elmont skrev:
Det bör ta 20-30 timmar att dra rör och sätta dosor i ett 90m² hus. Drar du själv rör och sätter dosor kan det ta lika lång tid att fixa felen, så gör inget själv om du inte VET utan tro dig veta hur du ska dra. En komplett installation i ett så pass litet hus borde ligga på 65-75 000:- plus moms
20-30 timmar låter rätt rimligt tycker jag, men får inte riktigt ihop det med 65-75kkr. Med ett timpris på 400 blir det 12000 i arbetskostnad, så då är det alltså matrial för 55000? Eller misstolkade jag dig?

Det är ju mycket som ska göras sedan rör och dosor är på plats, den totala arbetstiden är minst den dubbla och då är vi nära den g:a tumregeln att kostnadernas fördelning är ungefär mellan 40 - 60 & till 60 - 40 & mellan arbete och matr.

Elektrikern drog elen hos mig i grå fördragna i tillbyggnaden som vi gör nu. Jag använde jag ca 300m fördragen slang (för jela huset tot 220m2) med dubbla cat6 i blå slang som jag drog själv, jag drog även slangen för surroundsystem samt lite tomslang för framtida nätverk/anrennbehov samt för tempreglering. Har för mig att larm är röd, koax/tv grön men jag tror det mest används i större inspirationer. Jag hjälpte till vid elinstallationen genom att klamra slangen som elektrikern grovklamrat, såg till att han hade mtrl, satt fast apparatdosor där elektriker/jag ville ha dem. Tog två arbetsdagar (inkl inköp mtrl,) att dra slang för 50+30m2. Det ca 50 apparatdosor för eluttag/brytare, 5kåpor för spottar 9 takdosor. Min tid för tp-slang är inte inräknad.
Sen återstår inkoppling lite kompletterand fk-dragning, takdosor till brytare. 1-2 dagar.
/m

Mape17: vad räknar du med att du får betala elektrikern för detta (tid+material)?

Vadgäller arbetstid så beräknas till mellan 20 och 25kkr ink moms före ROT. Vad gäller matriel så har jag inte i huvudet med det blir en hel del mest med tanke på att listpris på Cat 6 kabeln kostar runt 50:-/meter och alla Cat6 (20-25st) kostar runt 200:-/st. har inte siffrorna tillgängliga nu. Sen köps mtrl in via lite kontakter i grossist-ledet så mina priser på mtrl-priser är inte fullt ut relevanta.

Kom ihåg att ROT inte är möjligt på ett nybygge.....

Problemet är nog som sagt att hitta en elektriker som går med på att du gör hans jobb. Om du räknar med att klä väggarna med skivor innan han kommer så blir det ännu svårare att han ansvarar för var du gjort, för det är vad han får göra.
Handlar det om ett rum är det inte så mycket vunnet. Är det ett helt hus så är fördelen att man kan tänka igenom dosplaceringar och dragningar i lugn och ro. Kanske måste man göra om några gånger innan man är nöjd. Sådant skulle vara väldigt dyrt att låta någon göra på löpande räkning. Är det inte löpande räkning går elektrikern fram som en bulldozer.

Det gäller ju ett helt hus, och tanken var att
1) tillsammans med elektriker rita upp ritning
2) sätta skivmaterial på ena sidan av väggarna samt sätta dosor
3) Ta dit elektriker på morgonen som går igenom tänkta dragningar
4) Dra rör (för att då minimera elektrikerns "tråkgöra")
5) Ta dit elektriker igen för översyn och inkoppling
6) sätta sista lagret skivmaterial

Det är nog få elfirmor som skulle godta att arbeta på det viset, ingen företagare arbetar för att minimera "kundens" kostnader så intresset för den typen av upplägg är lågt.
Vad får dig att tro att rör och dosor är elektrikerns "tråkjobb", det är betydligt bättre än att koppla dosor och centraler. Det är bara "amatörer" som tror att rör och dosor är tråkigt.

• Gilla
Enk Projektet och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag hade min kompis här som är behörig elinstallatör och har rätt många års erfarenhet bakom sig.

100kvm nybygge ett plan (övre planet kommer inredas sen). Allt vi drog var i flexslang (även fast han föredrar VP-rör, men jag bestämde här ;)), det mesta som fördragen sådan.
Jag hade redan satt upp ca 1/3 av takdosor och a-dosor i väggarna.
Två sovrum hade jag redan fixat både dosor och rör klart själv, men det var alltså bara ca 10% av allt.

