Bygger badrum på ovanvåningen. Snedtak. Rektangulär form, ca 2.95x2,10 m.

Av de 6 kvm tak så är 2,2 kvm "rakt" tak och resten är snedtak (3,8 kvm). Så spottarna kan jag alltså bara sätta i det "raka" taket.

Min fråga är hur många spottar jag skall sätta i det 2,2 kvm stora horisontella taket, och hur starka de skall vara???
Jag vill köra med 12 volts halogen, och valet står väl mellan att ha 20 W eller 35 W lampor.

Som det är nu så har jag planerat in 6 stycken 35 watts spottar på en rak linje med ca 50 cm inbördes avstånd i det horisontella taket. Dvs totalt 210 W.

Dessutom kommer det att vara 3 stycken 13 watts lysrörslampor - 2 vid handfatet på ena kortsidan, och 1 på andra kortsidan. Dvs totalt 39 watt lysrörsljus.

Så frågan är ; skall de 6 spottarna vara 20 W eller 35 watt?
Skall jag kanske klämma in tex 10 st 20 Watts spottar istället för 6 st 35 watts?
Skall jag köpa riktbara spottar (dyrare och lite större i diameter)?

JAg har även möjlighet att sätta 2 spottar i takfönstrets övre fönstersmyg.

JAg är tacksam för all hjälp för jag känner mig rätt osäker på detta - vad som blir bra och inte bra.

Jag har 9kvm badrum och jag har 6st 7w (lysrörs) spottar. Skulle tippa på att de lyser något svagare än 15w.

Det blev något, något för lite. Om du har 6kvm och kör med 6 20W spottar så tror jag det blir bra, men ta en armatur (och se till att trafo osv klarar mer) så kan du byta till en starkare lampa.

Alternativt kör du på 35W och kör med en dimmer.

Spottar i fönstersmygen kan använas som mys/punkt belysning på något trevlig i fönsterkarmen.

/N

Vi har ett liknande badrum som ni med snedtak och vi valde 6st riktbara LED-spottar i det horisontella taket , helt fel! Det blev alldeles för svagt.. Väljer 35w och kör med dimmer, kan inte bli för starkt ljus i ett badrum! Skulle det bli det så använd dimmern..

satte 4 ledspottar i mitt badrum på 5 kvm

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.