Cheesen
T tobsy skrev:
Handtaget går bra. Allt rör sig. Det är cylindern som stoppar, kan något ikistan göra det?
Skulle vara om något stoppar kolven från att fällas in. Vad?
Det kan vara is, smuts eller något annat i kistan som kärvar. Det vanligaste är dock att dörren rört sig och nyper fast kolven. Om så är fallet så märker man det om man lyfter och rockar lite på dörren i alla väderstreck (uppåt, nedåt, höger, vänster inåt, utåt och dessa kombinerade) medans man vrider på nyckeln. Enklast brukar vara att använda en kofot för att rucka på dörren.

Du skriver stiften om och om igen. Om det är stiften i cylindern du menar så kan du prova att vrida cylindern med en skruvmejsel så ser du precis hur lite låset går att röra innan stiften säger stopp.

• Gilla
CsabaFG och 2 till
  • Laddar…
Cheesen
T tobsy skrev:
Det går helt fritt allting
Går låskolven fritt? Det kan man ofta känna med en mejsel om inget brytskydd är monterat.

• Gilla
tobsy
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Det kan vara is, smuts eller något annat i kistan som kärvar. Det vanligaste är dock att dörren rört sig och nyper fast kolven. Om så är fallet så märker man det om man lyfter och rockar lite på dörren i alla väderstreck (uppåt, nedåt, höger, vänster inåt, utåt och dessa kombinerade) medans man vrider på nyckeln. Enklast brukar vara att använda en kofot för att rucka på dörren.

Du skriver stiften om och om igen. Om det är stiften i cylindern du menar så kan du prova att vrida cylindern med en skruvmejsel så ser du precis hur lite låset går att röra innan stiften säger stopp.
Kolven går helt fritt. Liksom dörrbladet.
Nä det är nog inte stiften…

Det som verkar mest rimligt är att något i kistan blockerar kolven från att röra på sig.
Cheesen Cheesen skrev:
Går låskolven fritt? Det kan man ofta känna med en mejsel om inget brytskydd är monterat.
Alltså den rör sig i blecket åt alla håll

T tobsy skrev:
Kolven går helt fritt. Liksom dörrbladet.
Nä det är nog inte stiften…

Det som verkar mest rimligt är att något i kistan blockerar kolven från att röra på sig.

Alltså den rör sig i blecket åt alla håll
Byttes låshuset samtidigt som det låscylindrarna i somras?
I så fall reklamerar du om inget spänner mot regelkolven så är det fel i låshuset som om det byttes i somras omfattas av garanti.

• Gilla
tobsy
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Byttes låshuset samtidigt som det låscylindrarna i somras?
I så fall reklamerar du om inget spänner mot regelkolven så är det fel i låshuset som om det byttes i somras omfattas av garanti.
Nej alla prylar köpte jag in. De flesta har flera år på nacken, legat i förrådet, ingen garanti.

Nu är det fixat. Huset hade sjunkit ihop (såklart) i torkan, och hängde på kolven så den inte gick att röra.

Jag såg alltså fel när jag tyckte det gick fritt. Borde testat med bräckjärn … tack för alla inspel!

• Gilla
Purre och 5 till
  • Laddar…
T tobsy skrev:
Nu är det fixat. Huset hade sjunkit ihop (såklart) i torkan, och hängde på kolven så den inte gick att röra.

Jag såg alltså fel när jag tyckte det gick fritt. Borde testat med bräckjärn … tack för alla inspel!
Var tog slutblecket i regelkolven? Ovan/under/framkant?
Bra att det löst sig men du bör åtgärda så felet inte återkommer.

• Gilla
tobsy
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Var tog slutblecket i regelkolven? Ovan/under/framkant?
Bra att det löst sig men du bör åtgärda så felet inte återkommer.
Huset hade sjunkit ner på kolven. Nytt lås med liten marginal och mycket torrt väder. Kanske måste justeras i sommar igen, huset rör sig en del

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
T tobsy skrev:
Huset hade sjunkit ner på kolven. Nytt lås med liten marginal och mycket torrt väder. Kanske måste justeras i sommar igen, huset rör sig en del
Så den tog i ovankanten som jag gissade på första bilden trots det dåliga ljuset.
Det finns slutbleck med större marginaler men ibland är det lättare att fila ur slutblecket lite så det klarar av sättningen om den inte är allt för stor.
Vad är det för slutbleck i karmen?

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Så den tog i ovankanten som jag gissade på första bilden trots det dåliga ljuset.
Det finns slutbleck med större marginaler men ibland är det lättare att fila ur slutblecket lite så det klarar av sättningen om den inte är allt för stor.
Vad är det för slutbleck i karmen?
Huset är ett ganska nytt blockhus som rör sig mycket. Montören hade inte tagit marginal för det. Dörren var sedan tidigare justeringar uppskruvat närmare en centimeter, så det vara bara att skruva ner 5 mm så finns det 1,5 mm marginal att röra sig på uppåt.
Det var ju otroligt klantigt att inte ta ett bvärckjärn, men det satt så hårt, och jag hängde på dörrhandtaget utan att det rörde sig en millimeter, liksom tyckte mig se att kolven rörde sig i blecket. Ibland är man stressad och orkar inga problem.

• Gilla
123abc och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.