62 728 läst ·
496 svar
63k läst
496 svar
Hur mycket rabatt ger Lundagrossisten hantverkarna?
Men, återigen: Vilken rabattsats VVS'aren får på sitt köp har över huvud taget ingenting att göra med vad VVS'aren fakturerar sin kund. Visst, man kan använda återförsäljarens "kundprislista" om man vill, men man kan ju lika gärna göra det enkelt för sig och bara lägga på en fast procentsats på sitt inköpspris.N Nykper skrev:Tänkte bara om du visste hur Lundagrossisten fungerade med konsumentprislista. Man följer listan när man säljer till kunden. Små företag större rabatt, små företag liten rabatt. de små måste behålla sin lilla vinst på materialet för att gå runt. Visst känner de för att ge 5% rebatt så visst, men då blir det inte mycket kvar till dem själva. Skillnad om vvsaren handlar på tex Ahlsell, då kan de ge 40% rabatt, ser bra ut ut till konsument men då ligger Ahlsells priser bra mycket högre från början än Lundas. Helt galet system på Ahlsell, Dahl mfl. Bara Lundagrossisten som har bra prissättningsmodell.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Jag tycker vi ska välkomna @Nykper istället för att hacka.
Att man skapar ett konto och läser i några år innan man skriver är inget ovanligt eller konstigt alls. Hans första inlägg ser jag inte heller som ett försvar av Lundagrossisten, utan en förklaring av hur deras prismodell är.
Det är positivt för oss konsumenter att Lundagrossisten har en sundare prismodell än exempelvis Dahl. Jag kan faktiskt själv som privatperson kolla ett pris på en artikel på deras hemsida, utan att skapa konto. Det är väl kanske snarare ett rekommenderat pris än ett kundpris, men man får iallafall något att jämföra med. Rekommenderade priser är rätt vanligt i olika branscher. Några exempel man kan se är vitvarubranschen där Bosch sätter ett rekommenderat pris på X kronor för sin diskmaskin av modell Y. De allra flesta säljer sen klart under X i det fallet och det är viktigt att förstå att Bosch inte får bestämma vilket pris säljaren mot kund tar, liksom Lundagrossisten inte får sätta vilket pris en av deras kunder ska ta från sin kund.
Att man skapar ett konto och läser i några år innan man skriver är inget ovanligt eller konstigt alls. Hans första inlägg ser jag inte heller som ett försvar av Lundagrossisten, utan en förklaring av hur deras prismodell är.
Det är positivt för oss konsumenter att Lundagrossisten har en sundare prismodell än exempelvis Dahl. Jag kan faktiskt själv som privatperson kolla ett pris på en artikel på deras hemsida, utan att skapa konto. Det är väl kanske snarare ett rekommenderat pris än ett kundpris, men man får iallafall något att jämföra med. Rekommenderade priser är rätt vanligt i olika branscher. Några exempel man kan se är vitvarubranschen där Bosch sätter ett rekommenderat pris på X kronor för sin diskmaskin av modell Y. De allra flesta säljer sen klart under X i det fallet och det är viktigt att förstå att Bosch inte får bestämma vilket pris säljaren mot kund tar, liksom Lundagrossisten inte får sätta vilket pris en av deras kunder ska ta från sin kund.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 718 inlägg
Om nu utpriset till hantverkaren från Lundagrossisten och Ahlsell lär ligga i samma härad, och att de priser som TS fått betala är Lundsgrossistens "kundprislista", då borde det TS fått faktura på ligga på 5-15% över ahlsells priser, men enligt inlägg 35 ligger det på 40-200% över ahlsells utpris.
https://www.byggahus.se/forum/threa...isten-hantverkarna.546396/page-3#post-6174380
Något stämmer inte, antingen så har Lundagrossisten ett högre utpris till hantverkare, eller så är där mer rabatter på "kundprislistan" än angett, eller så använder hantverkaren en egen prislista.
EDIT: Visste inte att man kunde se Lundagrossistens prislista som @Fairlane skriver ovan, kollade att par produkter, och priset verkar stämma på de stickprov jag tog. De skriver dock inte ut RSK direkt på hemsdan, därför kommer de inte upp när man söker på RSKnummer via en sökmotor.
Så TS har nog fått betala enligt LGs bruttopris.
https://www.byggahus.se/forum/threa...isten-hantverkarna.546396/page-3#post-6174380
Något stämmer inte, antingen så har Lundagrossisten ett högre utpris till hantverkare, eller så är där mer rabatter på "kundprislistan" än angett, eller så använder hantverkaren en egen prislista.
EDIT: Visste inte att man kunde se Lundagrossistens prislista som @Fairlane skriver ovan, kollade att par produkter, och priset verkar stämma på de stickprov jag tog. De skriver dock inte ut RSK direkt på hemsdan, därför kommer de inte upp när man söker på RSKnummer via en sökmotor.
Så TS har nog fått betala enligt LGs bruttopris.
1. Priset enligt konsumentprislistan ( visst han bestämmer och kan han ge kanske 5% rabatt på materialet, men ger han mer går han knappast runt på de 10% han får kvar i vinst då.useless skrev:
Det är väl inte Lundagrossisten som bestämmer vad VVS'aren ska fakturera sin kund? Vi tar ett ett par enkla exempel:
1) VVS'aren handlar en pryl hos Lundagrossisten med 15% rabatt och får betala 1000:-. Vad ska vederbörande då fakturera kunden?
