Vi har precis köpt hus och skall bland annat totalrenovera ett litet badrum med duschhörn. Vi har tänkt oss helkaklat med klinkergolv, men varken jag eller min flickvän känner det som om golvvärme är absolut nödvändigt. Vi har båda på oss tofflor inomhus, och spenderar inte mycket tid i badet. Jag har inte fått något klart grepp om hur mycket extra det egentligen kostar att både installera och hålla igång golvvärme, är det en liten extra investering som lönar sig i längden, och är vi kanske bara snåla i onödan??

Njaaa...... absolut nödvändigt är det väl inte men nog är ett klinkergolv ffa. i badrummet mycket skönare att gå på med golvvärme spec. på vintern, nu på sommaren känns det ju emellanåt rätt skönt att kyla fötterna på det där kalla golvet (när man har golvvärmen avslagen) ;)

Beroende på vilket typ av duschhörn ni ska ha så är dessutom golvvärmen bra för att golvet torkar jättefort om man som vi har en rundad glasdörr direkt mot golv, jag var rädd att golvet skulle vara blött halva dagen efter man duschat på morgonen men med golvvärmen på så är badrumsgolvet helt torrt på en halvtimme utan att man behöver torka eller anv. skrapa :D
Kostnaden för elslingor i ett litet badrum är, om man ser till totalen för att helrenovera ett badrum, inte särskilt stor utan närmast att betrakta som "en liten extra investering" som du själv kallar det, väl värd pengarna tycker jag.
Kostnaden för att hålla igång värmen har jag i ärlighetens namn inget grepp om ;)

//Christina.

Även om ni är notoriska toffelfanatiker har ni säkert inte tofflorna på fötterna när ni duschar eller badar. Och det är ju just då det skall vara gosigt om fötterna.

Klinkergolv utan golvvärme går fetbort, i synnerhet om vi pratar badrum.

Har ni möjlighet skall ni förstås lägga vattenburet, elgolv är inget för framtiden och en riktig kassakossa för elbolagen....

MathiasS skrev:
elgolv är inget för framtiden
Varför?
Förutom det där med "kassakossa" förstås ;)

//Christina.

byggimpert skrev:
Varför?
Förutom det där med "kassakossa" förstås ;)

//Christina.
Näe det är just det. Ekonomin i det hela. Kan ju bara bli sämre! Vattenburet garanterar att du kan använda vilken värmekälla du vill, i princip.

Driftskostnaden för elvärmegolv är normalt ca 200-300 kr/kvm/år

I det nuvarande skicket finns ett vanligt element med vattenburen värme i badrummet, så det borde ju inte vara så krångligt att göra om till vattenburen golvvärme då eller? Tänker bara på att jag vill minimera risken för otrevliga överraskning om några år om saker och ting skulle gå sönder...

Är det någon som vet hur mycket dyrare det är att lägga vattenburen golvvärme i ett badrum jämfört med elslinga??
Är det månne ens att rekommendera på träbjälklag :-/

//Christina som är, i det närmaste "patologiskt", rädd för vattenskador ::)

Har ni ett litet badrum är det nog nästan enklast med elvärmen istället för vattenburen. Iallafall som nu när ni verkar lite osäkra.
Elvärmt blir snabbare varmt, inte lika trögt som med vatten. Och inte lika stort ingrepp.
Skulle tippa att ni kan hitta en sån färdig matta man rullar ut och gjuter in + termostat för 1500-2000kr.

Självklart kan du fixa i ordning badrummet utan att lägga in golvvärme. Det är bara en myt att det skulle bli kallt om fötterna om man har klinker utan golvvärme.

I mitt hus har vi dagsläget klinker i kök och hall. Något som många bekanta tycker är konstigt eftersom vi inte har golvvärme under.

Måste säga att jag aldrig har reagerat över att det skulle vara kallare på golvet i köket och hallen än i övriga huset. Det sitter ju inte några kylslingor under klinker-plattorna som många tycks tro ;)

Tilläggas bör dock att det under mina klinkersgolv finns källare som delvis är uppvärmd.

JLT skrev:
Det är bara en myt att det skulle bli kallt om fötterna om man har klinker utan golvvärme.

Tilläggas bör dock att det under mina klinkersgolv finns källare som delvis är uppvärmd.

Kanske inte helt adekvat :-/ att, utifrån ovanstående förutsättningar, helt kategoriskt såga det förstnämnda som en myt ;)
Därmed inte sagt att man måste ha golvvärme, men nog katten blir det kallt om fötterna utan, ffa. på vintern.

//Christina.

Hos morsan min i spanien är det stengolv, utan golvvärme såklart, och det är KALLT vintertid! Skulle inte rekommendera klinker utan golvvärme.

yonna skrev:
Ok Ok Ok ... jag glömde totalt bort sibirienklimatet ...  8)

En del av oss härinne har ju inte ens riktig vinter, juuu  ;D
Nää..... å då veta ni åssit heller ;D ;D

Sophia skrev:
Hos morsan min i spanien är det stengolv, utan golvvärme såklart, och det är KALLT vintertid! Skulle inte rekommendera klinker utan golvvärme.
Spanien? Själv bor jag i Sverige och har inga problem med kalla klinkergolv vintertid. Mitt hus är ordentligt uppvärmt vintertid, med rejäl vattenburen handdukstork i badrummet. Men som jag skrev tidigare, så finns det i mitt fall en uppvärms våning under. Om rummet ligger direkt på platta på mark eller i källare blir det naturligtvis kallare. Men det beror ju inte på materialet. Även ett laminat/trägolv skulle i detta fall kännas lite kallare utan golvärme.

Vill man nu nödvändigtvis ha golvvärme i badrummet, så behöver det ju iofs inte bli alltför dyrt om det bara är komfortvärme man är ute efter. Har man ett litet badrum, så är ju inte "gåytorna" allt för stora och man behöver ju inte värma upp under badkar och andra ytor där man aldrig sätter sina fötter.

... och det finns också tjocka,mjuka,goa, tvättbara badrumsmattor att lägga på golvet under vintern;)
gaia

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.