Hur ofta byter ni elavtal?

8k läst  85 svar

1. M
    Medlem Nivå 16
    Blir uppringd varje år och får intro pris, av de jag hade avtal med året innan. Byter då. Känns inte så effektivt, men en tusenlapp eller så per år blir det ju.

2. PNO
    Medlem · Nivå 11
    Tar alltid det som är billigast på elskling.se varje år när det gamla elavtalet går ut.

I samma veva brukar det obligatoriska samtalet från den leverantör med vilken avtalet snart går ut komma. Förr så försökte jag alltid förhandla med leverantören att de skulle behålla att pris som är gångbart mot nyteckningsavtalen, men det har jag lessnat på nu. Så det blir helt enkelt det billigaste. Och alla elektroner som kommer hit har varit av utmärkt kvalitet, oavsett leverantör...

Tänk vad skönt det vore med någon som kunde hålla att vettigt pris för jämnan. Men det är väll så det ska vara i dagens samhälle, att vi konsumenter ska hålla en drös säljare inom alla möjliga områden med lön genom att lägga en massa tid på att ringa och tjata om att få vettiga priser. Skippa säljarna så kan man nog kapa ganska mycket på priset. Valfrihet kallas det visst... Men det vore ju fint med någon slags elbolagens, bankernas osv motsvarigheter till IKEA eller biltema ibland.

Saintus, Tibb, MagHam och 7 till gillar
  3. E
    Medlem · Nivå 20
    Har aldrig bytt elleverantör utan har Jämtkrafts lokalpris som genom åren tillhört dom billigaste i landet.

Paulina123 och Raptor50 gillar
  4. Immobil
    Medlem · Nivå 15
    Byter varje, varannat eller var tredje år, beroende på vem som vinner Kundkrafts upphandling. Jag tycker det är en bekväm lösning.

Dublin, RoBo och Henri gillar
  5. S
    Medlem · Nivå 10
    byter aldrig. Skillnaden är så liten ändå. Det blir ungefär som att jaga billigaste bensinen hela tiden annars. Vill jag spara pengar är det ju bättre jag slutar äta godis och dricka öl. Där sparar jag nog mer..........:)

6. Janus82
    Medlem · Nivå 9
    Det brukar ringa telefonförsäljare då och då som vill att jag ska byta leverantör men det brukar bara handla om en besparing på 30-50kr per månad och det orkar jag inte bry mig för. Skulle jag kunna byta bort Eon som nätleverantör så skulle jag dock göra det fortare än kvickt för där ligger ju den stora kostnaden.

Saintus, Tibb, stoffes och 4 till gillar
  7. P
    Medlem Nivå 3
    Byter avtal 1 gång om året, billigast leverantör får det. Tar ca 1/2-timme per år att ordna detta. Tecknar aldrig avtal med en telefonförsäljare utan kollar på elskling.se och någon av de övriga prisjämförelsesidorna.
    Man måste ta hänsyn till den fasta avgiften när man väljer elleverantör. Det brukar vara den som "bjuder" på den fasta avgiften som blir billigast. Om fler skulle välja den billigaste leverantören trots att man "bara" sparar 50 kr/mån så skulle det blir mer press på bolagen att sänka priset, dvs ännu lägre priser. Problemet idag är att för många resonerar att det är inte värt besväret att byta elleverantör och därför är det ingen vidare prispress. Tycker det är lätt att välja elleverantör då det är exakt samma produkt som kommer ut ur eluttaget vem du än väljer.
    Det är värre att köpa grejer till huset där man alltid får värdera kvalitet kontra kostnad och där kvaliteten oftast är en stor osäkerhetsfaktor.
    Man kan se det så här.
    Om man lägger 1/2-timme på att byta avtal och man tjänar 600 kr/år då innebär det att man har en timlön på 1200 kr efter skatt. Det är för mig en hög timpeng!

helrob, Tibb, TCG och 5 till gillar
  8. Peter2400
    Medlem · Nivå 16
    Jag byter varje år, sist tog det 10 minuter och jag sparade 2300:-, betydligt bättre timpeng än vad jag har på mitt vanliga jobb.

Tibb, TCG, Buford och 3 till gillar
  9. S
    Medlem · Nivå 10
    Har svårt att se priserna sjunka om det är elpriset i stort på världsmarknaden som styr? Det är ju som sagt bara korvören som skiljer

10. P
    Medlem Nivå 3
    Det är väl snarare elförsäljningsbolagens vinstmarginal som vi pressar genom att alltid ta det billigaste. Om man tittar på tex Vattenfall så tjänar deras produktionsbolag inte så mycket medan deras elförsäljningsbolag tjänar duktigt med pengar. Det borde innebära att deras elförsäljningsbolag har alldeles för stor vinstmarginal på att bara köpa och sälja el.

stoffes, maxmsm och nissenhj gillar
  11. S
    Medlem · Nivå 10
    Eller så betyder det att själva elnätet kostar mer än man tror. Skulle inte vinsterna vara stora på elen kanske det inte skulle finnas nå vinster att överföra till andra delar i bolaget som går tyngre och inte har lika stora marginaler. Då kanske kontentan blir att den fasta avgiften höjs radikalt istället och då har man inget val alls............

12. P
    Medlem Nivå 3
    Staten har tvingat elbolagen att dela på elnätet och elförsäljning bla för att de inte ska få göra så som du beskriver. Vattenfall elnäts bolag går också väldigt bra pga att de har höjt elnätsavgiften kraftigt de senaste åren. De kritiseras därför av Energimarknadsinspektionen som anser att elnätsföretagen tar ut för stora vinster.

Lite fakta.
    Elnätsmonopolet

Elmarknaden består av tre delar; produktion, distribution (nät) och handel. Sedan 1996 är elhandeln avreglerad och konkurrens råder. Elnäten, däremot, är naturliga monopol. Det finns ett enda elnät för en given fastighet och ett hushåll kan inte byta elnätbolag.

Energimarknadsinspektionen (Ei) har som uppgift att övervaka och reglera elnätsföretagens verksamhet. Det gör de bland annat genom att sätta en övre gräns (intäktsram) för hur mycket varje elnätsföretag får ta ut i sammanlagda avgifter av sina kunder i respektive nät. Ramen sätts i förväg och gäller för fyra år i taget.

Elnätsföretagen har gång på gång överklagat Ei:s intäktsramar, och fått rätt i domstol. Därigenom har de fått ta ut högre avgifter än Ei föreslagit.

Elnätens gränser följer inte alltid kommungränserna. I flera kommuner finns flera nätägare. Och några nätägare finns i flera kommuner. Någon av de tre största aktörerna (Vattenfall, EO.N och Ellevio) är dominerande elnätbolag i nära hälften av landets 290 kommuner.

Källa: Villaägarna, Energimarknadsinspektionen

TCG, stoffes, Nalleman64 och 1 till gillar
  13. D
    Medlem · Nivå 14
    Elnätet har inget med varken elproduktion eller elhandel att göra.

pilen gillar
  14. H
    Medlem Nivå 9
    Samma här! För mig är det oftast den fasta avgiften som avgör.

TCG gillar
  15. F
    Medlem Nivå 13
    Jag tecknar alltid nytt elavtal varje år och tar det billigaste på elskling. Tar inte många minuter och jag har som intresse att få alla mina privata kostnader minimala. Men förstår att folk inte orkar jaga 50:- i månaden. Jag har dock tiden till det så därav gör jag det.

Tibb gillar

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: