53 734 läst ·
42 svar
54k läst
42 svar
Hur nära mitt hus får grannen grilla?
Normalt grillosande bör ju kunna hanteras om man bor i ett villaområde/radhus.
Tycker man att det är ett bekymmer kanske man ska fundera på att bo någonstans där grannarna inte är så nära!!
Tycker man att det är ett bekymmer kanske man ska fundera på att bo någonstans där grannarna inte är så nära!!
K Klicka skrev:
Har också ett tändrör. Med papper ryker det ordentligt men om du använder braständare av typen på länken nedan så blir det inte mycket rök.L LG Hyfstat händig & Kol skrev:
https://www.bauhaus.se/brastandare-144-pack
Brukar själv använda 2-3 stycken åt gången. Helt klart värt det för att slippa oset och röken från papper.
Tänder förövrigt kuberna med en liten gasolbrännare från Biltema. Bra fyr med detsamma
M magwap skrev:
Haha ja och då får det vara riktigt långt borta, jag känner tydligt om närmsta grannen 100 meter bort tänder sin grill, men jag kanske bara är hungrig!
Agera bara som den här mannen hade gjort, så är det snart slut på grillandet hos grannen ska du se..KnockOnWood skrev:
Du kanske skulle kika in över staketet, eller i alla fall in på grannes tomt vid grillplatsen.
Säg "Oj vad gott det luktar, blir riktigt hungrig!"
"Kanske man skulle kunna få vara med på ett hörn?"
"Det går ju inte att somna när det luktar så gott".
Och samtidigt vifta med ett par ölburkar, eller säga "Jag kan fixa en sallad!"
![]()
Du kanske lite ödmjukt kan fråga grannen om denne kan flytta sig lite längre bort eftersom oset drar in i ditt hus? Kan väl knappast vara något anmärkningsvärt att fråga om... grannen kanske inte ens reflekterat över det (även om man borde).
tensiden skrev:
Eller så tänker grannen glatt "om jag står här slipper jag grilloset i mitt eget hus"F Freedee skrev:
Men kör en Ove och stövla över varje gång. Det brukar skrämma de flesta normalt osociala grannar. Och skrämmer det inte dem så är det gratis mat. Win win
Inne på sin tomt om det är eldningsförbud och en meter från brännbart material. Samt att släckmedel ska finnas tillgängligt. Radhus exempelvis kan ha andra tilläggsregler som inskränker användandet mer...
Jag kan svara med ett råd från verkligheten Jag var en granne som tände grillen en dag och hade otur med hur röken blåste. Vi hade grillen nära en tujahäck som står vid tomtgränsen mot grannen. Häcken är nästan tre meter hög så vi tänkte att den skulle stoppa röken tillräckligt. Tyvärr låg vinden på ett sätt som gjorde att röken gick i en virvel över häcken och bort till grannens uteplats en 7-8 meter bort inne i ett hörn vid hans hus. Han kom springande och berättade att all rök drev bort till honom. Det löste sig så att vi bad så mycket om ursäkt och flyttade på grillen en bit så att röken inte tog sig bort till hans uteplats. Så om din granne är någorlunda vettig så är det enklaste nog att be denne att flytta på grillen lite så att du inte får så mycket rök in till dig. Sen kommer det ju alltid att spridas en viss röklukt, det får man helt enkelt leva med i ett bostadsområde. Jag tror inte att det är en bra idé att börja rabbla upp paragrafer och bestämmelser när du pratar med grannen. Det får dig nog att låta osmidig och kompromisslös.
Medlem
· Blekinge
· 12 230 inlägg
Det finns faktiskt grannar man vill inte tala med. Det går inte alltid med konsens och sunt förnuft.
