blackadder blackadder skrev:
Fast där gick ju ARN på firmans sida när dom hade fakturerat grossistpris.
Jag kan inte se att det framgår av artikeln, vad du nu menar med grossistpris.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag kan inte se att det framgår av artikeln, vad du nu menar med grossistpris.
Dom har kört med Dahls prislista.

S
Så tolkar jag det absolut inte. Om dom hade kört med listpriset från Ahlsell, dahl eller liknande så hade det nog varit en större diskrepans än vad som framgår ovan.
så jag tror att dom har gjort ett påslag på det pris dom faktiskt fått betala och då har vissa av delarna varit lite dyrare än vad kunden kunnat hitta dom för på billigaste tänkbara nätbutik.
Dvs jag tolkar det som att det kunden fått betala är under grossistens hittepå listpris men över billigaste möjliga pris hos nätbutiker.
Och ARN har ansett att det kunden fått betala är rimligt. Det hade dom nog inte gjort om firman kört med listpriset eftersom det då hade varit mer än dubbelt så dyrt som valfri byggfirma.
Ett vanligt Schneider Exxact vägguttag har ett listpris hos Ahlsell som är mer än dubbelt så högt som jag kan köpa det för på Bauhaus, Clas Ohlson, Elbutik, Jula, K-bygg eller någon annanstans. Och då pratar jag inte ens om nätbutiker utan fysiska butiker som jag har inom 10 km hemifrån.

Hade dom kört med det priset så hade troligen domen gått åt andra hållet misstänker jag.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
S steffo_b skrev:
Och ARN har ansett att det kunden fått betala är rimligt. Det hade dom nog inte gjort om firman kört med listpriset eftersom det då hade varit mer än dubbelt så dyrt som valfri byggfirma.
Fast nu var det ju tre gånger så dyrt?

Vart står det? Vet du mer än vad som står i artikeln som det länkas till?

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
H hellem skrev:
De flesta mindre projekt jag har hemma hos mig med el och vvs är planerade odentligt i förväg och en vanlig materialkostnad blir MINST 20-30 tusen kronor i material. säg 25 000kr för enkelhetens skull.

Om vi utgår från att dina två exempel är fingervisningar så skulle jag ha valt profffsmagasinet som leverantör i det här fallet. Om jag beställer de där två grejerna från proffsmagasinet så kostar det 207,20 ex moms från proffsmagasinet jämfört med 259,69 på ahlsell. Grejerna kommer inom ett par dagar och priset blir 25% lägre. Det innebär 7812,5kr inklusive moms i besparingar om vi är överrens om att dina exempel skulle vara allmängiltiga. En besparing på närmare 8000kr är definitivt värt att betala dig en eller två timmar extra föra att tänka till och beställa åt mig eller ge mig beställningslista istället för att du ska åka till ahlsell på dagen då jobbet planerats. Du kan även göra påslag, det kommer bara göra att bestparingen i kronor blir högre även om priset också blir högre.

I min erfaenhet är det ungefär så det sett ut på alla jobb jag beställt, men det är nog värre här i storstadsområde. Ute på min släktgård skulle det sannolikt aldrig bli sån srtor diskrepans då de lokala hantverkarna är mycket mer måna om sitt anseende i trakten än de är i storstäderna där man inte har några andra gemensamma kokntaktytor. De har dessutom ingen ahlsell i närheten, så de måste lägga upp sina projekt på ett helt annat sätt.
Jag tänkte bara tillägga, för 25% skillnad som här hade jag inte klagat eller bråkat.

S
useless useless skrev:
Fast nu var det ju tre gånger så dyrt?
Enligt vad kunden påstår ja.
Kruxet i det där är ju att det står inget om vad firman använt för påslag på sina inköpspriser
Det står heller inget om vart kunden gjort sina prisjämförelser.
Det står att kunden påstår att denne kunnat köpa "exakt samma material" på nätet för en 3:e del av priset.
Men det betyder ju inte att det faktiskt var exakt samma material. För en kund som inte är insatt så kan det ju teoretiskt sett vara så att han sökt på Rörkoppling 20/16 eller volymtank 100l på nätet och anser att rörkoppling som rörkoppling eller tank som tank. För att en 100l volymtank är exakt samma som en annan 100l volymtank även om det är annat fabrikat.
Det kan också hända att för att hitta de låga priserna så har kunden inte samlat ihop grejorna från en nätbutik utan fått plocka "russinen ur kakan" och tagit den billigaste rörkopplingen från en n'ätbutik i Holland, billigaste tanken från en nätbusik i Spanien osv och inte räknat med frakt eller liknande. Eller att han hittat prisuppgifter som var utan moms och glömt att lägga på det.
Det framgår inte. Hade det stått att "kunden har förvisso kunnat köpa identiskt material till 1/3 av priset lättllgängligt i Svensk handel men firmans påslag bedöms ändå som skäligt" så hade jag varit böjd att tro att det var så att dom kört med listpris från grossisten.

