62 728 läst ·
496 svar
63k läst
496 svar
Hur mycket rabatt ger Lundagrossisten hantverkarna?
Nu köper du ju inte pizza på löpande räkning.useless skrev:
Du köper pizza till ett på förhand bestämt pris. Närmast att jämföra med ett fastprisavtal.
Där finns det ingen anledning att kolla på materialkostnaden på det stättet eftersom du när du beställer anses ha godkänt priset och villkoren.
Lundarossisten har inte alls samma rabattsystem som tex Ahlsell. ca 10-15 rabatt om man är stor kund hos Lunda. https://www.vvsforum.se/2021/05/har-bygger-lundagrossisten-atta-nya-hamtlager/S Sara Mal skrev:Jag undrar om någon vet ungefär vad Lundagrossisten ger för rabatter/kickback?
I detta fall gäller det en VVS kille med egen liten firma.
Han fakturerade oss 17.000kr inkl moms för material till två element och byte av inkommande vatten avstängning. Hutlöst. Arbetstiden var 7 h inkl att handla. Själva elementen hade vi köpt själva. Ca 12 meter rör totalt. Inga konstigheter.
Han bifogade underlag från Lundagrossisten, men vägrar ge oss någon rabatt.
Givetvis borde vi inte ha låtit honom handla eller förhandlat rabatt i förväg. Men vi var inte på hugget denna gång och det står oss nu dyrt.
S Sara Mal skrev:Jag undrar om någon vet ungefär vad Lundagrossisten ger för rabatter/kickback?
I detta fall gäller det en VVS kille med egen liten firma.
Han fakturerade oss 17.000kr inkl moms för material till två element och byte av inkommande vatten avstängning. Hutlöst. Arbetstiden var 7 h inkl att handla. Själva elementen hade vi köpt själva. Ca 12 meter rör totalt. Inga konstigheter.
Han bifogade underlag från Lundagrossisten, men vägrar ge oss någon rabatt.
Givetvis borde vi inte ha låtit honom handla eller förhandlat rabatt i förväg. Men vi var inte på hugget denna gång och det står oss nu dyr
Jo du supermario, handlar du på Lundagrossisten? Nu undrade ju trådstartaren hur mycket rabatt Lundagrossisten ger till vvs företaget. Lundagrossisten har en konsument prislista, där står priset konsumenten ska betala. och en inköpslista. Skillnaden där i mellan ligger på ca 10-15% på materialet. Vilket inte är särsklid stor förtjänst för vvs firman.Alfredo skrev:
Trådstartaren fick betala enligt konsumentprislistan, helt korrekt. vvs firman som liten firma har inte mycket rabatt hos Lundagrossisten. Den lilla vinsten skall han behålla själv för att gå runt. Ahlsell och de andra har ju ett annat prissystem o rabatter.
Redigerat:
Nej det gör jag inte men vad har det med saken att göra?N Nykper skrev:
Vad konsumenten ska betala bestämmer den som säljer till konsumenten, i detta fall hantverkaren. Hantverkarens leverantör har inget med det att göra.N Nykper skrev:
Det är väl inte Lundagrossisten som bestämmer vad VVS'aren ska fakturera sin kund? Vi tar ett ett par enkla exempel:N Nykper skrev:Jo du supermario, handlar du på Lundagrossisten? Nu undrade ju trådstartaren hur mycket rabatt Lundagrossisten ger till vvs företaget. Lundagrossisten har en konsument prislista, där står priset konsumenten ska betala. och en inköpslista. Skillnaden där i mellan ligger på ca 10-15% på materialet. Vilket inte är särsklid stor förtjänst för vvs firman.
Trådstartaren fick betala enligt konsumentprislistan, helt korrekt. vvs firman som liten firma har inte mycket rabatt hos Lundagrossisten. Den lilla vinsten skall han behålla själv för att gå runt. Ahlsell och de andra har ju ett annat prissystem o rabatter.
1) VVS'aren handlar en pryl hos Lundagrossisten med 15% rabatt och får betala 1000:-. Vad ska vederbörande då fakturera kunden?
2) VVS'aren handlar exakt samma pryl hos Ahlsell med 85% rabatt och får betala 1000:-. Vad ska vederbörande då fakturera kunden?
Tänkte bara om du visste hur Lundagrossisten fungerade med konsumentprislista. Man följer listan när man säljer till kunden. Små företag större rabatt, små företag liten rabatt. de små måste behålla sin lilla vinst på materialet för att gå runt. Visst känner de för att ge 5% rebatt så visst, men då blir det inte mycket kvar till dem själva. Skillnad om vvsaren handlar på tex Ahlsell, då kan de ge 40% rabatt, ser bra ut ut till konsument men då ligger Ahlsells priser bra mycket högre från början än Lundas. Helt galet system på Ahlsell, Dahl mfl. Bara Lundagrossisten som har bra prissättningsmodell.
Du har läst forumet i tre år utan att hitta något värt att svara på förrän nu då du klev över tröskeln för att försvara ett företag.N Nykper skrev:
Man förstår hur det ligger till när det av alla ämnen är detta som väcker engagemanget....
Haha du tror det. Jag gick med för tre år sen, för jag skulle kolla upp en sak.
Sen har jag glömt bort denna sida, har aldrig läst nåt, förens nu när jag ville ta reda på en sak igen.
Såg detta inlägg och svarade för att hon ville veta. Företaget jag jobbar på handlar hos bland annat Lundagrossisten (vilken frågan handlade om) och jag vet svaret på trådskaparens fråga, Vad är konstigt!? Varför skulle jag försvara Lundagrossisten? Vi handlar hos Ahlsell, Lundagrossisten och Dahl och jag vet hur deras prissystem ser ut. Försvarar ingenting, jag är väl konsument jag med och behöver tips och råd om olika saker. Skärpning!
Sen har jag glömt bort denna sida, har aldrig läst nåt, förens nu när jag ville ta reda på en sak igen.
Såg detta inlägg och svarade för att hon ville veta. Företaget jag jobbar på handlar hos bland annat Lundagrossisten (vilken frågan handlade om) och jag vet svaret på trådskaparens fråga, Vad är konstigt!? Varför skulle jag försvara Lundagrossisten? Vi handlar hos Ahlsell, Lundagrossisten och Dahl och jag vet hur deras prissystem ser ut. Försvarar ingenting, jag är väl konsument jag med och behöver tips och råd om olika saker. Skärpning!