2 367 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Hur mycket tvingkraft behövs till hylla med mitre joints/geringsfog?
Hej,
Ska bygga några hyllor med denna form i 19 mm MDF. Dom kommer ha ett djup på cirka 30 cm.
Jag tänkte använda lim och dominos i fogarna. Men jag har inga tvingar eller limknektar som är 150 cm långa och vill helst inte köpa det om det inte behövs.
Jag gjorde en liten test-box 25x25x25 cm i går där jag bara använde tejp och den känns väldigt robust. Men det testet är inte så vetenskapligt så det säger kanske inte så mycket. Men generellt sett, hur mycket behöver man tvinga medan limmet torkar?
Räcker det med 2 stycken sådana här?
https://www.amazon.se/Vinkelklämma-...-search-10&pf_rd_t=BROWSE&pf_rd_i=20637471031
Ska bygga några hyllor med denna form i 19 mm MDF. Dom kommer ha ett djup på cirka 30 cm.
Jag tänkte använda lim och dominos i fogarna. Men jag har inga tvingar eller limknektar som är 150 cm långa och vill helst inte köpa det om det inte behövs.
Jag gjorde en liten test-box 25x25x25 cm i går där jag bara använde tejp och den känns väldigt robust. Men det testet är inte så vetenskapligt så det säger kanske inte så mycket. Men generellt sett, hur mycket behöver man tvinga medan limmet torkar?
Räcker det med 2 stycken sådana här?
https://www.amazon.se/Vinkelklämma-...-search-10&pf_rd_t=BROWSE&pf_rd_i=20637471031
Produkter som diskuteras: "Spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Om du använder MDF kanske du har tänkt att måla? I så fall skulle jag nog avråda från att gera hörnen och istället bygga dem så enkelt som möjligt. Om du gör vanliga fogar kan du dessutom skruva och slippa tvingar helt och hållet. Om du ändå spacklar och målar så ser man varken fogar eller skruvar i efterhand. Anledningen till avrådan är att det är svårare att få till gerade fogar så att de blir täta och snygga.
När jag har testlimmat gerade fogar har jag inte tyckt att det varit särskilt svårt att få täta och snygga fogar, och då har jag inte ens använt några tvingar. Nyckeln är att använda tejp och sedan bara vika ihop allt till en låda, så blir alla fogar automatiskt tighta. Här är en låda jag gjorde i går:B badtastex skrev:Om du använder MDF kanske du har tänkt att måla? I så fall skulle jag nog avråda från att gera hörnen och istället bygga dem så enkelt som möjligt. Om du gör vanliga fogar kan du dessutom skruva och slippa tvingar helt och hållet. Om du ändå spacklar och målar så ser man varken fogar eller skruvar i efterhand. Anledningen till avrådan är att det är svårare att få till gerade fogar så att de blir täta och snygga.
Vanligtvis är jag en sån som tycker om att måla allting innan montering, och då kan jag inte använda ditt tips? Men jag måste såklart inte måla innan montering, bara en preferens. Det som lockar med ditt tips är framför allt att "vanliga fogar" är starkare än gerade fogar.
Dominos ökar styrkan i fogen men gör tricket med att vika ihop o tejpa betydligt svårare. Kör du dominos måste du i alla fall ha en plan för att dra ihop fogen med kraft riktad i dominoriktningen.
Jag föredrar mina spännklossar som ger tvingkraft i fogens riktning. Funkar sisådär på små lådor då det lätt blir trångt men din låda är ju stor så borde inte va några problem.
https://www.byggahus.se/forum/threa...ch-maskiner-idag.250889/page-354#post-3121825
Sånt där spännband du la upp bild på har jag använt två gånger, första och sista. Man ska nog va formad som en bläckfisk för att kunna hålla reda på dom.
Jag föredrar mina spännklossar som ger tvingkraft i fogens riktning. Funkar sisådär på små lådor då det lätt blir trångt men din låda är ju stor så borde inte va några problem.
https://www.byggahus.se/forum/threa...ch-maskiner-idag.250889/page-354#post-3121825
Sånt där spännband du la upp bild på har jag använt två gånger, första och sista. Man ska nog va formad som en bläckfisk för att kunna hålla reda på dom.
Det där var ju ett riktigt bra resultat skulle jag säga! Kan du använda samma metoder även på det uppskalade bygget (sågning, tejpning och limning) så kan det nog fungera även om jag tror att det är enklare (och eventuellt något starkare) med enkla fogar och lim/skruv.
Om det är lådor som skall byggas så funkar väldigt fint att måla efter montering om man kan sätta dit bakstycket efteråt. Annars blir det lätt lite klyddigt i innerhörnen.
Om det är lådor som skall byggas så funkar väldigt fint att måla efter montering om man kan sätta dit bakstycket efteråt. Annars blir det lätt lite klyddigt i innerhörnen.
Bra poäng, hade inte tänkt på det! Snygga spännklossar, kanske gör något liknande om jag bestämmer mig för att köra på gerade fogar!Ola C skrev:
Det är två (likadana) hyllor som ska byggas ovanför ett skrivbord. Bakstycket ska vara ek-fanerad MDF och resten av hyllan någon matt mörk (svart-ish) färg. Bakstycket ska sitta i frästa skåror lite inskjutet från baksidan så det får plats en hängskena där.B badtastex skrev:Det där var ju ett riktigt bra resultat skulle jag säga! Kan du använda samma metoder även på det uppskalade bygget (sågning, tejpning och limning) så kan det nog fungera även om jag tror att det är enklare (och eventuellt något starkare) med enkla fogar och lim/skruv.
Skulle kunna måla (spraya) allting innan montering förutom de delar som behövs fyllas och slipas för att man inte ska se någon skarv. Dessa kan jag sedan måla när allt är monterat.
Blir mer och mer lockad att köra med vanliga enkla fogar ("butt joints") med dominos. Men den stora nackdelen är att jag då också behöver skaffa mig 4 stycken stora limknektar, eller?
Kan du inte lägga fogarna på andra ledden och komma undan med ~30cm tvingar istället?
MDF-ändträ kräver lite fler målningar så jag skulle nog framhärda i att måla allt efteråt istället. Då kan du även slipa ordentligt efter limning för att jämna av eventuella ojämnheter.
MDF-ändträ kräver lite fler målningar så jag skulle nog framhärda i att måla allt efteråt istället. Då kan du även slipa ordentligt efter limning för att jämna av eventuella ojämnheter.
Det är inte rekommenderat att ha fogarna på det sättet du föreslår, speciellt inte på hängande hyllor. Jag antar att det beror på att lameller och liknande skulle du dras rakt ut av gravitationen.B badtastex skrev:
Jag använder fuktresistent MDF (V313) för att det är lättare att ha att göra med när man ska måla. Men du har gett mig en tankeställare kring målningen. Ska fundera vidare ifall jag kan måla allt efter montering.
Under förutsättning att geret är 100% kan du väl bara tejpa och vika ihop som du gjort på testet? Det ser ju utmärkt ut. Så gör vi på massor av grejer, stora tunga barfronter, receptioner etc. Styrkan är otrolig i en bra limning, minns en gång när vi limmade fel bit och sen gick och åt lunch...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden