Alfredo Alfredo skrev:
Vilken hantverkare gör det? Har aldrig hört det argumentet tidigare.
Jasså, det är så jag uppfattar hantverkarnas förklaring. Att det är så himla mycket bättre tillgänglighet hos grossisterna så att ockerpriset är värt det.

Att det finns fem andra ställen som säljer exakt samma sak till mindre än halva priset billigare spelar ingen roll för det är inte hantverkaren själv som måste betala i slutändan.

Redigerat:
S steffo_b skrev:
Nej. Och det håller jag med om helt och fullt. Och enligt min erfaranhet så sköter sig den absoluta majoriteten av hantverkare. Dom tar ett rimligt påslag på materialet utifrån vad dom faktiskt får betala för det när dom i sin tur köper det från grossisten.
Skulle någon hantverkare använda exempelvis Ahlsells lispriser när dom sedan vidarefakturerar mig så skulle det vara sista gången jag använder den hantverkaren.
Ocker är absolut inte OK.
Det verkar ändå vara tillräckligt vanligt för att det ska vara återkommande tema. Sedan är det ofta ockerpriser hos grossisterna även efter rabatt. Marknaden är större än så.

2 2masR skrev:
Fakta? Du har inte kommit med fakta utan jämförelser som inte har någon relevans. Och min kommentar stämmer helt och hållet varken överdrift eller underdrift. Man har ju märkt vilken typ av människor som hänger här och kommer med de dumma kommentarerna det är arbetslösa vänstervridna som inte har ett liv och vill leva på alla andra. Jag är nöjd med min lön som jag förtjänar baserad på timdebitering och mtrl. påslag trivs även med min sambo med stora bröst och fräscht utseende som sköter bokföringen. Vi åker fina bilar barnen har alltid hela och rena kläder av bättre märken och de köper vi för vi kan för det är ni kunder som betalar det åt mig för ni har problemen och jag har er lösning!
Varje gång jag läser trådar som den här och ser kommentarerna från våra vänner hantverkarna som blivit kränkta av att konsumenterna inte går med på deras lurendrejerier längre kommer jag att tänka på den här historien.

På klassträffen 20 år efter skolavslutningen i nian kommer klassens pucko inrullande i en dyr bil och med en storbröstad fru i dyr klänning och stora smycken. Läraren som vet hur illa det var med mattekunskaperna under skoltiden blir nyfiken och går fram och frågar hur karriären varit sedan skolan.

"Jo", svarar den före detta eleven. "Det tog ett tag innan jag fattade, men sen kom jag på att om jag köper in en grej för 3 kronor och säljer den för 5 kronor, så kan jag leva gott på de två procenten i vinst."

• Haha
  • Gilla
Lassiter och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
S steffo_b skrev:
Det är faktiskt inte min erfaranhet.
Dom flesta hantverkare som jag haft att göra med har talat om både timpris och kostnader för framkörning och servicebil i de fall det varit tillämpligt. Samt att dom talar om vad dom tar för påslag på materialet. Vanligen 10% påslag på deras inköpspris eller något i den stilen.
Ok, jag har träffat en som talat om servicebilen. Elektriker som jag anlitat har aldrig gett pris på material innan utan det har varit mer "Jag har inte detta i huvudet, men det är inga stora pengar". De jag har anlitat har sen visat sig ha vettigt pris på material. Jag hade också en elfirma som sa att de egentligen inte hade tid, men då de arbetade på ett större jobb utomhus i närheten kunde de ta det vid dåligt väder, om det var ok att de lämnade för att åka tillbaks till det andra jobbet i om vädret blev bättre. Helt ok för mig. De var på plats 3-4 ggr och jag betalade 1 framkörning.

H hellem skrev:
Sedan är det ofta ockerpriser hos grossisterna även efter rabatt.
Har du några exempel? Min uppfattning, utifrån vad som framförts i massvis med trådar här, är att en normal hantverkare betalar grossister ungefär vad nätbutikerna tar. Vissa saker lite mer och andra saker lite mindre, men att grossisternas priser till hantverkarna ligger någorlunda i nivå med nätbutikerna. Menar du att detta inte stämmer?

