Är det typ rosettventiler i ytterväggarna?Niclas Gustafsson skrev:
Jag har öppnat mina i renoveringsobjektet mha knacka försiktigt med en hammare och en dorn.
Är det målat över dem så kanske man ska ta en brytbladskniv eller liknande och skära lite försiktigt i öppningarna.
Produkter som diskuteras: "brytbladskniv"
Brytbladsknivar
Brytbladsknivar är utmärkta verktyg för att utföra en mängd olika skärande uppgifter. De har avtagbara blad med flera segment, så när bladets spets blir trubbigt kan du enkelt bryta av det segmentet och har då ett nytt, skarpt blad
Läs mer
Men… bilden kom bort på vägen. Frånluftsventil. Har varit oljeeldning men det gjordes om för x antal år sen. Och förra ägarna stängde alla ventiler av nån anledning. Dålig lukt på övervåningen nu från vinden…. tänkte öppna upp pch försöka få igång nån slags ventilation på nått sätt. Steg ett är ventilerna… försökt få tag på nån ventilationsfirma men sommar…
Killgissning,kan det fattas ett stag mellan dom 2 blanka vinklarna till höger? Den övre vinkeln är kopplad till dom 2 övre horisontella lamellerna och den undre vinkeln kopplad till dom 2 undre lamellerna?Det hjälper ju inte dig att få det att löpa lätt,men jag tänker att om du påverkar de 2 vinklarna samtidigt,antingen upp eller ner,och på så sätt "jojjar" upp länkaget lite försiktigt som bör finnas innanför ventilgallret
Ta en mattkniv och skär rent runt ventilerna då de sitter en massa färg där. Sen hittar du skruvarna och skruvar ur dessa. Antingen tar man bort färger och piffar upp dessa eller så sätter man dit tallriksventiler som kan stängas lagomt mycke efter behov. Kan även vara lämpligt att undersöka så kanalen är öppen. Så inte nån vart duktig och pluggat kanalen. Därpå lär det finnas tilluft till rummet tillika .
De där ventilerna är jag uppvuxen med.
De små armarna ska dras ihop, då öppnar lamellerna. Gallret sitter med små fjäderbleck, det ska bara vara att försiktigt lirka loss så sitter det fast så sitter det med färgen. Skär loss runt ytterkanten som någon skrev. Ventilhuset-ramen sitter murad med bruk i murstocken.
De små armarna ska dras ihop, då öppnar lamellerna. Gallret sitter med små fjäderbleck, det ska bara vara att försiktigt lirka loss så sitter det fast så sitter det med färgen. Skär loss runt ytterkanten som någon skrev. Ventilhuset-ramen sitter murad med bruk i murstocken.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden