Hej på er! Jag tänkte bara se om det finns utrymme för att diskutera ett eventuellt byte va hängrännor. Den hängränna jag har idag är en gammal i PVC. Anledningen till byte är att jag bytt fasadbeklädnad och att rören/hängrännorna läcker.

Jag har rännkrokar som sitter likt bifogad bild.

Jag hade velat byta till plåt men eftersom rännkroken sitter såpas svårt till så känns det som ett ganska stort jobb att byta dem.

Alternativet hade varit att byta till plast för att slippa byta rännkroken...

Hur hade ni tänkt? Taket är gammalt och jag ser ett takbyte inom 10 år iallafall.

Är det onödigt att börja pilla med sådanthär i dagsläget? Är det bättre kanske att byta avvattningen i samband med takbytet och kanske bara försöka renovera upp där det läcker i dagsläget för att sedan byta när man byter taket?

Hade igentligen bara velat ha tips och råd om det finns någon lösning jag inte ser som också inte kräver att man står på en stege hela semestern..

• Illustration av takkonstruktion med monterad hängränna och rännkrok, visar specifik placering och fäste i trädel av takfot.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tyomka och 1 till
  • Laddar…
J Jan_G skrev:
Man byter rännkrokar till en modell som monteras på sidan av takfoten och lägger nya rännan där i.
Det gamla rännkrokarna kapar man av.
Här är en variant, men det finns massor: [länk]
Hej och tack för svar! Jag har tänkt på det, men det ser ut som, iallafall på mitt hus, komma så långt ner (alltså ned mot backen) jag vet inte hur det kommer se ut eller fungera. Jag tog lite bilder, jag får som sagt känslan av att rännan kommer att komma någon centimeter ner om man sätter den i den längstgående brädan.. Men det kanske går att göra så? Jag har 90rännor idag, man kanske behöver byta till den bredare rännan om den hamnar längre ner?

• Takränna monterad på husets träfasad nära marken, med snö och gräs vid sidan av uppfarten i vintermiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.