Sen går det naturligtvis att hitta enstaka avvikande exempel, åt båda hållen, men jag pratar om det "normala snittet".

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Det som är lite spännande i dessa trådar är att de är är ett litet fåtal som pratar om fri prissättning, att listpris är rätt att använda mot slutkund etc. De allra flesta hantverkare tycker det ska vara ett rimligt påslag mot inköpspris och de tycker att listpris är värdelöst. De vill absolut inte försvara de som använder listpris, men ändå gör de det.

S
H hellem skrev:
Det verkar ändå vara tillräckligt vanligt för att det ska vara återkommande tema. Sedan är det ofta ockerpriser hos grossisterna även efter rabatt. Marknaden är större än så.
Jag är inte så säker på det.
Om det var så vanligt så borde jag har råkat ut för det vid något tillfälle men det har jag inte.
Jag tror dock att det är lätt att få en skev bild av hur det ligger till.
Det är ju ingen som startar en tråd för att dom fick betala ett juste pris för en hantverkare.
De enda som skapar trådar på ämnet är ju de som råkat ut för en hantverkare som tar ut överpriser för materialet.

Om vi har 100 000 hantverkare och 90 000 av dom sköter sig så kommer det fortfarande att bli 10 000 trådar om ockerpriser på material och ingen tråd om att dom tar korrekta priser.

Men att problemet existerar håller jag med om. Jag är bara lite tveksam till hur vanligt förekommande det faktiskt är.

S steffo_b skrev:
Jag är inte så säker på det.
Om det var så vanligt så borde jag har råkat ut för det vid något tillfälle men det har jag inte.
Jag tror dock att det är lätt att få en skev bild av hur det ligger till.
Det är ju ingen som startar en tråd för att dom fick betala ett juste pris för en hantverkare.
De enda som skapar trådar på ämnet är ju de som råkat ut för en hantverkare som tar ut överpriser för materialet.

Om vi har 100 000 hantverkare och 90 000 av dom sköter sig så kommer det fortfarande att bli 10 000 trådar om ockerpriser på material och ingen tråd om att dom tar korrekta priser.

Men att problemet existerar håller jag med om. Jag är bara lite tveksam till hur vanligt förekommande det faktiskt är.
Tillräckligt förekommande för att grossisterna tycker det är värt att envisas med att hölja sina prissättningar i dunkel på ett sätt som uppmuntrar och faciliterar den typen av affärspraxis. Det är ju flera i den här tråden som försvarar detta på exakt det sätt jag beskriver.

H hellem skrev:
Sedan är det ofta ockerpriser hos grossisterna även efter rabatt.
Jag har konto på Ahlsell, men mitt företag är inte verksamt i något av deras områden och jag handlar bara där några enstaka gånger per år. Så mina priser/rabatter borde i alla avseenden vara sämre än vilken hantverkare som helst.
Jag har inte hittat några prylar med ockerpris (efter min rabatt såklart). Det mesta är i paritet med eller lite dyrare än gängse butiker för privatpersoner. Du får gärna ge exempel på de ockerpriser du har hittat.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag har konto på Ahlsell, men mitt företag är inte verksamt i något av deras områden och jag handlar bara där några enstaka gånger per år. Så mina priser/rabatter borde i alla avseenden vara sämre än vilken hantverkare som helst.
Jag har inte hittat några prylar med ockerpris (efter min rabatt såklart). Det mesta är i paritet med eller lite dyrare än gängse butiker för privatpersoner. Du får gärna ge exempel på de ockerpriser du har hittat.
Hela systemet hos grossisterna är ju uppbyggt för att det ska bli extremt svårt att påvisa just detta. Priserna till slutkund är väldigt ofta närmare dubbelt så dyra än marknadspris för samma produkt trots utlovade rabatter. Det är ett återkommande tema.