Men dom nämner inget alls om kundens prisundersökning mer än dennes egen utsago vilket antyder att den antingen inte granskats noga eller inte bedömts vara av värde för bedömningen vilket säger mig att det i så fall funnits brister i den.
Det står bara att ARN bedömer att firmans priser är rimliga vilket jag tolkar som att dom inte debiterat kunden mer än dubbelt så mycket som någon annan firma i Sverige får betala för materiel.
Dessutom tror jag att kunden gjort ett misstag att jämföra med nätbutiker. Man kan inte förvänta sig att firman ska ta hem saker från diverse nätbutiker.
Dels kan dom ha ganska långa leveranstider även på material som dom har hemma i lager (vet av egen erfarenhet) alternativt får man betala väldigt mycket för frakten.
Dessutom skulle det ionnebära att firman måste beställa hem saker i förväg och ha en massa saker lagerförda hos sig och så fort det blir jobb där man ska byta mer än någon rörsnutt och några kopplingar så blir det rätt fort ganska skrymmande.
Så kunden har gjort jämförelsen med något som har helt andra förutsättningar vilket inte gör det riktigt rättvist.
Det är lite som att jämföra taxi och buss.

Sen kan det förvisso hända att de som bedömt ärendet från ARN är totala krattor som inte alls fattar vad dom håller på med men i det jag sett från ARN så är det enligt min mening sällan så utan det brukar vara relativt väl underbyggda och välmotiverade bedömningar.

Alfredo Alfredo skrev:
Vart står det? Vet du mer än vad som står i artikeln som det länkas till?
Jag får pudla på den, jag fick för mig det när jag läste artikeln.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
S steffo_b skrev:
Enligt vad kunden påstår ja.
Kruxet i det där är ju att det står inget om vad firman använt för påslag på sina inköpspriser
Det står heller inget om vart kunden gjort sina prisjämförelser.
Det står att kunden påstår att denne kunnat köpa "exakt samma material" på nätet för en 3:e del av priset.
Men det betyder ju inte att det faktiskt var exakt samma material. För en kund som inte är insatt så kan det ju teoretiskt sett vara så att han sökt på Rörkoppling 20/16 eller volymtank 100l på nätet och anser att rörkoppling som rörkoppling eller tank som tank. För att en 100l volymtank är exakt samma som en annan 100l volymtank även om det är annat fabrikat.
Det kan också hända att för att hitta de låga priserna så har kunden inte samlat ihop grejorna från en nätbutik utan fått plocka "russinen ur kakan" och tagit den billigaste rörkopplingen från en n'ätbutik i Holland, billigaste tanken från en nätbusik i Spanien osv och inte räknat med frakt eller liknande. Eller att han hittat prisuppgifter som var utan moms och glömt att lägga på det.
Det framgår inte. Hade det stått att "kunden har förvisso kunnat köpa identiskt material till 1/3 av priset lättllgängligt i Svensk handel men firmans påslag bedöms ändå som skäligt" så hade jag varit böjd att tro att det var så att dom kört med listpris från grossisten.

Men dom nämner inget alls om kundens prisundersökning mer än dennes egen utsago vilket antyder att den antingen inte granskats noga eller inte bedömts vara av värde för bedömningen vilket säger mig att det i så fall funnits brister i den.
Det står bara att ARN bedömer att firmans priser är rimliga vilket jag tolkar som att dom inte debiterat kunden mer än dubbelt så mycket som någon annan firma i Sverige får betala för materiel.
Dessutom tror jag att kunden gjort ett misstag att jämföra med nätbutiker. Man kan inte förvänta sig att firman ska ta hem saker från diverse nätbutiker.
Dels kan dom ha ganska långa leveranstider även på material som dom har hemma i lager (vet av egen erfarenhet) alternativt får man betala väldigt mycket för frakten.
Dessutom skulle det ionnebära att firman måste beställa hem saker i förväg och ha en massa saker lagerförda hos sig och så fort det blir jobb där man ska byta mer än någon rörsnutt och några kopplingar så blir det rätt fort ganska skrymmande.
Så kunden har gjort jämförelsen med något som har helt andra förutsättningar vilket inte gör det riktigt rättvist.
Det är lite som att jämföra taxi och buss.

