24 548 läst ·
85 svar
25k läst
85 svar
Hur ofta byter ni elavtal?
Inköpspris är priset på nordpool. Det är samma för alla. Då det är påslaget du ska titta på.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Jag har aldrig haft rörligt men:
du verkar ha ett avtal som gäller tom 31 aug, sen har du rabatt tom 1 aug Kan du hoppa av detta avtal innan det är slut?
nuvarande avtal har en fast avgift på 36kr per månad, och rabatt på 36kr per månad = 0kr per månad
nya avtalet månadsavgift 69kr rabatt 69kr (i ett år) = 0kr
månadsavgiften är alltså samma i båda fallen = 0kr
Rörliga avgiften förstår jag mig inte på.
En tolkning är att nuvarande avtal ger 12 öre i rabatt och det nya 0 öre i rabatt (uttrycks 0 öre i påslag) men det känns fel.
ser nu att ditt nuvarande har 6 öre i påslag men att du får 12 öre i rabatt på det. då skulle det bli
nuvarande 6 öre i rabatt
nya 0 öre i rabatt
Det nya verkar vara dyrare: Men är som sagt osäker på tolkningen
Läser jag hos skekraft på deras hemsida så verkar de idag ha rörligt elpris till inköpspris, det är ju i såfall likvärdigt med ditt nya avtalsförslag alltså 0 öre i rabatt/påslag
okej, ditt nya ska gälla efter ditt nuvarande, då är väl det viktiga vad skekraft erbjuder efter ditt nuvarande avtal med dem löper ut?
du verkar ha ett avtal som gäller tom 31 aug, sen har du rabatt tom 1 aug Kan du hoppa av detta avtal innan det är slut?
nuvarande avtal har en fast avgift på 36kr per månad, och rabatt på 36kr per månad = 0kr per månad
nya avtalet månadsavgift 69kr rabatt 69kr (i ett år) = 0kr
månadsavgiften är alltså samma i båda fallen = 0kr
Rörliga avgiften förstår jag mig inte på.
En tolkning är att nuvarande avtal ger 12 öre i rabatt och det nya 0 öre i rabatt (uttrycks 0 öre i påslag) men det känns fel.
ser nu att ditt nuvarande har 6 öre i påslag men att du får 12 öre i rabatt på det. då skulle det bli
nuvarande 6 öre i rabatt
nya 0 öre i rabatt
Det nya verkar vara dyrare: Men är som sagt osäker på tolkningen
Läser jag hos skekraft på deras hemsida så verkar de idag ha rörligt elpris till inköpspris, det är ju i såfall likvärdigt med ditt nya avtalsförslag alltså 0 öre i rabatt/påslag
okej, ditt nya ska gälla efter ditt nuvarande, då är väl det viktiga vad skekraft erbjuder efter ditt nuvarande avtal med dem löper ut?
Redigerat:
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Ja, jag ogillade starkt när staten krävde att totala elpriset skulle framgå, det är mycket enklare om alla avgifter och skatter som är lika oavsett vilket elbolag man väljer är borträknade.M -MH- skrev:
Kan du inte gå in på Elskling eller Compricer och stoppa in dina data där och sen jämföra de siffror du får för de två leverantörerna där jämfört med din offert.
Då slipper du ju jämföra med och utan moms och så.
Redigerat:
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Nu beror ju priserna på var i landet man bor, och jag vet inte var du bor.M -MH- skrev:
Compricer klumpar inte ihop posterna som Elskling gör, ni som kör rörligt har visst en massa extra hittepåavgifter.
Eftersom de verkar vara hittepå, så varierar tex elcertifikatavgiften med vilket bolag man köper från...
Elskling verkar ha egna specialerbjudanden så man behöver kolla båda.
Compricer visar priserna mer i detalj och man behöver inte välja innan hur man vill ha fakturan (idioti hos Elskling)
Om obs om! Det bara är spotpriset som kan variera. (Volymprocen låter ju också som det varierar?)
Gå in på Compricer
Gör tre beräkningar, en med det minsta du kan göra av med på ett år, en med medelförbrukning och en med maxförbrukning
Jämför sedan dina bolag där.
För att bli av med fasta avgiften måste du nog byta bolag varje gång annars åker du på fast avgift.
Så jämför Fortums erbjudande med dem du får i Compricer.
Och innan du väljer jämför om Elskling har något specialerbjudande.
Sen är det antagligen så att det enda bolag du kan byta till i sommar men teckna redan nu, är det du fått av Fortum, man kan nog inte annars teckna så långt i förväg.
Har märkt att det är lite olika priser beroende på om man hör av sig direkt, kollar på elskling, elpriskollen, compricer eller annan jämförelsesajt.
Jag byter varje gång mitt avtal går ut då jag inte vill ha någon fast avgift. Byter jag inte så förhandlar jag helt enkelt bort den.
Jag byter varje gång mitt avtal går ut då jag inte vill ha någon fast avgift. Byter jag inte så förhandlar jag helt enkelt bort den.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Som en ren tankeläsare så ringde en kille från Compricer igår och undrade hur jag hade det med elavtalet.
Jag bytte första juli förra året, så det var lite för tidigt att titta på det nu.
Och så lovade han att ringa igen i april, när det börjar bli dags att kanske byta.
Snacka om service, jag undrar hur mycket de själva tjänar på detta
Har för övrigt använt Compricer för att se över försäkringar och räntor också, tycker de gör ett bra jobb!
Jag bytte första juli förra året, så det var lite för tidigt att titta på det nu.
Och så lovade han att ringa igen i april, när det börjar bli dags att kanske byta.
Snacka om service, jag undrar hur mycket de själva tjänar på detta
Har för övrigt använt Compricer för att se över försäkringar och räntor också, tycker de gör ett bra jobb!
Sist jag bytte bytte jag.till telinet rörligt. Slapp fast avg pga förbrukade.över 10000kwh
Kanske ska ta och kolla igen men enligt tidigare jämförelse så var det korvören.
Man kanske ska byta tillbaka till det lokala energibolaget igen så pengarna hamnar inom kommunen iaf
Kanske ska ta och kolla igen men enligt tidigare jämförelse så var det korvören.
Man kanske ska byta tillbaka till det lokala energibolaget igen så pengarna hamnar inom kommunen iaf
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
Jag har ett tioårigt avtal på 100 % vindel hos Skellefteå kraft. Det går ut 2022. Med facit i hand har jag fått betala mer för min el än om jag hade tecknat ett avtal för typ ett eller två år sedan. Tyckte det kändes tryggt med ett långt avtal men rent ekonomiskt var det nog inte så smart.
Nu gör jag inte av med mer än runt 9000 kWh totalt inklusive värme och varmvatten så det är inte hela världen.
Vi har Vattenfall som nätägare men med tanke på deras ockerprishöjningar på nätavgifterna skulle jag aldrig drömma om att vara elhandelskund hos dem. Så fort det blev möjligt att byta elhandelsbolag för många år sedan valde jag bort Vattenfall.
Historiskt har vi haft Agrokraft, Dalakraft och nu Skellefteå Kraft. Har varit nöjd med samtliga dessa.
Nu gör jag inte av med mer än runt 9000 kWh totalt inklusive värme och varmvatten så det är inte hela världen.
Vi har Vattenfall som nätägare men med tanke på deras ockerprishöjningar på nätavgifterna skulle jag aldrig drömma om att vara elhandelskund hos dem. Så fort det blev möjligt att byta elhandelsbolag för många år sedan valde jag bort Vattenfall.
Historiskt har vi haft Agrokraft, Dalakraft och nu Skellefteå Kraft. Har varit nöjd med samtliga dessa.
Redigerat:
Jag gör en upphandling var fjärde eller var femte år. Då kikar jag på elskling.se eller motsvarande och hittar de två-tre billigaste aktörerna. Sen mailar jag dem och begär en offert. Då brukar jag köpa totalt 350 000 kWh per år. Jag köper till mitt företag 310 000 kWh/år, min sommarstuga 6000 kWh och mitt åretrunt hus med 35 000 kWh. Jag gjorde också klart var jag ville ha för villkor - exempelvis vill jag inte betala fasta månadsavgifter, faktureringsavgift eller liknande så att priserna jag får är helt jämförbara.
Det är tydligt att man får en bra respons när man köper mycket och senast fick jag tom till en budstrid mellan Svensk Naturenergi och Nordic Green Energy och hamnade på 30.1 öre per kWh på ett femårsavtal. Jag upplevde det var väldigt bra just då (mars 2017) - osäker hur det jämför nu. Av olika skäl föredrar jag fast pris och jag är medveten att det kan vara till min nackdel ett år som i år då det inte blir riktigt kallt. Däremot ger det mig en förutsägbarhet i kostnader. Att jag köper på långa kontrakt beror på att jag lägger ner en hel del arbete och det ger ju den som offererar till mig en större affär. Eftersom jag vidaredebiterar andelar av min faktura på företaget så får mina kunder ett tydligt pris och dom vet vad dom kan förvänta ett par år framöver.
