2 615 läst ·
22 svar
3k läst
22 svar
hur nödvändigt golvvärme?
Det fattar väl alla att man inte kan säga att det kostar 4000 kr per år för ett badrum med värmegolv utan att ta hänsyn till sådana fakta som avgör effektbehovet. Det man kan säga är nog ändå att:
1. man tenderar att dra på mer värme på ett värmegolv än om man har radiator, och
2. man bör välja vattenburet om man har ett vattenburet system och ytan inte är för liten.
Summasummarum kan man nog i de flesta fall säga att golvvärme kostar mer än radiatorvärme i ett badrum, möjligen bortsett från hus med extremt bra isolering i plattan/bjälklaget.
1. man tenderar att dra på mer värme på ett värmegolv än om man har radiator, och
2. man bör välja vattenburet om man har ett vattenburet system och ytan inte är för liten.
Summasummarum kan man nog i de flesta fall säga att golvvärme kostar mer än radiatorvärme i ett badrum, möjligen bortsett från hus med extremt bra isolering i plattan/bjälklaget.
Jag vet att tråden är lite gammal, men kunde inte motstå då jag har läst artikeln om kostnad på golvvärme. Har för mig att anticimex var ute och gjorde en energi besiktning. kommer ihåg badrummet, för jag tyckte det var väldigt snyggt, och funderade på de färgvalen till vårt eget badrum, som är i storlek med deras.
Någon nämnde här 5000 kWh / år i energikostnad. Vi har en slinga på ca 500 W, vilket skulle betyda att den behöver stå på i 10000 timmar för att förbruka den mängden. 10000 timmar på ett år är ca 27 timmar per dygn.
Visste inte att det fanns så många timmar....
Kollade nyligen hur mycket vi har kört golvvärmen, och den visade att vi har haft den på 4 % de senaste 2 månaderna. Nu är ifs vår inställd så den reglerar tempen i rummet, vilket gör att den är avstäng istort sett hela sommarn.
Men visst, om jag ställer den så att den endast mäter i golvet, och denskulle gå hela tiden (vilket jag inte tror att den skulle göra), så skulle den dra 0,520*24*365 = 4555 kWh på ett år. Med ett kwpris på 0,75 skulle det bli 3400 på ett år.
Någon nämnde här 5000 kWh / år i energikostnad. Vi har en slinga på ca 500 W, vilket skulle betyda att den behöver stå på i 10000 timmar för att förbruka den mängden. 10000 timmar på ett år är ca 27 timmar per dygn.
Kollade nyligen hur mycket vi har kört golvvärmen, och den visade att vi har haft den på 4 % de senaste 2 månaderna. Nu är ifs vår inställd så den reglerar tempen i rummet, vilket gör att den är avstäng istort sett hela sommarn.
Men visst, om jag ställer den så att den endast mäter i golvet, och denskulle gå hela tiden (vilket jag inte tror att den skulle göra), så skulle den dra 0,520*24*365 = 4555 kWh på ett år. Med ett kwpris på 0,75 skulle det bli 3400 på ett år.
Men halllåååå. Ni räknar ju fortfarande som att den värmen så man använder i golvet bara är borta när den värmt era fötter. Har ni inte värme i golvet så måste ni få dit värmen på något annat vis. Tex en el radiator. Och troligen skulle den vara på ca samma effekt så man måste ju bara räkna med ev skillnad mellan att ha en radiator eller golvvärme. Vissa förluster finns det i vissa lägen med golvvärme som inte finns med radiator men sammtidigt så kan många skruva ner luft tempen då värmen känns mer vid golvet.
Vid ombyggnad/renovering har man oftast en uppvärmningskälla som man får kasta ut för att få in nytt... det är i såna fall som jag skulle avstå från golvvärmen som kräver jättestora insatser och ger så litet tillbakaSnuttjulle skrev:
gaia
Men nu va det inte själva kostnaden för utrustningen det handlade om utan energikostnaden. Och rimligen så borde den vara ganska lika då det krävs lika mycke energi för att värma upp en viss volym luft vare sig värmen kommer från golvet, en radiator eller låt säga ett stearinljus. Detta är självklart lite grovt uttryckt men bara för att visa hur jag menar. Sedan förstår jag inte hur du kan säga att det krävs stora insatser att lägga värme golv. Tar man nu bort en elradiator troligen gamal och uttjänt så är ju inte jobbet så mycke större att lägga dit lite slingor än att skruva upp en ny radiator.
Hur kan du jämföra att byta ut en radiator mot att riva uppgolvet och lägga vattenrör?Snuttjulle skrev:
Det förstnämnda är ju gjort på någon timme medans rörläggningen antagligen tar många dagar i anspråk när golvhöjder etc skall anpassas och golvet antagligen byggs från bjälklaget och uppåt.
Det är förstås MYCKET jobbigare att lägga rör än att byta en radiator vid renovering. Och betydligt dyrare.
Däremot tycker jag det är värt besväret - golvärme är kalas. Just nu blir huset varmt med 26gradigt vatten i rören trots att jag saknar isolering på vinden för stunden, komforten är toppen.
Klicka här för att svara