Det finns inga detaljerade regler om sådant i lagstiftningen. Det är som det mesta annat i denna väg eget ansvar och samhället räknar med att grannar tar hänsyn och pratar med varandra.K Klicka skrev:
Är det en bostadsrättsförening kan det finnas ordningsregler. Sen ibland utlyses eldningsförbud men det brukar inte involvera grillning.
Det finns inga regler med några absoluta avstånd i meter osv men normal aktsamhet gäller.
Doften från grannens grillning får man acceptera utomhus men inte rök inomhus.
Doften från grannens grillning får man acceptera utomhus men inte rök inomhus.
Jag bor i radhus. Ibland när grannen grillar är min första tanke att det brinner någonstans så i panik kollar jag runt. När jag inser att det är han stänger jag altandörren så jag slipper få in lukt. Samfällighet så ingen kan bestämma att grillning är olämpligt.
Grillos sprids ganska långt, så även om du kunde begära att grannen grillade 5 m från tomtgräns skulle skillnaden inte bli stor.
Grillos sprids ganska långt, så även om du kunde begära att grannen grillade 5 m från tomtgräns skulle skillnaden inte bli stor.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Du kanske skulle kika in över staketet, eller i alla fall in på grannes tomt vid grillplatsen.K Klicka skrev:
Säg "Oj vad gott det luktar, blir riktigt hungrig!"
"Kanske man skulle kunna få vara med på ett hörn?"
"Det går ju inte att somna när det luktar så gott".
Och samtidigt vifta med ett par ölburkar, eller säga "Jag kan fixa en sallad!"
Olika regler gäller för olika läns brandkårer. Detta gäller i ditt län (källa)K Klicka skrev:
"Grillen ska stå stadigt och helst på obrännbart underlag, minst en meter från husvägg, tält eller annat som kan börja brinna."
Sätt ut en illa skrikande brandvarnare, så blir det nog färdiggrillat snabbt....
Hur tänder grannen grillen? Och var?
Det brukar ryka som mest i början och vissa metoder ger mer rök.
Hade en elektrisk tändare (slinga) förut och jag upplevde att det inte var så mycket rök.
Nu har jag en "grillkolständare" utan el som är en cylinder där man har papper i botten och laddar kolen/briketterna ovanför. Den ryker mycket mer.
Så vad vill jag säga. Snacka med grannen och hör om han åtminstone när hen tänder kan ha grillen längre ifrån
Det brukar ryka som mest i början och vissa metoder ger mer rök.
Hade en elektrisk tändare (slinga) förut och jag upplevde att det inte var så mycket rök.
Nu har jag en "grillkolständare" utan el som är en cylinder där man har papper i botten och laddar kolen/briketterna ovanför. Den ryker mycket mer.
Så vad vill jag säga. Snacka med grannen och hör om han åtminstone när hen tänder kan ha grillen längre ifrån
Jag kan tycka att 1 meter från fasaden är VÄLDIGT lite. Skulle du kunna tänka dig att grannen började elda en brasa 1 meter från husfasaden? Minst 4-5 meter borde det vara istället, och att grannen har vattenslangen framdragen och redo för att användas.
Förslaget med brandvarnaren är ju inte helt fel det heller.
Förslaget med brandvarnaren är ju inte helt fel det heller.
ta en mindre tömd konservburk. Slå i en skvätt t-röd istället. Så slipper man lützen-dimman som uppstår av tidningspappretL LG Hyfstat händig & Kol skrev:Hur tänder grannen grillen? Och var?
Det brukar ryka som mest i början och vissa metoder ger mer rök.
Hade en elektrisk tändare (slinga) förut och jag upplevde att det inte var så mycket rök.
Nu har jag en "grillkolständare" utan el som är en cylinder där man har papper i botten och laddar kolen/briketterna ovanför. Den ryker mycket mer.
Så vad vill jag säga. Snacka med grannen och hör om han åtminstone när hen tänder kan ha grillen längre ifrån
