46 980 läst · 435 svar
47k läst
435 svar
Hur mycket rabatt ger Lundagrossisten hantverkarna?
Ett par vanliga prylar som exempel. Observera att Ahlsells priser är med min dåliga rabatt. Är man verksam inom el eller VVS så har man garanterat bättre priser.H hellem skrev:Har du gröt en sökning på Prisjakt för att jämföra?
om man som yrkesutövare betalar mer för en produkt hos en grossist än vad den kostar i konsumenthandeln så är det nästan per definition ocker. Syftet med grosshandel är ju försäljning i ledet innan det når konsument så att företag ska kunna köpa produkter som de sedan säljer med påslag till konsumentpris. Om det redan hos grosshandeln ligger på konsumentpriser så är det antingen ocker eller så är det inte grosshandel.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto
Elbutik.se

vvsochbad.se

Logga in
Skapa konto
Sen är faktiskt "grosshandel" nåt som sker i steget innan den handel Ahlsell och motsvarande bolag pysslar med. De är egentligen detaljister, inte grossister...
Hantverkarna verkar visst argumentera för att de i princip är tvugna att handla av grossisterna.Alfredo skrev:
Det är väl inte grossisternas fel om hantverkarna debiterar oskäliga priser?
Nej så definieras inte ocker! Detta är ocker:
[bild]
Du kan väl inte hävda att en normal hantverkare "lider av" "trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroendeställning"? Att många väljer att handla av en grossist trots att det i vissa fall kan vara något dyrare än lägsta möjliga pris handlar normalt om sådant som service, sortiment och leveranstider, och inte att de är utnyttjade av grossisten.
Grossisterna feel är deras modell med rabatter och bonusar som uppmuntrar till den här typen affärspraxis och påföljande diskussioner som denna. Jag klandrar dem inte för att de vill tjäna pengar, men det är något skevt på marknaden här som en smart reglering borde kunna styra i bättre riktning.
Jag har inga problem med att hantverkaren handlar t ex hos Ahlsell. Rent krasst borde det ju bli billigare för mig som slutkund eftersom det bara behövs ett besök på ett ställe för att handla allt och hantverkaren får en faktura från ett ställe att administrera vid bokföring/vidarefakturering.H hellem skrev:
Så problemet är inte vad hantverkaren betalar för prylarna, utan vad som faktureras.
Jag har aldrig sett det argumentet. Däremot har jag sett argumenten att även om grossisterna inte nödvändigtvis är billigast på allt, är det ändå lönsamt att handla där utifrån aspekter som enkelhet, leveranstider, service och sortiment.H hellem skrev:
Det tror jag handlar mer om att grossisterna har lagerföring av saker på en nivå som exempelvis inte Bauhaus, K-bygg eller liknande har.H hellem skrev:
Dvs hos grossisterna så kan dom förvänta sig att det dom behöver finns hemma eller kan tas hem till nästföljande dag vilket inte alltid är fallet med de vanliga byggvaruhusen som du eller jag oftast handlar från.
Om grossisterna skulle ta avsevärt mer betalt från hantverkarna för samma saker som går att köpa på exempelvis bauhaus så skulle en massa hantverkare garanterat börja handla där istället för att kunna upprätthålla sin marginal utan att höja priserna mot kund i onödan.
Det är ju trots allt en konkurrensfördel att kunna köpa in materialet billigt då det gör att man kan lämna lägre priser i offerter mot kund.
Men generellt så verkar det som att "grossisterna" ändå håller relativt konkurrenskraftiga priser mot hantverkarna.
Det är bara ofoget med att ha ett listpris som är fantasisummor som ingen någonsin får betala som är för djävligt.
rent generellt borde ju listpriset vara det pris man kan få som hantverkare så fort man öppnar ett konto på exempelvis Ahlsell och inte som det är idag att dom får över 50% rabatt bara på att skapa kontot.
Du kan ju inte handla där utan konto vilket betyder att Ahlsell inte har någon enda kund som betalar mer än 50% av deras påhittade listpris.
Marknaden för den här typen av produkter verkar helt enkelt inte fungera helt optimalt i Sverige.useless skrev:
Jag har inga problem med att hantverkaren handlar t ex hos Ahlsell. Rent krasst borde det ju bli billigare för mig som slutkund eftersom det bara behövs ett besök på ett ställe för att handla allt och hantverkaren får en faktura från ett ställe att administrera vid bokföring/vidarefakturering.
Så problemet är inte vad hantverkaren betalar för prylarna, utan vad som faktureras.
Jag har principiellt inget problem med att de åker och handlar hos t ex Ahlsell. Men som marknaden för hantverkstjänster ser ut i Sverige idag bör inte våra dyrbara hantverkare åka någonstans alls för att handla grejer för projekt som är planerade i förväg. De bör levereras direkt till platsen av mindre kvalificerade yrkeskategorier. Undantaget är oförutsedda och akuta behov.
Jag har handlat där utan att nyttja något "konto" utan det sattes upp på ett "strökundskonto". Även då var rabatten klart över 50 procent även om jag inte minns exakta siffror.S steffo_b skrev:
Det är väl så det funkar i alla lite större byggprojekt? Det som diskuteras här är i de allra flesta fall "enkla" projekt hos privatpersoner där det dels lätt uppstår oförutsedda saker och dels inte är försvarbart att lägga tid i förväg på projektering och beställning.H hellem skrev:Marknaden för den här typen av produkter verkar helt enkelt inte fungera helt optimalt i Sverige.
Jag har principiellt inget problem med att de åker och handlar hos t ex Ahlsell. Men som marknaden för hantverkstjänster ser ut i Sverige idag bör inte våra dyrbara hantverkare åka någonstans alls för att handla grejer för projekt som är planerade i förväg. De bör levereras direkt till platsen av mindre kvalificerade yrkeskategorier. Undantaget är oförutsedda och akuta behov.
Ja och de lägger upp det argumentet på ett sätt så att det låter som att de inte har något annat val.Alfredo skrev:
useless skrev:
Ett par vanliga prylar som exempel. Observera att Ahlsells priser är med min dåliga rabatt. Är man verksam inom el eller VVS så har man garanterat bättre priser.
[bild]
[bild]
Elbutik.se
[bild]
vvsochbad.se
[bild]
Sen är faktiskt "grosshandel" nåt som sker i steget innan den handel Ahlsell och motsvarande bolag pysslar med. De är egentligen detaljister, inte grossister...
De flesta mindre projekt jag har hemma hos mig med el och vvs är planerade odentligt i förväg och en vanlig materialkostnad blir MINST 20-30 tusen kronor i material. säg 25 000kr för enkelhetens skull.useless skrev:
Om vi utgår från att dina två exempel är fingervisningar så skulle jag ha valt profffsmagasinet som leverantör i det här fallet. Om jag beställer de där två grejerna från proffsmagasinet så kostar det 207,20 ex moms från proffsmagasinet jämfört med 259,69 på ahlsell. Grejerna kommer inom ett par dagar och priset blir 25% lägre. Det innebär 7812,5kr inklusive moms i besparingar om vi är överrens om att dina exempel skulle vara allmängiltiga. En besparing på närmare 8000kr är definitivt värt att betala dig en eller två timmar extra föra att tänka till och beställa åt mig eller ge mig beställningslista istället för att du ska åka till ahlsell på dagen då jobbet planerats. Du kan även göra påslag, det kommer bara göra att bestparingen i kronor blir högre även om priset också blir högre.
I min erfaenhet är det ungefär så det sett ut på alla jobb jag beställt, men det är nog värre här i storstadsområde. Ute på min släktgård skulle det sannolikt aldrig bli sån srtor diskrepans då de lokala hantverkarna är mycket mer måna om sitt anseende i trakten än de är i storstäderna där man inte har några andra gemensamma kokntaktytor. De har dessutom ingen ahlsell i närheten, så de måste lägga upp sina projekt på ett helt annat sätt.
Redigerat:
Medlem
· västra götaland
· 981 inlägg
Verkar inte riktigt funka att bara betala det man själv tycker är skäligt:
https://www.vvsforum.se/2022/01/tvi...pa-samma-material-for-en-tredjedel-av-priset/
https://www.vvsforum.se/2022/01/tvi...pa-samma-material-for-en-tredjedel-av-priset/
Haha det MÅSTE vara @2masR som verkligen har liten hjärna och vill tala om för hela välden om sina bröst…Bart skrev:
Varje gång jag läser trådar som den här och ser kommentarerna från våra vänner hantverkarna som blivit kränkta av att konsumenterna inte går med på deras lurendrejerier längre kommer jag att tänka på den här historien.
På klassträffen 20 år efter skolavslutningen i nian kommer klassens pucko inrullande i en dyr bil och med en storbröstad fru i dyr klänning och stora smycken. Läraren som vet hur illa det var med mattekunskaperna under skoltiden blir nyfiken och går fram och frågar hur karriären varit sedan skolan.
"Jo", svarar den före detta eleven. "Det tog ett tag innan jag fattade, men sen kom jag på att om jag köper in en grej för 3 kronor och säljer den för 5 kronor, så kan jag leva gott på de två procenten i vinst."
Komplex javisst.
Medlem
· västra götaland
· 981 inlägg