1 871 läst ·
39 svar
2k läst
39 svar
Hur öppna mitt lås?
Det kan vara is, smuts eller något annat i kistan som kärvar. Det vanligaste är dock att dörren rört sig och nyper fast kolven. Om så är fallet så märker man det om man lyfter och rockar lite på dörren i alla väderstreck (uppåt, nedåt, höger, vänster inåt, utåt och dessa kombinerade) medans man vrider på nyckeln. Enklast brukar vara att använda en kofot för att rucka på dörren.T tobsy skrev:
Du skriver stiften om och om igen. Om det är stiften i cylindern du menar så kan du prova att vrida cylindern med en skruvmejsel så ser du precis hur lite låset går att röra innan stiften säger stopp.
Kolven går helt fritt. Liksom dörrbladet.Cheesen skrev:
Det kan vara is, smuts eller något annat i kistan som kärvar. Det vanligaste är dock att dörren rört sig och nyper fast kolven. Om så är fallet så märker man det om man lyfter och rockar lite på dörren i alla väderstreck (uppåt, nedåt, höger, vänster inåt, utåt och dessa kombinerade) medans man vrider på nyckeln. Enklast brukar vara att använda en kofot för att rucka på dörren.
Du skriver stiften om och om igen. Om det är stiften i cylindern du menar så kan du prova att vrida cylindern med en skruvmejsel så ser du precis hur lite låset går att röra innan stiften säger stopp.
Nä det är nog inte stiften…
Det som verkar mest rimligt är att något i kistan blockerar kolven från att röra på sig.
Alltså den rör sig i blecket åt alla hållCheesen skrev:
Byttes låshuset samtidigt som det låscylindrarna i somras?T tobsy skrev:
I så fall reklamerar du om inget spänner mot regelkolven så är det fel i låshuset som om det byttes i somras omfattas av garanti.
Nej alla prylar köpte jag in. De flesta har flera år på nacken, legat i förrådet, ingen garanti.1 123abc skrev:
Var tog slutblecket i regelkolven? Ovan/under/framkant?T tobsy skrev:
Bra att det löst sig men du bör åtgärda så felet inte återkommer.
Så den tog i ovankanten som jag gissade på första bilden trots det dåliga ljuset.T tobsy skrev:
Det finns slutbleck med större marginaler men ibland är det lättare att fila ur slutblecket lite så det klarar av sättningen om den inte är allt för stor.
Vad är det för slutbleck i karmen?
Huset är ett ganska nytt blockhus som rör sig mycket. Montören hade inte tagit marginal för det. Dörren var sedan tidigare justeringar uppskruvat närmare en centimeter, så det vara bara att skruva ner 5 mm så finns det 1,5 mm marginal att röra sig på uppåt.1 123abc skrev:
Det var ju otroligt klantigt att inte ta ett bvärckjärn, men det satt så hårt, och jag hängde på dörrhandtaget utan att det rörde sig en millimeter, liksom tyckte mig se att kolven rörde sig i blecket. Ibland är man stressad och orkar inga problem.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden