12 726 läst ·
36 svar
13k läst
36 svar
Hur mycket tjänar jag på att dra VP-rör själv?
Rördragning och dossättning kan knappast vara kritiska moment ur ett elsäkerhetsperspektiv. Det är viktigt att det blir rätt eftersom ett misstag som upptäcks först sedan väggen byggts igen blir dyrt att åtgärda, men jag förstår inte hur det kan krävas elektrikerkompetens för att göra denna del av installationen. Vem som helst som kan läsa en ritning bör kunna göra denna del.Patrik_Hed skrev:
Själva kopplandet inser jag dock att en utbildad bör göra eftersom det finns massor av fallgropar och möjligheter att göra farliga fel.
Drar man exakt efter dom ritningar man får är man ofta lite illa ute, i dom flesta fall får man ändra dragningarna för att det ska bli bra. Det är rördragningen som är den svåraste biten, tro mig jag har arbetat med det här i ett helt liv så jag tror mig veta vad jag talar om. 
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 857 inlägg
Kapitlet om montering av ledningssystem omfattar ca 70 sidor i elinstallationsreglerna, så lite finns det det att tänka på
.
- Val av kabel
- Val av installationssätt
- Kretsuppbyggnad
- Yttre påverkan - ett stort delkapitel.
- Ledningsdimensionering (belastningsförmåga, spänningsfall, utlösningsvillkor)
- Förbindningar
- Brandspridning
Plus säker lika många sidor till för kringliggande saker.
Själva kopplandet är en mycket blygsam del jämfört med planeringen.
Men för att dra slang i ett bostadsrum är detta ändå inte värre än att det skulle gå att banta dessa regler till ett mindre antal tumregler under några givna förutsättningar.
- Val av kabel
- Val av installationssätt
- Kretsuppbyggnad
- Yttre påverkan - ett stort delkapitel.
- Ledningsdimensionering (belastningsförmåga, spänningsfall, utlösningsvillkor)
- Förbindningar
- Brandspridning
Plus säker lika många sidor till för kringliggande saker.
Själva kopplandet är en mycket blygsam del jämfört med planeringen.
Men för att dra slang i ett bostadsrum är detta ändå inte värre än att det skulle gå att banta dessa regler till ett mindre antal tumregler under några givna förutsättningar.
Det vill jag verkligen understryka att ovanstående tycker jag är en absolut förutsättning, alltså att elektrikern är med i planeringsstadiet och är den som gör själva ritningen samt att allt jag gör skulle vara i samråd med elektrikern. Inte att jag skulle göra saker och ting helt efter eget huvud och ta dit en elektrikern i efterhand, det tror jag är dömt att misslyckas och DET tror jag skulle vara svårt att få med någon vettig elektriker att gå med på.elmont skrev:Som jag alltid har sagt så prata med den elektriker som ska hjälpa dig, bestäm tillsammans hur ni ska göra. Endast då kan det bli bra.
Jag har någon enstaka gång tagit vid och färdigställt installationer som nån "kan själv" påbörjat och jag lovar att det har blivit både sämre och dyrare än om dom lejt eller samarbetat med en yrkesman från ritningsstadiet.
Jag skulle själv inte lita på en sådan elektriker
Skulle vilja påstå att just planering av VPslang-rör, är de tunga bitarna. Kopplandet av x antal vägguttag, brytare etc etc är de dryga bitarna som jag gärna hade fått hjälp med 
A och O är planering, hur slagnarna skall dragas, det kan ju bli en hel del borrande genom reglar etc. Planering av vart kopplingsdosor etc samt takdosor skall vara, hur man ska göra när det blir för "trångt" i reglarna för slangar, hur man drar slang på ett bra och framtidssäkert sätt etc etc. Det är här man som elektriker har nytt av sin erfarenhet. Koppla vägguttag, trappbrytare kan vem som helst göra, och som någo sa, blir det fel är det enkelt att fixa till. Jobbigare att bryta väck en vägg pga att nån har dragit slang på ett klantigt sätt.
Hur pass detaljerad är el-ritningen? Har man en sån att följa kan man minimera fel, i dragning men någon garanti är det inte.
/S
A och O är planering, hur slagnarna skall dragas, det kan ju bli en hel del borrande genom reglar etc. Planering av vart kopplingsdosor etc samt takdosor skall vara, hur man ska göra när det blir för "trångt" i reglarna för slangar, hur man drar slang på ett bra och framtidssäkert sätt etc etc. Det är här man som elektriker har nytt av sin erfarenhet. Koppla vägguttag, trappbrytare kan vem som helst göra, och som någo sa, blir det fel är det enkelt att fixa till. Jobbigare att bryta väck en vägg pga att nån har dragit slang på ett klantigt sätt.
Hur pass detaljerad är el-ritningen? Har man en sån att följa kan man minimera fel, i dragning men någon garanti är det inte.
/S
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Ja, det är ju dessutom slang och dosor som är den roligaste biten. Det plus att få driftsätta belysning.
//Patrik
//Patrik
Klicka här för att svara