänker en stor anläggning på 30kW där solen går i/ur moln?
Hur och hur snabbt ändrar växelriktaren spänning och vad händer med den energi som inte hinner med i omställningen, blir den värme?
Att solen går i moln är elektriskt sett ingen snabb förändring. Det hanteras med lätthet.
Växelriktaren kan liknas lite med en batteriladdare som tar ström ur solbatteriet och laddar upp nätbatteriet.
Det enda som händer om solen går i moln eller man rycker isär sladden är att växelriktaren slutar ladda nätet.
Blir istället nätbatteriet fullt eller man drar isär sladden på nätsidan så slutar det också ladda. Solcellerna levererar sin maximala tomgångsspänning men ingen ström.
Ser vi det så här förenklat och i ett ögonblick så spelar det ingen roll att det är dc på solcellsidan och ac på nätsidan. Därför kan man drista sig att likna nätet med ett batteri.
Jag är ingen expert på just solväxelriktare men den bör omvandla spänningen i 2 steg. Först varierande dc solspänning till stabil dc och därefter till ac .

B Bjober skrev:
Att solen går i moln är elektriskt sett ingen snabb förändring. Det hanteras med lätthet.
Växelriktaren kan liknas lite med en batteriladdare som tar ström ur solbatteriet och laddar upp nätbatteriet.
Det enda som händer om solen går i moln eller man rycker isär sladden är att växelriktaren slutar ladda nätet.
Blir istället nätbatteriet fullt eller man drar isär sladden på nätsidan så slutar det också ladda. Solcellerna levererar sin maximala tomgångsspänning men ingen ström.
Ser vi det så här förenklat och i ett ögonblick så spelar det ingen roll att det är dc på solcellsidan och ac på nätsidan. Därför kan man drista sig att likna nätet med ett batteri.
Jag är ingen expert på just solväxelriktare men den bör omvandla spänningen i 2 steg. Först varierande dc solspänning till stabil dc och därefter till ac .
Jag har utelämnat batteri i ekvationen, med batteri finns det ju ett lager.
Jag trodde majoriteten gjorde om flera hundra volt DC till några få volt AC och sen transformerade det till några hundra volt AC.

H hempularen skrev:
Växelriktaren kommer i alla lägen att försöka konvertera all el som kommer in från solcellerna. Den justerar sin utspänning mot elnätet kontinuerligt så att den driver så mycket ström som möjligt ut. Den reglerautomatiken justerar i millisekundsintervall, eller tom mikrosekunder. Om den i ett givet ögonblick drar för mycket ström från solcellerna, så minskar inspänningen med några millivolt, och den kommer att justera omvandlaren, så att den drar mindre ström. Och omvandlaren kommer att sänka sin utspänning på 50 Hz sidan något.

Nu vet jag inte exaskt hur en enverter omvandlar. Men det är en högfrekvens switch. Så den tar DC ström från en kondensator som laddas av socellerna. Den hackar den strömmen med kanske 100 kHz. Och varierar pulslängden så att det är mycket energi i varje puls på topparna av 50 Hz utsignalen, och lite där 50 Hz passerar noll. Detta går in i en switchtransformator, kommer ut på utmatningssidan från transformatorn. Där filtreras denna 100 Khz signal så att man bara släpper ut låga frekvenser. Eftersom man då anpassat energiinnehållet så det liknar en 50Hz signal, så blir det 50 Hz ut efter filtrering.

Ungefär så ser principen ut, men sedan är det massor med detaljkunskap som behövs för att få det att fungera på riktigt. Det finns 1000 tals ingenjörer som inte gör något annat än att optimera den här typen av switch konverterare. Och det kommer dagligen ut nya komponenter från komponenettillerkare som gör det möjligt att optimera omvandlingen liiite till.
Hej

Jag kan lägga till att ett distributionsnät till villor där du ansluter en solcells anläggning via en inverter där består nätimpedansen huvudsakligen av ledningarna och transformatorernas impedans.
Impedans; se https://sv.wikipedia.org/wiki/Impedans

Kablar har huvudsakligen resistiv impedans. För en friledning i luften är ofta reaktansen i impedansen större än resistansen och för transformatorer så är reaktansen betydligt större än resistansen.

Både resistansen och reaktansen i impedansen ger spänningsfall men det är bara resistansen som ger effektförluster.

Sammantaget så innebär detta att när en inverter skall mata in effekt från en solcellsanläggning då behöver spänningen vid huset höjas, för att vända strömmen och därmed effektriktningen.

Beroende på ledningslängder och om det är kablar i mark, friledning i luften eller transformatorer som strömmen då passerar, så blir spänningsfallet (i strömmens riktning) olika stort.

Switchfrekvensen du nämner (som kan vara i frekvensområdet 2-150 kHz) har jag forskat på och eftersom vi där ännu inte har produktnormer som begränsar dess storlek så kan dess amplitud från en solcellsinverter variera.

Ibland blir amplituden från dessa switchfrekvensen (som vandrar i elnätet till den punkt där impedansen för switchfrekvensen är lägst) så att den stör annan teknik t.ex. ljudanläggningar. Det senaste året har jag fler och fler som hör av sig och har störningsbekymmer.

I februari 2025 kom delredovisningen från Elsäkerhetsverket; ”Regeringsuppdrag: Insatser för höjd kunskap om elektromagnetisk kompatibilitet 2024”

I sammanfattningen står bl.a; ”Bristande EMC är ett problem inom många branscher i samhället. I den undersökning som Elsäkerhetsverket genomfört framkom att solceller, belysning och fordonsladdningssystem är de produktgrupper som upplevs ge upphov till flest störningar.” Senare står det; ”Switchad kraftelektronik bidrar till energieffektivitet och gör utrustningen lättare då den kräver mindre råvaror vid tillverkning, men denna typ av lösning orsakar mer störningar i ett bredare frekvensspektrum. För att undvika dessa EMC-problem krävs bra filterlösningar och kapslingar som stänger inne störningarna.”
https://www.elsakerhetsverket.se/gl...p-om-elektromagnetisk-kompatibilitet-2024.pdf

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Jag har utelämnat batteri i ekvationen, med batteri finns det ju ett lager.
Jag trodde majoriteten gjorde om flera hundra volt DC till några få volt AC och sen transformerade det till några hundra volt AC.
Jag skulle hellre säga att man gör om 100-1000 V dc till 300-400 V dc för det är en lämplig spänning att omvandla till 240 V ac.
Batteriet var bara en liknelse för hur solcell och nät uppför sig elektriskt. Tvingar man i mer ström så stiger spänningen något, drar man ur ström så sjunker spänningen något. Men inget dramatiskt händer om man tvärt slutar ladda.

En solcell är i princip en ljusberoende strömgenerator. Ett batteri är snarare en spänningsgenerator.

• Gilla
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
B Bjober skrev:
Nu ska jag inte ge mig in på gissa hur det fungerar.
Men "alla" solcellsväxelriktare har ju en MPPT-regulator, som hela tiden väljer den bästa arbetspunkten för solcellerna som ger mest effekt, dvs justerar strömmen som dras från panelerna så att högst verkningsgrad nås.
Dvs det påverkar både ström och spänning.

Men sen är det väl mycket möjligt att det kommer två omvandlingssteg till.
En switchregulator som skapar en stabil DC-spänning och sen en till som omvandlar denna spänning till AC.
Men jag har absolut ingen koll, men tycker dock att det skulle vara en rätt vettig approach på design.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men "alla" solcellsväxelriktare har ju en MPPT-regulator, som hela tiden väljer den bästa arbetspunkten för solcellerna som ger mest effekt, dvs justerar strömmen som dras från panelerna så att högst verkningsgrad nås.

En switchregulator som skapar en stabil DC-spänning och sen en till som omvandlar denna spänning till AC.
Men jag har absolut ingen koll, men tycker dock att det skulle vara en rätt vettig approach på design.
Hej Mikael_L

Det är inte lätt att ”på nätet” hitta ett principschema över det du efterfrågar (beskriver). Men titta på denna länk; https://www.researchgate.net/figure...ected-inverter-and-its-control_fig1_229005836

Längst uppe till vänster så har du solcellerna (PVG) och en MPPT- regulator

Sedan ett likspännings-mellanled ritat som en kondensator Vdc dit en likspänningseffekt (Pdc) levereras.

Detta likspännings-mellanled kan naturligtvis innehålla ett batteri.
Men då kan det rimligen behövas ytterligare en Dc-Dc omvandlare för att justera spänningsnivån

Sedan själva dc-ac Invertern styrd av en PWM (pulsbreddsmodulerad) signal.

Genom växelspännings-gränssnittet P1 matas uteffekten genom en filterlänk bestående av induktansen L1, kondensatorn Cf, och induktansen L2.

Sedan kommer växelspännings-gränssnittet P2 som är anslutet mot elnätets tre faser (Vg1, Vg2, Vg2) längst till höger.

Redigerat:
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:

Ja jag tänker mig mpptn som en del av första omvandlingssteget.

Diagram som visar effektkurva och I-V-kurva för en solcell, med maximum power point (MPP) markerad, samt spänning och ström i relation till effekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.