1 488 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
Hur nära en skogsväg får man bygga hus på landet/i skogen?
Hej!
Hur nära en mindre skogsväg på landet kan jag lägga gaveln på ett hus?
Tomten är inte i någon skymd kurva. Vi som ska bygga är andra el tredje huset innan vägen upphör.
Tomter ligger utanför detaljplanerat område.
Jag hoppas att frågan inte är för luddigt ställd.
Hur nära en mindre skogsväg på landet kan jag lägga gaveln på ett hus?
Tomten är inte i någon skymd kurva. Vi som ska bygga är andra el tredje huset innan vägen upphör.
Tomter ligger utanför detaljplanerat område.
Jag hoppas att frågan inte är för luddigt ställd.
Hur nära som helst om det är din väg och ingen annan har rättigheter till den. Du får till och med ställa huset på vägen.
Men jag gissar att det inte är din väg eller att andra har t ex servitutsrätt till den eller att den förvaltas som en gemensamhetsanläggning eller vägsamfällighet? Kan det vara så? Det ändrar på svaret på frågan.
Men jag gissar att det inte är din väg eller att andra har t ex servitutsrätt till den eller att den förvaltas som en gemensamhetsanläggning eller vägsamfällighet? Kan det vara så? Det ändrar på svaret på frågan.
Då får du inte inskränka deras rätt med ditt husbygge. Har de t ex tre individuella servitut får du läsa dessa och se vilken mark varje fastighetsägare har rätt till. Om det är en gemensamhetsanläggning så anges vilken mark som tas i anspråk för anläggningen i anläggningsbeslutet.L Linnis79 skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 297 inlägg
Vägen har normalt ett vägområde som sträcker sig utanför vägbanan. Det får du inte bygga i. Utanför det har jag svårt att se några egentliga problem, men det beror ju också lite på vad det är du ska bygga.
Är det ett garage med portarna mot vägen är sex meter från vägområdet att rekommendera så att du kan ha en bil framför garaget.
Är det något annat är 4,5 meter praktiskt då det i princip tar bort en stor del av grannars möjlighet att ha åsikter.
Men som @Claes Sörmland redan skrivit, det finns inget absolut förbud mot att bygga kloss an mot gränsen/vägområdet.
Är det ett garage med portarna mot vägen är sex meter från vägområdet att rekommendera så att du kan ha en bil framför garaget.
Är det något annat är 4,5 meter praktiskt då det i princip tar bort en stor del av grannars möjlighet att ha åsikter.
Men som @Claes Sörmland redan skrivit, det finns inget absolut förbud mot att bygga kloss an mot gränsen/vägområdet.
Om det gäller en bygglovsbefriad byggnad som en friggebod eller ett attefallshus så är minimiavståndet 4,5 m till vägens gräns. Var går denna gräns? Typiskt sett vid vägsläntens ytterkant eller vägdikets ytterkant.
Om det finns en rättighetsgräns definierad av ett servitut eller en gemensamhetsanläggning krävs grannarnas medgivande för att uppföra sådana bygglovsbefriade byggnader närmare än 4,5 m från den rättighetsgränsen.
Om det finns en rättighetsgräns definierad av ett servitut eller en gemensamhetsanläggning krävs grannarnas medgivande för att uppföra sådana bygglovsbefriade byggnader närmare än 4,5 m från den rättighetsgränsen.
Är det verkligen en skogsväg eller är det en mindre enskild väg?L Linnis79 skrev:
...eller är det rent av en grusbelagd mindre samfällighetsväg?
Vad det är för typ av väg påverkar liksom eventuellt andra byttjare/ägare av vägen.
Tomt och fastighetsgränser har även de påverkan..
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 297 inlägg
Alla de tre varianterna är enskilda vägar. Enskild väg innefattar allt som inte ägs av stat eller kommun.R Risarvaren skrev:
Därtill har TS redan skrivit att de är flera som har rättigheter till vägen, även om det inte framgår hur den ägs och förvaltas.
Klicka här för att svara