2 995 läst ·
27 svar
3k läst
27 svar
Hur mycket värme ska en betongplatta läcka?
Jag hade gjort som jag skrev i inlägg #8P Peter Karlsson13 skrev:
Så stora springor är inte ok som du hade på bild. Max ett tumstocksblad brukar vi använda som måttstock vid montage av elementerna..
Jag hade åtgärdat det om det vore mitt hus då det läcker värme såpass mycket..
Ja det blir entreprenörens problem att lösa. Vill bara ha lite synpunkter på problemet innan jag lyfter det med dom. Kan tillägga att jag har en altan runt två delar av huset där bärlinan sitter i grunden. Hoppas inte läckaget i skarvarna orsakar problem på den även om det är tryckimpregneratRejäl skrev:
Om det konsekvent på resterande husdelar ser likadant ut så är det med alra största sannolikhet likadant bakom altanen..P Peter Karlsson13 skrev:
Det tryckta virket tar inte ska däremot så tar eran ekonomi det, har dom slarvat så får dom väl demontera altanen, annars har du en läckande grund som leder till onödiga uppvärmningskostnader..
Det är, som sagt, färdigisolerade L-stöd som man använt. Normalt mycket bra grejer. Men jag har, som sagt, aldrig sett något liknande. Det är ju väldigt mycket värme som läcker. Är det dessutom lika överallt, så är det mycket energi som går förlorat. Jag kan bara inte förstå vad byggaren gjort. Han måste ju aktivt tagit bort isoleringen vid varje skarv. Det måste vara en fullkomlig klåpare, för detta är inget "råkar" hända.P Peter Karlsson13 skrev:
@Rejäl hade en ganska god ide' för hur du kan förbättra det. Bättre kan det på så vis bli. Men bra tror jag blir svårt att få det.
Hör med byggaren vad de gjort. Det skulle vara väldigt intressant att få en förklaring på hur det kunnat bli så.
L-element är det du menar?😉A AG A skrev:Det är, som sagt, färdigisolerade L-stöd som man använt. Normalt mycket bra grejer. Men jag har, som sagt, aldrig sett något liknande. Det är ju väldigt mycket värme som läcker. Är det dessutom lika överallt, så är det mycket energi som går förlorat. Jag kan bara inte förstå vad byggaren gjort. Han måste ju aktivt tagit bort isoleringen vid varje skarv. Det måste vara en fullkomlig klåpare, för detta är inget "råkar" hända.
@Rejäl hade en ganska god ide' för hur du kan förbättra det. Bättre kan det på så vis bli. Men bra tror jag blir svårt att få det.
Hör med byggaren vad de gjort. Det skulle vara väldigt intressant att få en förklaring på hur det kunnat bli så.
L-stöd är betongelement…
Är det sundolits kantelement har väl dessa ett urgröpt handtag i cellplasten som är bakom fiberskivan?A AG A skrev:Det är, som sagt, färdigisolerade L-stöd som man använt. Normalt mycket bra grejer. Men jag har, som sagt, aldrig sett något liknande. Det är ju väldigt mycket värme som läcker. Är det dessutom lika överallt, så är det mycket energi som går förlorat. Jag kan bara inte förstå vad byggaren gjort. Han måste ju aktivt tagit bort isoleringen vid varje skarv. Det måste vara en fullkomlig klåpare, för detta är inget "råkar" hända.
Just där saknas ju säkert mer än hälften av cellplasten i detta försänkta handtag.
Kan detta vara som så att man sågat av ett kantelement precis där för att eventuellt anpassa längden? Därför uppstår det extra läckage av värme just i den skarven?
Antagligen slarv i vilket fall. Man ska ha ett plant underlag, det skall motfyllas och även slås i en kil mellan varje kantelement för att förhindra sånt här.
Såhär ser sundolits L-element ut.P P-KAR skrev:Är det sundolits kantelement har väl dessa ett urgröpt handtag i cellplasten som är bakom fiberskivan?
Just där saknas ju säkert mer än hälften av cellplasten i detta försänkta handtag.
Kan detta vara som så att man sågat av ett kantelement precis där för att eventuellt anpassa längden? Därför uppstår det extra läckage av värme just i den skarven?
Antagligen slarv i vilket fall. Man ska ha ett plant underlag, det skall motfyllas och även slås i en kil mellan varje kantelement för att förhindra sånt här.
Har monterat ett antal och har inte sett några ingröpta handtag…
Jodå, det finns nuförtiden iallafall.Rejäl skrev:
https://www.sundolitt.com/sv/sundolitt/sweden/grund/l-grund/
Högst upp på sidan, i mitten av sidan står det:
- Effektiv grundläggning
- Sockel försedd med fibercementskiva
- Flera kvaliteter
- Bärhandtag
Jag var själv på min hustillverkare att dom skulle skumfoga alla dessa skarvar, särskilt dessa där handtaget hade blivit kapat och låg i skarven. Men min hustillverkare var inget vidare med att skarva cellplasten som utgjorde resten av plattan, därav blev jag extra petig med just bärhandtagena, hehe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta är ett innerhörn som dom fick göra om. Första felet är att inte använda sig av rätt grejer för att utforma innerhörnet, men där ser man iaf det kapade handtaget.
Redigerat:
Det var även min första tanke. Alltså att det var ett kapat L-Element, där isoleringen på något sätt lossnat. Men, det tycks som om det ser likadant ut vid alla skarvar. Därför måste det bero på något annat.P P-KAR skrev:Är det sundolits kantelement har väl dessa ett urgröpt handtag i cellplasten som är bakom fiberskivan?
Ok då har dom olika leveranser då vi inte har haft handtag. Vilken kvalitet är det på cellplasten?P P-KAR skrev:Jodå, det finns nuförtiden iallafall.
[länk]
Högst upp på sidan, i mitten av sidan står det:
- Effektiv grundläggning
- Sockel försedd med fibercementskiva
- Flera kvaliteter
- Bärhandtag
Jag var själv på min hustillverkare att dom skulle skumfoga alla dessa skarvar, särskilt dessa där handtaget hade blivit kapat och låg i skarven. Men min hustillverkare var inget vidare med att skarva cellplasten som utgjorde resten av plattan, därav blev jag extra petig med just bärhandtagena, hehe.
[bild]
Detta är ett innerhörn som dom fick göra om. Första felet är att inte använda sig av rätt grejer för att utforma innerhörnet, men där ser man iaf det kapade handtaget.
Klicka här för att svara