1 870 läst ·
39 svar
2k läst
39 svar
Hur öppna mitt lås?
Kontrollera höjden i slutblecket.
Det är dåligt ljus men när jag förstorar bilden tycker jag det ser ut som om ovankant regelkolv ligger emot ovankant slutbleck, är det så eller ser jag fel?
Finns det något "glapp" om du trycker ner trycket och drar dörren in och ut?
Fungerar det om du trycker på dörren? Jag brukar tryck hårt med kroppen och stöta samtidigt som jag försöker vrida nyckeln om det behövs. Då du har glas i dörren så får man anpassa hur man trycker på dörrbladet.
Det kan förekomma att det ligger snö/is/grus på tröskeln som gör att dörren spänner.
Vilket låshus sitter det i dörren som fungerar? Verkar vara ett 565 eller motsvarande.
Det set inte ut att vara problem med låscylindern så kan vara dörrgången eller låshuset, det är mer sällsynt att det beror på låshuset.
Det är dåligt ljus men när jag förstorar bilden tycker jag det ser ut som om ovankant regelkolv ligger emot ovankant slutbleck, är det så eller ser jag fel?
Fungerar det om du trycker på dörren? Jag brukar tryck hårt med kroppen och stöta samtidigt som jag försöker vrida nyckeln om det behövs. Då du har glas i dörren så får man anpassa hur man trycker på dörrbladet.
Det kan förekomma att det ligger snö/is/grus på tröskeln som gör att dörren spänner.
Vilket låshus sitter det i dörren som fungerar? Verkar vara ett 565 eller motsvarande.
Det set inte ut att vara problem med låscylindern så kan vara dörrgången eller låshuset, det är mer sällsynt att det beror på låshuset.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "slutbleck"
Slutbleck
Slutbleck är viktiga komponenter i dörrsystem, som fungerar som motpart till dörrlåset och bidrar till att förbättra dörrens säkerhet och stabilitet. De finns i en mängd olika stilar och storlekar för att passa olika typer av dörrar och
Läs mer
T tobsy skrev:
Jag hade kontaktat montören, är det så nytt så har du ju reklamationsrätt/garanti på lås och montage. Det ska ju funka. Om det kommit in vatten i kistan så är det något fel på montage/lås. Om det inte kommit in något främmande så är det ju fortfarande fel på montage/lås.T tobsy skrev:
Det är 565. Monterat i somras. Dörrblad och regel går fritt. Låscylindern tvärstoppar när den kommer till stiften, varför tror du inte det är den det är fel på?1 123abc skrev:Kontrollera höjden i slutblecket.
Ja men tyvärr tog jag ett par cylindrar som jag hade liggande . Nya i förpackning, men minns inte var de kommer ifrån.Cheesen skrev:
För att du vrider förbi spärrlinjen vilket betyder att låscylindern är "upplåst"T tobsy skrev:
Problemet är att du inte kan dra in regelkolven vilket oftast beror på att något spänner mot regelkolven.
Handtaget går bra. Allt rör sig. Det är cylindern som stoppar, kan något ikistan göra det?kashieda skrev:
Jämför det fungerande låset, det låser upp i 90 grader, stiften tar efter 45 grader.
Det trasiga låset stoppar efter 45 grader.
Skulle vara om något stoppar kolven från att fällas in. Vad?
Kistan är ju ett nytt 565, känns stabilt det med.
Det första du gör är att lysa in i springan mellan lås och slutbleck och se om något ligger mot slutblecket, kontrollera både höjdled över och under samt om den spänner i framkant/bakkant pga av att något påverkar plösmåttet, alltså att den spänner mot dig när du tittar.T tobsy skrev:
Som jag skrev tidigare så försök trycka hårt på dörrbladet samtidigt som du försöker vrida nyckeln, det kan fungera om det spänner pga av att något påverkar plösmåttet.
Det går helt fritt allting1 123abc skrev:Det första du gör är att lysa in i springan mellan lås och slutbleck och se om något ligger mot slutblecket, kontrollera både höjdled över och under samt om den spänner i framkant/bakkant pga av att något påverkar plösmåttet, alltså att den spänner mot dig när du tittar.
Som jag skrev tidigare så försök trycka hårt på dörrbladet samtidigt som du försöker vrida nyckeln, det kan fungera om det spänner pga av att något påverkar plösmåttet.