N Nykper skrev:
därför kan heller inte VVSaren lägga på en massa extra än konsumentpriset.
VVSaren säljer naturligtvis sina produkter till valfritt pris. Vill VVSaren ta dubbla "konsumentpriset" kan denne naturligtvis göra det. Vill han sälja för halva "konsumentpriset" går det precis lika bra.

Lika lite som Ahlsells eller Dahls priser angår konsumenten, lika lite angår Lundagrossistens priser slutkunden.

• Gilla
Ankmamma och 4 till
  • Laddar…
C
N Nykper skrev:
Rsk5208020 Ahlsells prislista 1710:-. som vvsaren har bra rabatt på och sen ser det bra ut till konsument att det står en hög rabatt till dem också på fakturan. Lundas konsumentprislista 909,85
Rsk 1840003 Ahlsell 63,50, Lunda 49,95
Rsk 1985456 Ahlsell 48,50 Lunda 41,60
Å andra sidan, har man en VVS:are som tar Ahlsells bruttopris + t.ex. 15% blir mina priser:
Rsk 5208020: 995,-
Rsk 1840003: 37,50
Rsk 1985456: 29,-

Så det beror ju på vad hantverkaren använder för prismodell.
Men att t.ex. Ahlsells GNP-prislista är helt absurd kan man ju vara ense om.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
VVSaren säljer naturligtvis sina produkter till valfritt pris. Vill VVSaren ta dubbla "konsumentpriset" kan denne naturligtvis göra det. Vill han sälja för halva "konsumentpriset" går det precis lika bra.

Lika lite som Ahlsells eller Dahls priser angår konsumenten, lika lite angår Lundagrossistens priser slutkunden.
Givetvis, Fast man har större inblick som konsument enligt Lundagrossistens prissättningssystem. Jag tycker det är mycket bättre.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Å andra sidan, har man en VVS:are som tar Ahlsells bruttopris + t.ex. 15% blir mina priser:
Rsk 5208020: 995,-
Rsk 1840003: 37,50
Rsk 1985456: 29,-

Så det beror ju på vad hantverkaren använder för prismodell.
Men att t.ex. Ahlsells GNP-prislista är helt absurd kan man ju vara ense om.
Japp det är ett helt galet system. Jag föredrar Lundas prissättning där konsumenten har inblick i priset. och då behöver ej sådana här inlägg om att han VVSaren som inlägget handlar om få skit att han "Saltat materialet" man kan gå in på lunda å kolla deras rekommenderade själv o jämnföra.

• Gilla
  • Älska
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
J jespgrun skrev:
Jag kolla lite med mitt konto på Ahlsell och vissa priser är ju ganska saltade.

022 F0417 VA1130 RAK KPL 16X15 ger vi 86,94 ex moms.
och vad lägger ni på för procent på det?

N Nykper skrev:
och vad lägger ni på för procent på det?
Är det någon större skillnad på Ahlsells priser mot Lundagrossistens?

Alfredo Alfredo skrev:
Är det någon större skillnad på Ahlsells priser mot Lundagrossistens?
Lunda vill att man är "helkund" dvs att man köper en viss mängd där dvs det mesta då får du bättre priser.
Jag är inte helkund där men ändå köper ibland vissa saker som är billigare där, många säger att dom har superbra service!
Jag har 5 grossister jag använder aktivt och köper där det är billigast.
Det beror på också om du har bra kontakt på en viss grossist så kan du få bra priser.
Sedan är det sällan så att en viss grossist har bra priser på allt, därför jag använder 5 olika.
Jag köper mest på Dahl men dom är svåra att göra med, smyghöjer och jag måste hela tiden har diskussion med priser.

Ahlsell är nog det sämsta för rörmokare skulle jag säga, det är lite allround grossist, en innesäljare försökte fjäska mig och att jag skulle köpa mer där, jag är öppet för det men han gav upp när vi jämförde priser från andra grossister, han kunde inte sänka priser på andras nivå, men ändå har dom vissa saker billigare så jag köper ibland där.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
L Lassiter skrev:
Lunda vill att man är "helkund" dvs att man köper en viss mängd där dvs det mesta då får du bättre priser.
Hur kontrollerar dom hur stor del av inköpen du gör hos dom?

useless useless skrev:
Hur kontrollerar dom hur stor del av inköpen du gör hos dom?
Jag vet inte, kanske kollar omsättning.

L Lassiter skrev:
Jag vet inte, kanske kollar omsättning.
Jag tror dom har noll koll och noll intresse. Det är bara en säljarfloskel.

useless useless skrev:
Jag tror dom har noll koll och noll intresse. Det är bara en säljarfloskel.
Alla grossister har innesäljare som har ett jobb: att få oss företagare köpa från dom och bara från dom.

Du har noll koll.
Solar, Ahlsell och Dahl bjuder på lunch ibland Lunda gör inte det.

S steffo_b skrev:
Nu köper du ju inte pizza på löpande räkning.
Du köper pizza till ett på förhand bestämt pris. Närmast att jämföra med ett fastprisavtal.
Där finns det ingen anledning att kolla på materialkostnaden på det stättet eftersom du när du beställer anses ha godkänt priset och villkoren.
Det är fri prissättning som gäller. Priset på plats borde vara det som är intressant?

L Lassiter skrev:
Alla grossister har innesäljare som har ett jobb: att få oss företagare köpa från dom och bara från dom.

Du har noll koll.
Solar, Ahlsell och Dahl bjuder på lunch ibland Lunda gör inte det.
Så du menar att innesäljarna går igenom kundernas bokföring för att se att de inte tjuvhandlar av någon konkurrent?

useless useless skrev:
Så du menar att innesäljarna går igenom kundernas bokföring för att se att de inte tjuvhandlar av någon konkurrent?
Såklart det gör.
Deras intresse är att jag handlar på deras butik.

Ta 30 sekunder att kolla omsättning på allabolag.se.

Dom har kanske till och med en automatisk programvara som övervakar och ge signal till kontorfolket.
Jag har bevakning på företag jag samarbetar och får rapporter om det händer något te.x försämrad kreditfärdighet.

L Lassiter skrev:
Såklart det gör.
Hur skulle det gå till?

L Lassiter skrev:
Ta 30 sekunder att kolla omsättning på allabolag.se.
Och hur gör man för att utifrån omsättningen beräkna vilka inköp som gjorts och var?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.