När vi sen satt igång tillsammans så drog han slangen och jag rände omkring och spikade dosor så fort jag inte kunde vara behjälplig med slangen. Det var ett rent rasande tempo. Jag hann knappt hålla undan med dosspikandet så var han bakom hälarna på mig och ville in med en slang. ;)
Vi var klar på enda dag, och det var nog inte ens 8 fulla timmar då.
Lite småsaker blev kvar att göra, då några smågrejer ej var bestämda än.

(Sen lagade jag den godaste middag åt oss, jag öht kan uppbåda :D)

Men jag tror att om du kan ha allt klart för att göra på enda gång, dvs alla väggar klara och öppna (halvade) och om du sen har satt a-dosor, en del eller ev alla och annars har förberett med lite doshål och så.
Och sen agerar handräckning när det väl ska göras.
Och sen till detta hittar en elektriker som gärna samarbetar med dig på detta vis.
Då tror jag det kommer bli rätt billigt och bra för dig.
Och 90kvm bör ni klara av på max 3 dagar, kan jag tycka.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
elmont skrev:
Det är nog få elfirmor som skulle godta att arbeta på det viset, ingen företagare arbetar för att minimera "kundens" kostnader så intresset för den typen av upplägg är lågt.
Vad får dig att tro att rör och dosor är elektrikerns "tråkjobb", det är betydligt bättre än att koppla dosor och centraler. Det är bara "amatörer" som tror att rör och dosor är tråkigt.
Låt oss utgå från att jag hittar en elektriker som är villig att jobba med mig.

Sen som företagare själv håller jag absolut inte med om att det inte ligger i mitt intresse att minimera kundens kostnader. Det tycker jag är en självklarhet, speciellt då det handlar om att minska tidsåtgång. Kan man göra ett jobb snabbare tillsammans med kund så gör man det, men där har vi olika åsikter helt enkelt och den diskussionen kan vi ta nån annan gång.

Med tråkjobb menar jag naturligtvis arbetsmoment som är mer av repetetiv karraktär och där det är minst risk att göra fel. Sådana finns inom alla yrken. Sen om man tycker det är kul eller inte får var och en avgöra :-)

Och jag är inte ute efter att göra nån fuskdragning, utan helt enkelt att minimera tidsåtgången, och grundfrågan är naturligtvis hur jag gör det på bästa sätt.

Tror nog att Mikael_L variant är den bästa om man ska spara pengar.
Om man dessutom köper materialet själv (inget skräp) så slipper man ju hutlösa påslag på detta av elektrikern:thumbup:

bjolo360 skrev:
Låt oss utgå från att jag hittar en elektriker som är villig att jobba med mig.

Sen som företagare själv håller jag absolut inte med om att det inte ligger i mitt intresse att minimera kundens kostnader. Det tycker jag är en självklarhet, speciellt då det handlar om att minska tidsåtgång. Kan man göra ett jobb snabbare tillsammans med kund så gör man det, men där har vi olika åsikter helt enkelt och den diskussionen kan vi ta nån annan gång.

Med tråkjobb menar jag naturligtvis arbetsmoment som är mer av repetetiv karraktär och där det är minst risk att göra fel. Sådana finns inom alla yrken. Sen om man tycker det är kul eller inte får var och en avgöra :-)

Och jag är inte ute efter att göra nån fuskdragning, utan helt enkelt att minimera tidsåtgången, och grundfrågan är naturligtvis hur jag gör det på bästa sätt.
Eh, nu är det väl just rördragning och sätta dosor som är de "kritiska momenten" som måste bli rätt och som är lättast att göra fel med. Det skulle säkert kunna vara bättre att visa för dig ur man kopplar uttag och strömställare istället för att låta dig göra den första installationen...

//Patrik

Redigerat:
Finns väl de två alternativen att göra allt själv eller om man känner någon elektriker som litar på en göra som TS tänkt. Mellantinget tror jag man varken sparar pengar på eller blir bra.
Nackdelen med att göra allt själv är att man behöver ha en behörig installatör för att få genom färdiganmälan, sen så är det ju lagbrott plus att man tar på sig allt ansvar för fel eller skador som kan ske.

Det är även på rördragningen man kan göra dom "dyra" felen som man upptäcker när väggar är igensatta och kanske tapetserade. En felkoppling i nån dosa är en baggis att fixa men inte det rör som fattas.
Som jag alltid har sagt så prata med den elektriker som ska hjälpa dig, bestäm tillsammans hur ni ska göra. Endast då kan det bli bra.
Jag har någon enstaka gång tagit vid och färdigställt installationer som nån "kan själv" påbörjat och jag lovar att det har blivit både sämre och dyrare än om dom lejt eller samarbetat med en yrkesman från ritningsstadiet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.