J
Alfredo Alfredo skrev:
Hur skulle det gå till?

Och hur gör man för att utifrån omsättningen beräkna vilka inköp som gjorts och var?
Ganska enkelt dom jämför med föregående år alltså statistik och omsättning..
Det är ju inte ett exakt mått att mäta med men det ger en ganska bra koll..
Och ja jag har jobbat med inköp så har lite koll😉

• Gilla
Lassiter
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Ganska enkelt dom jämför med föregående år alltså statistik och omsättning..
OK. Tala då om för mig hur mycket ett företag med 30 mkr i omsättning har handlat på Dahl.

J
Alfredo Alfredo skrev:
OK. Tala då om för mig hur mycket ett företag med 30 mkr i omsättning har handlat på Dahl.
Det vet man genom att kolla på dom som har konton och liknande omsättning..
Sedan finns det olika avtal som binder eller kan binda företag till att handla hos bara en grossist..
Så det är ganska enkelt för dom så länge som inte alla är nystartade och ingen statistik har..

J Jansson69 skrev:
Det vet man genom att kolla på dom som har konton och liknande omsättning..
Du är inte ens nära är besvara min ganska enkla fråga.

J
Alfredo Alfredo skrev:
Du är inte ens nära är besvara min ganska enkla fråga.
Nu jobbar inte jag på Dahls men företagen har hyfsad koll..

• Gilla
Lassiter
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Nu jobbar inte jag på Dahls men företagen har hyfsad koll..
Naturligtvis är det enkelt för Dahl att veta hur mycket någon har handlat där men det var inte det frågan handlade om.

Frågan handlar om hur någon utomstående, exempelvis någon som jobbar på Ahlsell, ska kunna bedöma hur mycket ett visst företag har handlat på Dahl utifrån kunskap om företagets omsättning.

J
Alfredo Alfredo skrev:
Naturligtvis är det enkelt för Dahl att veta hur mycket någon har handlat där men det var inte det frågan handlade om.

Frågan handlar om hur någon utomstående, exempelvis någon som jobbar på Ahlsell, ska kunna bedöma hur mycket ett visst företag har handlat på Dahl utifrån kunskap om företagets omsättning.
Om dom konkurrerar inom samma segment så kan dom jämföra..
Sedan vad jag vet så är ingett företag evigt trogen en leverantör som Ahlsell eller Dahls utan dom konkurerar med varandra och kunderna flyttar fram o tillbaka beroende på avtalsförhandlingarna..

• Gilla
Lassiter
  • Laddar…
Du svarar fortfarande inte på den enkla frågan...

useless useless skrev:
Hur kontrollerar dom hur stor del av inköpen du gör hos dom?
Dom kontrollerar inte om du handlar allt hos dom.
Du har rabatt efter ditt hur mycket du handlar för per år.
Har för mig at lunda har 5% om du handlar för mer än 1 000 000:- om året

• Gilla
Lassiter
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Du svarar fortfarande inte på den enkla frågan...
Hej
Tror ni pratar om varandra lite.
Det är svårt att ta reda på vad som är handlat på tex Dahl men vissa grossister kräver typ ”helkund” för att lämna årsbonus.
Laddar du ner årsredovisningen ser du enkelt totala inköp för ett företag.
Ser då tex Lundagrossisten att du har inköp varor för säg 10 miljoner och de bara har sålt för 5 miljoner till dig så är du per definition inte helkund= ingen årsbonus.
Vissa har inköpsbaserad bonus i olika steg där man avtalar i procent vad bonusen blir vid olika inköpsnivåer.
/ Björkskär

• Gilla
Lassiter
  • Laddar…
B Björkskär skrev:
Hej
Tror ni pratar om varandra lite.
Det är svårt att ta reda på vad som är handlat på tex Dahl men vissa grossister kräver typ ”helkund” för att lämna årsbonus.
Laddar du ner årsredovisningen ser du enkelt totala inköp för ett företag.
Ser då tex Lundagrossisten att du har inköp varor för säg 10 miljoner och de bara har sålt för 5 miljoner till dig så är du per definition inte helkund= ingen årsbonus.
Vissa har inköpsbaserad bonus i olika steg där man avtalar i procent vad bonusen blir vid olika inköpsnivåer.
/ Björkskär
Vad händer om man är helkund hos Lundagrossistens, men måste köpa grejer som inte finns i deras sortiment? Blir man utan bonus då?

• Haha
Lassiter
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad händer om man är helkund hos Lundagrossistens, men måste köpa grejer som inte finns i deras sortiment? Blir man utan bonus då?
Dom kontrollerar inte om du handlar allt hos dom.
Du har rabatt efter ditt hur mycket du handlar för per år.
Har för mig at lunda har 5% om du handlar för mer än 1 000 000:- om året

• Gilla
Lassiter
  • Laddar…
J
useless useless skrev:
Dom helkundsavtalen jag har varit med om förbinder företaget att handla ca 90% hos den leverantören under förutsättning att dom har dom önskade varorna, fabrikaten och kan leverera inom den utsatta tiden.
Om inte leverantören kan eller har vissa produkter så är man fri att handla vart man vill..
Samt att man får handla 10% av volymen hos andra enligt det avtalet..
Sedan kan avtalen formas efter olika förutsättningar och behov..

• Gilla
Lassiter
  • Laddar…
Krilleman
useless useless skrev:
Ordet helkund är lite diffust.
Dom flesta grossister har årlig inköpsvolym kopplat till ev årsbonus.
Alltså: Handla för tex 10milj så får du X antal % i bonus vid årsslut.

Helkund kan man inte vara som småföretagare, då många varugrupper varierat stort i inköpspris mellan grossisterna. Här gäller det att "russinplocka" och på detta sättet får man tillbaka ev. årsbonus med råge på att planera sina inköp mellan grossiterna. För det skiljer en hel del mellan Ahlsell/Dahl/Solar/Lunda på samma artikel konstigt nog.
Här är en av dom stora aspekterna varför småföretagare jobbar "jämt".

Som storkund kan det vara en fördel med ett grossistavtal, men det är med helt astronomisk omsättningsgrad för den enskilde forumisten på byggahus.se. Där finns det många fördelar med en leverantör vid större omsättning. Tex tidssatta leveranser, årsomsättning på "riktigt", stört bra rabattavtal, osv. Men det gäller ytterst få på forumet byggahus.se som är ett konsumentforum.

Jag har jobbat på båda sidor inom VVS så jag har bra insyn på både fördelar och nackdelar företagsmässigt.

🇸🇪🙄👍

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
B Björkskär skrev:
men vissa grossister kräver typ ”helkund” för att lämna årsbonus.
Går någon med på ett sånt krav? Min bild är att de flesta hantverkare brukar handla hos flera olika grossister men jag är verkligen inte speciellt insatt så min bild kan vara felaktig.

• Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.