Det här är dörren till vår ena toalett. Om man inte stänger igen den så öppnar den sig automatiskt sakta men säkert ut mot hallen ca 65-75 grader uppskattningsvis. Det har alltid varit så och vi tänkte nu ta tag i den. Jag noterar att, sett framifrån, så är glipan mellan karm och dörrblad väldigt liten i nederkant på vänster sida, det ökar sedan halvvägs upp och i överkant har den gått in lite. Men det är som mest tightast mellan dörrblad och karm nere till vänster.'
Finns det någon som kan tipsa om vad för justeringar som kan tänkas behövas? Det sitter fyra karmskruv på vardera sida.
Jag har aldrig tidigare justerat någon dörr, det är nytt för mig. Jag har sökt och funnit lite inspiration och provat att lite smått vrida på karmskruven men det blir ingen skillnad.
Kan ni för en lekman som mig ge några tips hur jag bör göra för att få det bättre?
Tack på förhand!
Finns det någon som kan tipsa om vad för justeringar som kan tänkas behövas? Det sitter fyra karmskruv på vardera sida.
Jag har aldrig tidigare justerat någon dörr, det är nytt för mig. Jag har sökt och funnit lite inspiration och provat att lite smått vrida på karmskruven men det blir ingen skillnad.
Kan ni för en lekman som mig ge några tips hur jag bör göra för att få det bättre?
Tack på förhand!
Produkter som diskuteras: "karmskruv"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Karmen ska justeras in i överkant, mot toa, eller ut nertill.M Martin1981 skrev:Det här är dörren till vår ena toalett. Om man inte stänger igen den så öppnar den sig automatiskt sakta men säkert ut mot hallen ca 65-75 grader uppskattningsvis. Det har alltid varit så och vi tänkte nu ta tag i den. Jag noterar att, sett framifrån, så är glipan mellan karm och dörrblad väldigt liten i nederkant på vänster sida, det ökar sedan halvvägs upp och i överkant har den gått in lite. Men det är som mest tightast mellan dörrblad och karm nere till vänster.'
Tack på förhand!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden