K Klicka skrev:
Hur nära mitt hus får grannen grilla?

Bor i hus där grannens tomt börjar bakom min vägg. Ibland så grillar de just vid min husknut. Kommer in rök i sovrum.

Finns det någon lag eller brandregler på hur nära man får grilla?
Precis lika nära som du får öppna en burk surströmming och råka glömma den kvar på gräsmattan.

• Haha
  • Gilla
kisumisu och 4 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det finns faktiskt grannar man vill inte tala med. Det går inte alltid med konsens och sunt förnuft.
Exakt!
Flera av de som postar en massa dynga här som inte har med frågan att göra skulle jag inte ens vilja ha som grannar.

• Gilla
  • Haha
marikristin och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns inga detaljerade regler om sådant i lagstiftningen. Det är som det mesta annat i denna väg eget ansvar och samhället räknar med att grannar tar hänsyn och pratar med varandra.

Är det en bostadsrättsförening kan det finnas ordningsregler. Sen ibland utlyses eldningsförbud men det brukar inte involvera grillning.
Så tråkiga problem de kan finnas med grannar. Man kan ju inte hälla ut surströmming där bara för det. Om hans tomt börjar vid ditt hus och det inte fungerar med att prata med dom så vet jag inte. Man ska akta sig från att provocera och försämra läget. Vill man ha lite bråk så kan man montera upp en brandvarnare på husväggen, det blir väl trots allt en brandrisk om de grillar så nära?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
J jenas skrev:
Hehe, jag brukar undra om det är en flygolycka, fotogendoft och bränt kött... Sedan upptäcker jag oftast att det är grannen som grillar.

//jenas
"Fotogendoft"? Jag skulle nog snarare kalla det för stank eller möjligen det neutrala lukt. Någon vällukt är det ju inte.

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
J J-stedt skrev:
"Fotogendoft"? Jag skulle nog snarare kalla det för stank eller möjligen det neutrala lukt. Någon vällukt är det ju inte.
Jag tycker fotogen luktar gott både som vätska o bränd, påminner om en lycklig barndom med fotogenlampor o fotogenkök

• Gilla
BengtH
  • Laddar…
Skumpe
Köp storpack rökelse och tänd ett stort gäng när grannen grillar. Den sötsliskiga doften totalförstör grillupplevelsen. Om grannen klagar säg att du inte står ut med grilloset och måste tända för att neutralisera. Eller bara prata med din granne.

Skumpe
Detta gäller ju då psykiskt sjuka grannar. Kanske personlighetsstörda. När det gäller sådana är mitt råd alltid att flytta. Du kan aldrig vinna mot en sådan person eftersom att de ofta redan är olyckliga och inte blir mer olyckliga utav att ägna sitt liv åt konflikt med dig. Kanske de istället finner en mening i det. Du har alltså allt att förlora och de har inget.

Med det sagt finns egentligen två sätt att manipulera sådana grannar. Det ena är att bli kompis med dem. Baserat på det du skrivit hittills är det nog kört. Man kan tänka sig sådana lösningar men det kräver ofta en hel del vana av att hantera personlighetsstörda individer.

Det andra sättet är att öka insatsen för grannen så att risken blir för stor för att fortsätta jävlas med dig. Det ena sättet är ju att "anmäla" vilket ju de redan förkastat. Ett annat sätt, om grannens våldskapital är lågt, är att hota vederbörande med våld eller vedergällning i form av att du förstör hans tomt också. Detta har ju då sina uppenbara risker och är personen i fråga labil kan det leda till oförutsedda konsekvenser. Jag rekommenderar inte det. Du kan också höja risken för grannen genom att sätta upp kameror, skaffa stor hund, polisanmäla (även om det inte "leder" till något har du ändå gått från ord till handling), samtala med andra grannar och försöka göra gemensam sak och så vidare.

• Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Kommer ihåg när det anlades reningsverk här på orten, för typ 50 år sedan.
Bästa platsen tvärs över lilla viken, dit avloppsvatten mm pumpade för rötning, sedimentering mm.

Inga problem sades det...

Nu är det ju så att oftast blåser det från sydväst...

Men det var det ingen som tänkte på.

Kan man inte förbjuda tändväskor? Det är det stora problemet!

• Gilla
Donn
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Kan man inte förbjuda tändväskor?
Hur ska man då få kemikaliesmaken på det grillade köttet?

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Hur ska man då få kemikaliesmaken på det grillade köttet?
Du kan spraya lite på köttet när det är klart

• Gilla
  • Haha
Donn och 2 till
  • Laddar…
Men det skulle ju vara förbjudet; var får man då tag i det? Svart (bränd) marknad??

kisumisu
J J-stedt skrev:
Ja förstår inte att folk orkar hålla på med skiten. Har man kolgrill så har man elektrisk tändare är smidigare, billigare och framförallt luktfri.

Grillar man med ved använder man näver, tidningspapper och flisor. Här kan man även göra egna tändpåsar av stearinljus stumpar. Papperspåsarna man köper i affären tex frukt är mycket bra till det.

Redigerat:
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.