Brukar ha bundet elavtal på 1 år men nu när avtalet med Fortum går ut i maj blir det ett 5 års avtal med Nordic Green Energy. Med alla avgifter landade man på 45 öre kWh via elskling, bundet 1 års avtal kostade 1-2 öre mindre bara.
Får hoppas att Nordic är lika bra som Fortum

Fem år kändes väldigt länge för ett el-avtal.

P Puhnallen skrev:
Kollade lite snabbt på Elskling vad jag med mina 20000 kWh/år skulle få betala för ett fast 1 års abonemang. Billigast var Telinet med en årskostnad på 8803 kr. Jämförde med priset hos e-on som, tyvärr, är min nätleverantör. På deras hemsida får jag fram att det skulle kosta mig 12480 kr per år. Lite mer än en 50 lapp.

Har alla mina tre elabonnemang hos kundkraft, 2 år bindningstid, och sparar ca 10.000 kr per år jämfört med vad det skulle ha kostat om jag inte hade bytt från mina ursprungliga elleverantörer.
Lite mer än en 50-lapp?

Har du tre elabonnemang för 20000 kWh eller menar du att det är tre olika fastigheter som tillsammans förbrukar det?

Kollade på kundkraft men blev inte imponerad.

Förr bytte vi ganska ofta, med ett par års mellanrum ungefär.

Men sedan vi bytte till Tranås så är det slut med jagande efter kronor.
Anledningen är att Tranås är den enda elproducenten som gör någonting åt dagens situation vad gäller vattenkraft.

De lägger ned onödiga anläggningar, förbättrar de de behåller (på riktigt alltså, inga hittepåförbättringar) och ansöker frivilligt om nya tillstånd för att få tappa mer vatten med mera.

Det är extremt ovanligt med en elproducent som tar sitt ansvar för miljön när våra politiker inte gör det...

• Gilla
Kirre2
  • Laddar…
Varför kör ni på fastprisavtal? Då kommer ju elhsldlarna alltid att lägga på en säkerhetsmarginaler efter som de inte vet vad det blir för elpriser framöver.
Jag kör rörliga avtal och försöker att byta en gång om året. Det går ju bara att få bra avtal på ett år i taget.

Snailman
D Daniel 109 skrev:
Varför kör ni på fastprisavtal? Då kommer ju elhsldlarna alltid att lägga på en säkerhetsmarginaler efter som de inte vet vad det blir för elpriser framöver.
Jag kör rörliga avtal och försöker att byta en gång om året. Det går ju bara att få bra avtal på ett år i taget.
Har du någon bra sida där man kan kolla vad man får betala om man kör rörligt, det borde ju gå att jämföra förfluten tid åtminstone.

De flesta (som jag) med eluppvärmning förbrukar ju det mesta på vintern, så nån sorts medelpris på elen över året säger ju ingenting, utan det måste ju vara en jämförelse som passar för eluppvärmda fastigheter.

Snailman Snailman skrev:
Har du någon bra sida där man kan kolla vad man får betala om man kör rörligt, det borde ju gå att jämföra förfluten tid åtminstone.

De flesta (som jag) med eluppvärmning förbrukar ju det mesta på vintern, så nån sorts medelpris på elen över året säger ju ingenting, utan det måste ju vara en jämförelse som passar för eluppvärmda fastigheter.
Här kommer statistik över förfluten tid, har länkat till dessa kurvor tidigare i tråden.
http://www.energimarknadsbyran.se/Documents/Prisstatistik/Rödgrön 31 jan-18.pdf?epslanguage=sv
Vad avser att sia om framtiden kan jag inte hjälpa er, inte ens elbolagen själva vet hur framtiden ser ut vad gäller priset på el.
Det jag vet är det här:
-Det installeras mycket solpaneler som innebär att priset på el troligtvis kommer vara lägre än snittpriset vid middagstid på sommarhalvåret.
-Det installeras mycket vindkraftverk, vilket troligtvis innebär att elpriset är lägre när det blåser och högre när det inte blåser.
-2019-2020 läggs det ner två reaktorer i Ringhals vilket innebär ett bortfall av ca 1800 MW baskraft. Det innebär att det blir 1800 MW som ska tas från vattenkraftens reglerkraftmån till att bli baskraft i det svenska elsystemet. Det i sin tur innebär att det svenska elsystemet måste reglera 1800 MW med något annat än vattenkraft.
Vattenkraftens förmåga att reglera påverkas kraftigt av nederbörden i norra delen av Sverige.
Ju mindre baskraft det finns i Sverige desto större påverkan på elpriset har nivån i elbolagens vattenmagasin. Ett så kallat torrår i Sverige kan bli dyrt för den konsument som har rörligt.
Reglerkraft måste man ha för att "gasa och bromsa" produktionen kontra konsumtionen.
Produktionen varierar framför allt av vindkraften som är oförutsägbar och solenergi som är någorlunda förutsägbar.
Konsumtion varierar pga av väder (framför allt temperatur), tid på dygnet/veckan då det går mer energi när fabriker går och tex när de flesta kommer hem från jobbet och ska laga mat runt kl 16.
De senaste veckorna har vattenkraften legat och reglerat sin produktion mellan 7000 MW - 13 000 MW över dygnet. Troligtvis kommer man i framtiden när reglermånen i vattenkraften inte räcker till, troligtvis välja att reglera med hjälp av el producerad med gas eller olja vilket är dyrt och kommer driva upp priset.
-Det pratas i energipolitiska kretsar om att energiproduktion som varierar kraftigt (typ vind och sol) ska stå för kostnaderna som det innebär att hålla reglerkraft, vilket troligtvis innebär att vind och sol får högre pris på sin el när de väl producerar. Min gissning är att detta kan kompenseras med energilagring i framtiden om det blir kommersiellt försvarbart.

