Normalt grillosande bör ju kunna hanteras om man bor i ett villaområde/radhus.
Tycker man att det är ett bekymmer kanske man ska fundera på att bo någonstans där grannarna inte är så nära!!


K Klicka skrev:
Hur nära mitt hus får grannen grilla?

Bor i hus där grannens tomt börjar bakom min vägg. Ibland så grillar de just vid min husknut. Kommer in rök i sovrum.

Finns det någon lag eller brandregler på hur nära man får grilla?
 
  • Gilla
  • Älska
freddan83 och 5 till
  • Laddar…
L LG Hyfstat händig & Kol skrev:
Nu har jag en "grillkolständare" utan el som är en cylinder där man har papper i botten och laddar kolen/briketterna ovanför. Den ryker mycket mer.
Har också ett tändrör. Med papper ryker det ordentligt men om du använder braständare av typen på länken nedan så blir det inte mycket rök.
https://www.bauhaus.se/brastandare-144-pack
Brukar själv använda 2-3 stycken åt gången. Helt klart värt det för att slippa oset och röken från papper.
Tänder förövrigt kuberna med en liten gasolbrännare från Biltema. Bra fyr med detsamma
 
  • Gilla
Lelle - Hyfsat händig
  • Laddar…
M magwap skrev:
Normalt grillosande bör ju kunna hanteras om man bor i ett villaområde/radhus.
Tycker man att det är ett bekymmer kanske man ska fundera på att bo någonstans där grannarna inte är så nära!!

Haha ja och då får det vara riktigt långt borta, jag känner tydligt om närmsta grannen 100 meter bort tänder sin grill, men jag kanske bara är hungrig!
 
  • Gilla
magwap och 4 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Du kanske skulle kika in över staketet, eller i alla fall in på grannes tomt vid grillplatsen.
Säg "Oj vad gott det luktar, blir riktigt hungrig!"
"Kanske man skulle kunna få vara med på ett hörn?"
"Det går ju inte att somna när det luktar så gott".
Och samtidigt vifta med ett par ölburkar, eller säga "Jag kan fixa en sallad!"
:D
Agera bara som den här mannen hade gjort, så är det snart slut på grillandet hos grannen ska du se..
 
  • Man i kostym som gör ett "ok"-tecken med handen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Festlund och 6 till
  • Laddar…
K Klicka skrev:
Hur nära mitt hus får grannen grilla?

Bor i hus där grannens tomt börjar bakom min vägg. Ibland så grillar de just vid min husknut. Kommer in rök i sovrum.

Finns det någon lag eller brandregler på hur nära man får grilla?
ja men stäng dörren den där halvtimmen, hur svårt kan de va?
 
  • Gilla
  • Älska
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Strömkarlen Strömkarlen skrev:
Sätt ut en illa skrikande brandvarnare, så blir det nog färdiggrillat snabbt....
Ja eller så kanske man klarar den där halvtimmen utan att bryta i hop
 
  • Gilla
  • Älska
Festlund och 1 till
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
I villa bor man inte ovanpå varandra! ;)
Blink Säg det Blink
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Du kanske lite ödmjukt kan fråga grannen om denne kan flytta sig lite längre bort eftersom oset drar in i ditt hus? Kan väl knappast vara något anmärkningsvärt att fråga om... grannen kanske inte ens reflekterat över det (även om man borde).
 
  • Gilla
Donn och 7 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Agera bara som den här mannen hade gjort, så är det snart slut på grillandet hos grannen ska du se..
F Freedee skrev:
Du kanske lite ödmjukt kan fråga grannen om denne kan flytta sig lite längre bort eftersom oset drar in i ditt hus? Kan väl knappast vara något anmärkningsvärt att fråga om... grannen kanske inte ens reflekterat över det (även om man borde).
Eller så tänker grannen glatt "om jag står här slipper jag grilloset i mitt eget hus" :D

Men kör en Ove och stövla över varje gång. Det brukar skrämma de flesta normalt osociala grannar. Och skrämmer det inte dem så är det gratis mat. Win win
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Till alla knäppskallar som ger onödiga kommentarer till en fråga och försöker sig på att vara bror duktig säger jag bara ”läs frågan” och svara bara på frågan.
 
  • Gilla
  • Haha
Donn och 21 till
  • Laddar…
K Klicka skrev:
Till alla knäppskallar som ger onödiga kommentarer till en fråga och försöker sig på att vara bror duktig säger jag bara ”läs frågan” och svara bara på frågan.
Ok, en meter från ditt hus dygnet runt och året om är svaret.
Det är därför folk kom med råd utanför din fråga...
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000
K Klicka skrev:
Till alla knäppskallar som ger onödiga kommentarer till en fråga och försöker sig på att vara bror duktig säger jag bara ”läs frågan” och svara bara på frågan.
Eftersom bara knäppskallar skriver här innan de pratat med sina grannar, är frågan: -Vad sade han?

Staffan
 
  • Gilla
  • Haha
Hyltran från Veglemyren och 15 till
  • Laddar…
Inne på sin tomt om det är eldningsförbud och en meter från brännbart material. Samt att släckmedel ska finnas tillgängligt. Radhus exempelvis kan ha andra tilläggsregler som inskränker användandet mer...
 
Jag kan svara med ett råd från verkligheten Jag var en granne som tände grillen en dag och hade otur med hur röken blåste. Vi hade grillen nära en tujahäck som står vid tomtgränsen mot grannen. Häcken är nästan tre meter hög så vi tänkte att den skulle stoppa röken tillräckligt. Tyvärr låg vinden på ett sätt som gjorde att röken gick i en virvel över häcken och bort till grannens uteplats en 7-8 meter bort inne i ett hörn vid hans hus. Han kom springande och berättade att all rök drev bort till honom. Det löste sig så att vi bad så mycket om ursäkt och flyttade på grillen en bit så att röken inte tog sig bort till hans uteplats. Så om din granne är någorlunda vettig så är det enklaste nog att be denne att flytta på grillen lite så att du inte får så mycket rök in till dig. Sen kommer det ju alltid att spridas en viss röklukt, det får man helt enkelt leva med i ett bostadsområde. Jag tror inte att det är en bra idé att börja rabbla upp paragrafer och bestämmelser när du pratar med grannen. Det får dig nog att låta osmidig och kompromisslös.
 
  • Gilla
  • Älska
Donn och 14 till
  • Laddar…
Det finns faktiskt grannar man vill inte tala med. Det går inte alltid med konsens och sunt förnuft.
 
  • Gilla
Lry123 och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.