Att handla med en kollektiv volym tror jag är ett framgångskoncept. Sen tror jag att den volym jag har uppnått får deras uppmärksamhet så jag personligen har nog inte mycket för att leta andra köpare som vill åka med men det vore naturligtvis intressant att handla med den dubbla eller trippla volymen. Dock tror jag det hade varit svårt att få en flock köpare att enas om vilka villkor man skall handla till och för mig som inköpare så är det ju svårt att överblicka om medköparna verkligen skriver avtal till slut. Sen skall ju fler köpare ha samma ombindningsdatum 1 oktober ett visst år och då tror jag det blir bökigt.
Det är tydligt att man får en bra respons när man köper mycket och senast fick jag tom till en budstrid mellan Svensk Naturenergi och Nordic Green Energy och hamnade på 30.1 öre per kWh på ett femårsavtal. Jag upplevde det var väldigt bra just då (mars 2017) - osäker hur det jämför nu. Av olika skäl föredrar jag fast pris och jag är medveten att det kan vara till min nackdel ett år som i år då det inte blir riktigt kallt. Däremot ger det mig en förutsägbarhet i kostnader. Att jag köper på långa kontrakt beror på att jag lägger ner en hel del arbete och det ger ju den som offererar till mig en större affär. Eftersom jag vidaredebiterar andelar av min faktura på företaget så får mina kunder ett tydligt pris och dom vet vad dom kan förvänta ett par år framöver.
Att handla med en kollektiv volym tror jag är ett framgångskoncept. Sen tror jag att den volym jag har uppnått får deras uppmärksamhet så jag personligen har nog inte mycket för att leta andra köpare som vill åka med men det vore naturligtvis intressant att handla med den dubbla eller trippla volymen. Dock tror jag det hade varit svårt att få en flock köpare att enas om vilka villkor man skall handla till och för mig som inköpare så är det ju svårt att överblicka om medköparna verkligen skriver avtal till slut. Sen skall ju fler köpare ha samma ombindningsdatum 1 oktober ett visst år och då tror jag det blir bökigt.
Tror det är mycket att spara med att kolla lite runt. Jag är inte så duktig på detta själv. Men när det kommer upp såna här trådar kikar jag lite.
Kollade då på elskling och på andra lösningar på det lokala energi företaget jag har nu. Gillar att dom har 100% förnybar el.
Och jag såg att andra avtal dom har var faktiskt billigare. Så jag bytte nu.
Från rörligt till något dom kallar "klok". Från 4809 öre till 4027 öre. Sparar då runt en hundring i månaden med mina 9000kwh som jag använder.
Kollade då på elskling och på andra lösningar på det lokala energi företaget jag har nu. Gillar att dom har 100% förnybar el.
Och jag såg att andra avtal dom har var faktiskt billigare. Så jag bytte nu.
Från rörligt till något dom kallar "klok". Från 4809 öre till 4027 öre. Sparar då runt en hundring i månaden med mina 9000kwh som jag använder.
Kollade lite snabbt på Elskling vad jag med mina 20000 kWh/år skulle få betala för ett fast 1 års abonemang. Billigast var Telinet med en årskostnad på 8803 kr. Jämförde med priset hos e-on som, tyvärr, är min nätleverantör. På deras hemsida får jag fram att det skulle kosta mig 12480 kr per år. Lite mer än en 50 lapp.
Har alla mina tre elabonnemang hos kundkraft, 2 år bindningstid, och sparar ca 10.000 kr per år jämfört med vad det skulle ha kostat om jag inte hade bytt från mina ursprungliga elleverantörer.
Har alla mina tre elabonnemang hos kundkraft, 2 år bindningstid, och sparar ca 10.000 kr per år jämfört med vad det skulle ha kostat om jag inte hade bytt från mina ursprungliga elleverantörer.
Byter elavtal varje år och kör på 1 år bundet per gång, bränner ca 15000 kw. Har lärt mig att man ska kolla på elpriset nån gång i maj/juni för bästa årspris. Tar mig 10-20 minuter att göra och sparat 500-1000 kr per år direkt. Som många skriver så är det fasta avgiften som läggs på efter att avtalet går ut.
Kom ihåg att det är inte de stora inkomsterna, utan de små utgifterna som ger mer i plånboken
Kom ihåg att det är inte de stora inkomsterna, utan de små utgifterna som ger mer i plånboken