Sen kan det förvisso hända att de som bedömt ärendet från ARN är totala krattor som inte alls fattar vad dom håller på med men i det jag sett från ARN så är det enligt min mening sällan så utan det brukar vara relativt väl underbyggda och välmotiverade bedömningar.
Det enda sättet att veta säkert är att kolla handlingarna.

Jag gissar på att det är irrelevant vad det finns för andra priser i det här fallet därför att det i förväg fanns en tydlig överenskommelse/avtal om prissättningen på materialet och att hantverkaren höll sig till avtalet medans kunden i efterhand blev missnöjd med vad som avtalats.

S
H hellem skrev:
Det enda sättet att veta säkert är att kolla handlingarna.

Jag gissar på att det är irrelevant vad det finns för andra priser i det här fallet därför att det i förväg fanns en tydlig överenskommelse/avtal om prissättningen på materialet och att hantverkaren höll sig till avtalet medans kunden i efterhand blev missnöjd med vad som avtalats.
Inte heller det framgår väl riktigt av det som länkats i tråden skulle jag säga.
Informationen är lite för bristfällig för att man ska kunna dra några säkra slutsatser alls.
Däremot finns det ju andra fall där ARN tydligt angett att kunder i en del fall bestridit mot bakgrund av att dom kunnat hitta liknande men inte samma produkter för lägre priser eller att det krävts att man köpt från ett flertal olika nätbutiker och att det inte blir en rättvis jämförelse.

Så vad som egentligen är rätt och fel i det fallet går inte riktigt att säga.

Men mot bakgrund av hur dom resonerar i andra fall så skulle jag säga att det är ganska troligt att det är som du säger alternativt att man ansett att kundens prisjämförelse inte var relevant för bedömningen. Eller att firman helt enkelt har redogjort för sina påslag och ARN funnit påslagen rimliga.

• Gilla
hellem
  • Laddar…
Jag får inte ihop rubriken och texten.

I rubriken står det att kunden kunde ha köpt det för 1/3 av priset.

Men, han betalade nätbutiks-priset+30% och då blev slutsumman på materialet 30% lägre än fakturerat.
Det betyder att nätbutikspriset var strax över 50% av vad som fakturerades.

Dvs troligtvis inte något listpris från grossist.

S
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Jag får inte ihop rubriken och texten.

I rubriken står det att kunden kunde ha köpt det för 1/3 av priset.

Men, han betalade nätbutiks-priset+30% och då blev slutsumman på materialet 30% lägre än fakturerat.
Det betyder att nätbutikspriset var strax över 50% av vad som fakturerades.

Dvs troligtvis inte något listpris från grossist.
Nej. Det känns som att det saknas en del information för att man ska kunna dra någon bestämd slutsats så det blir mer att man får försöka dra slutsatser som i viss mån innehåller kvalificerade gissningar baserat på hur dom brukar bedöma fall och det lilla som skrivs i texten.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
O O skrev:
Ang vad kund skall betala för material och delar en hantverkare använder/monterar

Det rimliga är just det. Att kunden får betala exakt vad det kostar hantverkaren att köpa in delarna.När det gäller ett jobb som i TS fall vet en seriös hantverkare/firma exakt vilka delar som behövs och precis vad det kostar att köpa in dem. Priset står i prislistan. Leverans/hämtkostnad är välkänd. Kanske kan firman köpa det som krävs till flera av veckans alla jobb samtidigt. Kanske inte. Men oavsett är kostnaden känd och kan anges i en offert.

Det är egentligen ungefär som att beställa hemkörning av ett par pizzor. Man betalar vad grejorna kostar i inköp och man betalar vad det kostar att få hem grejorna. Inget annat.
Haha, vilken idiot! När du beställer pizzor frågar du bagaren vad ingredienserna kostade?
Med ditt modell kommer firmorna skaffa bakbonussystem istället. Vinsten görs med material, och även att man förhandlar bra rabatter.

L Lassiter skrev:
Haha, vilken idiot! När du beställer pizzor frågar du bagaren vad ingredienserna kostade?
Med ditt modell kommer firmorna skaffa bakbonussystem istället. Vinsten görs med material, och även att man förhandlar bra rabatter.
Brukar din pizzabagare specificera ingredienserna på fakturan?

• Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
L Lassiter skrev:
Handlar du på pizzerior som säljer sina tjänster med en tydlig timtaxa och sedan tillkommande kostnad för material? För om du gör det var liknelsen bra, annars är den tämligen dålig.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.