Hej!
Ska byta ut min kombipanna med pellets brännare mot ny vedpanna. Försöker räkna på hur mycket ved som kommer att gå åt. Nu gör jag av med ca 9 ton pellets/år. Hur ska jag räkna? Läste någonstans att 1 kg pellets = 4,8 kwh detta innebär då att jag gör av med 43200 kwh eller? 1fastm3 björkved =2650 kwh alltså behöver jag 43200/2650=16 fastm3 björk? Men hur räknar man med verkningsgraden? De går väl åt mindre kwh med bättre verkningsgrad på pannan? Nu känns de som allt går ut i skorstenen. Eller har inte de med saken att göra?
Kan man räkna såhär eller är jag helt ute å cyklar?

Oj de blev kanske lite rörigt de här men ni kanske kan hjälpa mej ändå:)

Jo, det är nog en bra början, Verkningsgrtaden spelar ju roll förstås, men den kan variera både flör pellet och ved. 30-40 m3 travat?

Ser ut som du har rätt siffervärden, men 43 000kWh/År är en rejäl energiförbrukning.
Men det beror också på hur stort du bor ! (Och hur bra isolerat huset är)

Kombipannor är välkänt usla i verkningsgrad, men kanske inte så illa för pellets som för ved... Har du mätt rökgastemperaturen ? Hur varmt har du inne en kall dag ? ( Har du vinteruppvärmd pool ? :cool: ).

Med en vedpanna behövs också ackumulatortankar, vilket du inte behöver med pelletseldning.

Ved är i särklass billigast i ren energikostnad, ca 30 öre/kWh om du köper den, betydligt lägre om du har egen "skog"...Men det krävs en dyrare anläggning och ett ständigt eldande. Pellets är det näst billigaste normalt sätt. (Billigare än fjärrvärme och bergvärme).

mao i första hand kanske du skall undersöka det system du har idag och se om det går att justera in för bättre verkningsgrad, sen kanske en modern pelletspanna kan vara ett alternativ till att gå över till ved.

Redigerat:
Hej
ja skulle nog se över mitt behov,.. är pannan så gammal att du måste byta, isf hade ja varit du så hade ja köpt en nyare nibe oljepanna från blocket och fortsätta med pellets,.. den ökar verkningsgraden markant...

en ren ved anl kostar från 60.00- 100.000 beroende på vad du väljer och hur mycke du är villig att göra själv,.
sen en trave 30 kubik som du kapar o klyver själv skulle ja kunna tänka mig,.. beroende på vart du bor óch husets storlek. samt inne temp,..
men vad köper du pellets för per år,..

Ja nog går de åt många kvh i pellets. Vi har ett gammalt stort hus på totalt ca 300m2 med källare med dåliga fönster och lite isolering men de största problemet är att pannan är 35år,rostig och läcker vatten. Annars hade jag kört på som jag har de å satsat på att isolera först. Har dock ej bestämt exakt hur anläggningen ska se ut men funderar på ved med pellets som kompliment om man blir lat nån dag. Ved är ju billigast och de e ju ingen som vet vart pellets priserna hamnar om några år. Vi köper pellets för ca 25000 per år nu. Räknar med att köpa ved för under 10000 per år till den nya anläggningen och de ger ju en hygglig vinst men de e ju en del jobb förstås. Men givetvis så kommer isolering och fönster att fixas så snart ekonomi och tid finns. Alla synpunkter och idèer är ju välkomna då de finns många av er som har erfarenhet och kunskap av de här.

9 ton på 300 m2 i en gammal komvipanna är faktiskt rätt bra :)
Kör du pellets även för enbart vv över sommaren oxå i dina 9 ton/år??

Enligt ÄFAB så är kombipannor riktigt usla även med pellets o i många fall är årsverkningsgraden (pellets hela året) nere mot 50%, Men säg att du har 70% i årsvekningsgrad så gör du av med ca 30000 kWh/år vilket gör ca 30 m3 staplad ved..
Med en modern pelletspanna skulle förmodligen din förbrukning bli ca 7 ton/år..

Jag hade tidigare en oljepanna från -72 som förbrukade ca 3,3 m3 olja/år o efter konvertering till pellets gick det 6,9 ton/år, Efter pannbyte klarar jag mej med under 5 ton/år :)
Gör mycket att rökgastempen nu är 135° mot tidigare 250-300°, Men det är iof kallare på wc som skorsten går igenom..

Jo jag kör pellets året om men värmer bara upp ca150m2 till 21grader och 150m2 till 15grader men ska så småningom börja värma hela huset till ca 21grader.
Men jag måste kolla upp min rökgastemp viste inte att den hade så stor betydelse. Läste att några hade använt stektermometer funkar det?

Men ja anser inte att man ska köpa pellets brännare till en vedpanna,.. det är ju bra onödigt att ha ett system för flera tusen stående... men nu har ju du redan det så... ja köper min ved för 5000. så det är billigt ,..

Redigerat:
Då lär förbrukningen öka med hela huset varmt ;)
5-6%/grad sparar man så det skulle nog gå närmare 9 ton med en modern pelletspanna o hela huset varmt el om man så vill närmare 40 m3 staplad ved..

Ja rökgastempen är viktig att den är låg, Lägsta möjliga bara det inte blir kondens uppe i skorstenstoppen där tempen bör vara 60° o stektermometer går fint att använda om den bara tål tempen som du har i rökröret.. Det gjorde inte sambons när jag kollade hos en kompis :(

Du lär nog behöva 15 kW då det är kallare än -25° vilket betyder att en 5 m3 tank räcker 19-20 tim, Det går ca 300 L ved att ladda tanken + det huset drar under tiden pannan brinner så det blir nog ca 360 L staplad ved/dygn du behöver när det är kallt..
Har du någon uppfattning hur mycket huset behöver??

Det går dubbelt ca 3 ggr så mycket energi till att värma ett hus vid dut som när det är 0° ute vilket kan vara bra att kolla upp när val av anläggning ska göras, Har du elpatron så skulle jag kolla upp hur mycket det går genom att höja tempen i hela huset när tempen ligger runt 0° ute.. Du får ju även då en uppfattning om vilken verkningsgrad du har om du vet hur mycket pellets det går vid den tempen..

Skulle du fortsatt med pellets skulle jag funderat på den här pannan http://www.blocket.se/skaraborg/Pelletspanna_Ariterm_Biomatic_30__30kw_25225116.htm?ca=2&w=3
Några kompisar har en sådan till lastbilsgaraget på 500 m2 o förbrukar 9 ton/år med 16° innetemp, Riktigt vass panna :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.