H hellem skrev:
Hela systemet hos grossisterna är ju uppbyggt för att det ska bli extremt svårt att påvisa just detta. Priserna till slutkund är väldigt ofta närmare dubbelt så dyra än marknadspris för samma produkt trots utlovade rabatter. Det är ett återkommande tema.
Ja, men det beror inte på att hantverkaren själv måste betala ockerpris på grejerna. utan det är hantverkarens fria val att tjäna mer pengar och få en missnöjd kund.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, men det beror inte på att hantverkaren själv måste betala ockerpris på grejerna. utan det är hantverkarens fria val att tjäna mer pengar och få en missnöjd kund.
Har du gröt en sökning på Prisjakt för att jämföra?

om man som yrkesutövare betalar mer för en produkt hos en grossist än vad den kostar i konsumenthandeln så är det nästan per definition ocker. Syftet med grosshandel är ju försäljning i ledet innan det når konsument så att företag ska kunna köpa produkter som de sedan säljer med påslag till konsumentpris. Om det redan hos grosshandeln ligger på konsumentpriser så är det antingen ocker eller så är det inte grosshandel.

S
Fairlane Fairlane skrev:
Ok, jag har träffat en som talat om servicebilen. Elektriker som jag anlitat har aldrig gett pris på material innan utan det har varit mer "Jag har inte detta i huvudet, men det är inga stora pengar". De jag har anlitat har sen visat sig ha vettigt pris på material. Jag hade också en elfirma som sa att de egentligen inte hade tid, men då de arbetade på ett större jobb utomhus i närheten kunde de ta det vid dåligt väder, om det var ok att de lämnade för att åka tillbaks till det andra jobbet i om vädret blev bättre. Helt ok för mig. De var på plats 3-4 ggr och jag betalade 1 framkörning.
Ok.
VVS firman som jag hade hemma för att byta lite ventiler och blandare talade om redan på hemsidan vilken minimidebitering dom tog samt vad timkostnaden var samt att dom tog en extra timpenning om kund själv tillhandahåller material.
Den extra timpenningen strök dom utan att jag ens bad om det vid telefonkontakt när dom konstaterade att dom blandare som jag själv köpt in var av ett välkänt märke som dom själva använder (Mora). Enligt dom så var den extra timpenningen för att det är ökad risk för strul när dom installerar blandare som någon kund köpt billigast möjliga på någon byggaffär.

Elektrikern fick jag prisuppgift på timpenning och framkörning.
Samt att dom gav ett styckpris i kronor på uttagen och strömbrytarna jag ville ha. Dom talade inte specifikt om vilket påslag dom hade på övrigt material men eftersom deras pris på brytare och uttag var lägre än jag kunde hitta Schneiders grejor på nätet så utgick jag ifrån att det inte var några stora påslag på kabel, dosor och tomrör som behövdes i övrigt.
Det kan ju iofs vara för att det jag beställde var en hel genomgång av all el i huset och omdrag til jordade uttag överallt och dom inte ansåg sig kunna lämna en fastprisoffert eftersom det är omöjligt att veta hur mycket som strular i ett gammalt hus.
Men dom var inte på något sätt hemliga med priserna

Övriga hantverkare som jag haft hemma har varit på fastprisoffert.

Men det varierar säkert mellan hantverkare hur mycket dom tänker på att säga vad gäller priser om man inte frågar.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
H hellem skrev:
Priserna till slutkund är väldigt ofta närmare dubbelt så dyra
Det är väl inte grossisternas fel om hantverkarna debiterar oskäliga priser?

H hellem skrev:
om man som yrkesutövare betalar mer för en produkt hos en grossist än vad den kostar i konsumenthandeln så är det nästan per definition ocker.
Nej så definieras inte ocker! Detta är ocker:
Textutdrag från svensk lagstiftning angående definitionen och straffen för ocker enligt 9 kap. 5 §.
Du kan väl inte hävda att en normal hantverkare "lider av" "trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroendeställning"? Att många väljer att handla av en grossist trots att det i vissa fall kan vara något dyrare än lägsta möjliga pris handlar normalt om sådant som service, sortiment och leveranstider, och inte att de är utnyttjade av grossisten.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.