Nu får ni själva sia om vad som kommer hända med elpriset i framtiden och hur det kommer svänga över året.
Lycka till!

• Gilla
Raptor50 och 1 till
  • Laddar…
C
Köper elektricitet av Storuman Energi AB sedan 2006. Avtalet heter "Rörligt Spot". Till skillnad från vad andra har skrivit här så tog de ut en fast avgift på 100 kronor på första fakturan och sedan ingenting. Borde jag byta leverantör?

P pilen skrev:
Troligtvis är det adblocker som begränsar din åtkomst till artikeln. Testa att koppla ur adblocker tillfälligt.
Jag kan nämligen se artikeln utan att betala.
Jag vill inte kritisera ditt val, tycker det är beundransvärt av dig att betala någon annan för att de ska skänka bort dina pengar till välgörande ändamål och miljöförbättrande åtgärder. Som jag skrev tidigare vill jag mer uttrycka min skeptiska inställning till ett gäng finansvalpar från handelshögskolan som ska idka välgörenhet och bara lyckas skänka 10 % av merkostnaden för kunden. Tycker inte det är ett bra betyg åt handelshögskolan men skolan kanske har mer fokus på marknadsföring än ekonomi? Jag står fast vid min kritik mot att VD'n får sin lön höjd med 49% trots att bolaget har samma omsättning efter 4 år. Det känns inte som han har förtjänat detta. Hade bolaget höjt sin omsättning/vinst med 49% hade det varit en annan femma.

Vad avser min historia om grön el var det inte någon synpunkt med avseende på Godel utan elmarknaden i stort. Här kommer ett annat aktuellt exempel för er som ska välja elavtal. Idag när det är en underbar vinterdag (åtminstone i Västsverige) producerar elbolagen i Skandinavien och Finland 61 780 MW, av dessa är 1,2% vind (725 MW). Nu får vi hoppas att elbolagen inte har sålt mer vind-eleffekt än 725 MW för då stänger de väl av strömmen för en del av dem som tecknat sig för enbart vindel, eller? Nu säljs inte el i effekt (MW) utan i energi (MWh) så detta lär inte hända. Samtidigt går dansk kol och olja för högtryck 6,9 % (4263 MW). Sverige importerar just nu ca 1150 MW via de danska förbindelserna. Kan det vara så att någon som tecknat sig för vindel får fulel från Danmark idag? I slutet av året när man stämmer av hur mycket energi (MWh) det har sålts går nog siffrorna ihop men idag när man räknar effekt (MW) är det nog några vindkraft-elköpare som får lite fulel i sina uttag.
Det jag vill poängtera är att man varken vet eller kan bestämma var den el man konsumerar produceras någonstans.
Ok, jag är med på vad du menar, och håller med i det stora hela.

Det viktigaste kan jag ändå tycka är att kunden ska kunna göra ett grönt val på riktigt utan att behöva bli lurad av missvisande marknadsföring som för dem bakom ljuset. Sen är ju nästa fråga om vi ska tillåtas få göra "fel" i huvud taget genom att kunna köpa avtal med kolkraft ex. Finns lite konsumentstyrning att jobba på från politernas sida om vi ska ha något värdigt att lämna efter oss mer än torrlagda vattendrag och urgrävda kol-ökenlandsskap.

Majoriteten av folk i de här tråden är mest intresserade av bästa pris no matter what. Om då alla elbolag som går att välja på leverar riktig grön el, skulle inte vi som konsumenter behöva oroa oss för att ha gjort "fel val", för det ska inte ens vara möjligt att kunna välja fel. Samtidigt som elbolaget får en mer rättvis prisjämförelse då alla har samma miljökrav att leva upp till. Fulbolaget kan därmed inte längre leverera ful-el till ett lägre pris som konkurrerar med elbolag som har högre priser då det kostar mer att inte påverka miljön med sin verksamhet.

Att så mycket som möjligt av pengarna ska gå till det som man förvantar sig som kund i godel är inte orimligt. Dock var det här några år sedan och hur det ser ut idag vet jag inte.

Sedan går det som vanligt inte att lita på SVD vilka har som vana att vinkla sina artiklar för att få ett bra scoop (min åsikt). Enligt den här artikeln gällande för 8 år sedan när artikeln var aktuell försvarar sig godel så här: https://www.dagensmedia.se/marknadsforing/kampanjer/god-el-forsvarar-sin-reklam-6213084

• Gilla
Fario
  • Laddar…
Jag byter avtal var 6 mån. På vintern har jag timpris tillsammans med Nibe smart price adoption något som inte bär sig under sommarmånader mars tom okt då uppvärmingen är för låg. Kör då rörligt obundet. Men visst, det är lite pill...

En gång per år, går via Elskling.se och tar alltid ett "prova-på" pris för nya kunder hos diverse elbolag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.