2) VVS'aren handlar exakt samma pryl hos Ahlsell med 85% rabatt och får betala 1000:-. Vad ska vederbörande då fakturera kunden?
2. 1000:- plus påslag för vinst. vilket är påslag är upp till vvsaren.
useless skrev:
Men, återigen: Vilken rabattsats VVS'aren får på sitt köp har över huvud taget ingenting att göra med vad VVS'aren fakturerar sin kund. Visst, man kan använda återförsäljarens "kundprislista" om man vill, men man kan ju lika gärna göra det enkelt för sig och bara lägga på en fast procentsats på sitt inköpspri
Fast i Lundassystem är det konsumentpriset som kommer upp och då kan man om man vill såklart ge rabatt typ 5 % på det för att ändå kunna få behålla kanske 10% i vinst. Att böka med inköps pris och pålägg är mycket bökigare i Lundas system. än hos tex Ahlsell och Dahl där det kommer upp inköpspris istället. Ett helt annat upplägg ju.useless skrev:
Men, återigen: Vilken rabattsats VVS'aren får på sitt köp har över huvud taget ingenting att göra med vad VVS'aren fakturerar sin kund. Visst, man kan använda återförsäljarens "kundprislista" om man vill, men man kan ju lika gärna göra det enkelt för sig och bara lägga på en fast procentsats på sitt inköpspris.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Det är snarare ett förslag på konsumentpris som kommer upp. Ni kan välja att köra på det, ge 5% rabatt, lägga på 50% eller vad ni vill, det är en fråga mellan ert företag och er kund, inget som bestäms av Lundagrossisten. Med det sagt så tycker jag som sagt att det är ett klart vettigare system.N Nykper skrev:Fast i Lundassystem är det konsumentpriset som kommer upp och då kan man om man vill såklart ge rabatt typ 5 % på det för att ändå kunna få behålla kanske 10% i vinst. Att böka med inköps pris och pålägg är mycket bökigare i Lundas system. än hos tex Ahlsell och Dahl där det kommer upp inköpspris istället. Ett helt annat upplägg ju.
Med andra ord, priset efter rabatt är 10-15% under priserna på TS följesedel?13th Marine skrev:
Dvs. LG är riktigt svindyra, om man ser till hantverkarens pris?
Anledningen till att jag ställer frågan är att jag har en viss koppling till en av LG-butikerna och har länge funderat på om det vore en poäng att öppna ett konto där.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 718 inlägg
Om man inte får mer än 5-15% rabatt hos EG så är de spontant dyra, då kan man gå till ahlsell istället, eller rinkabyrör för den delen.C cpalm skrev:Med andra ord, priset efter rabatt är 10-15% under priserna på TS följesedel?
Dvs. LG är riktigt svindyra, om man ser till hantverkarens pris?
Anledningen till att jag ställer frågan är att jag har en viss koppling till en av LG-butikerna och har länge funderat på om det vore en poäng att öppna ett konto där.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 718 inlägg
Fairlane skrev:
Det är snarare ett förslag på konsumentpris som kommer upp. Ni kan välja att köra på det, ge 5% rabatt, lägga på 50% eller vad ni vill, det är en fråga mellan ert företag och er kund, inget som bestäms av Lundagrossisten. Med det sagt så tycker jag som sagt att det är ett klart vettigare system
Japp precis mycket vettigt system. Men i detta fallet använde vvsaren konumentpriset (enligt listan trådskaparen visade) och på det har han inte mycket till vinst på grejerna att ge någon särskild rabatt.Fairlane skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 718 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Du skrev: Japp precis mycket vettigt system. Men i detta fallet använde vvsaren konumentpriset (enligt listan trådskaparen visade) och på det har han inte mycket till vinst på grejerna att ge någon särskild rabatt.
Ja systemet är nog vettigare än Ahlsells och Dahls, kanske till och med väldigt bra, men konsumentpris är fel ord om inte Lundagrossisten säljer direkt till privatpersoner. Rekommenderat utpris kanske är ett bättre ord, de LG absolut inte får bestämma vad hantverkarfirman tar betalt av sin slutkund. Eller så säger man bara listpris som man gör hos andra grossister. Man har helt enkelt lägre listpris.
Ja systemet är nog vettigare än Ahlsells och Dahls, kanske till och med väldigt bra, men konsumentpris är fel ord om inte Lundagrossisten säljer direkt till privatpersoner. Rekommenderat utpris kanske är ett bättre ord, de LG absolut inte får bestämma vad hantverkarfirman tar betalt av sin slutkund. Eller så säger man bara listpris som man gör hos andra grossister. Man har helt enkelt lägre listpris.
Anser att Ahlsells, Dahls system är helt sjukt För att jämföra några saker på TS följesedel (som är enligt Lundas Konument lista) Listan med priser kan alla se, man behöver inte vara inloggad därför kan heller inte VVSaren lägga på en massa extra än konsumentpriset.Fairlane skrev:
Rsk5208020 Ahlsells prislista 1710:-. som vvsaren har bra rabatt på och sen ser det bra ut till konsument att det står en hög rabatt till dem också på fakturan. Lundas konsumentprislista 909,85
Rsk 1840003 Ahlsell 63,50, Lunda 49,95
Rsk 1985456 Ahlsell 48,50 Lunda 41,60
Ville bara visa exempel på olika prissättningssytem