S
H HEM2121 skrev:
Timpengen kan sättas fritt för att få önskad marginal.
Du kan såklart sätta vilken timpenning du vill som hantverkare. Men om du sätter den avsevärt högre än konkurrenterna så får du inga jobb eftersom din timpenning är högre än de andra.
Dvs som marknaden ser ut med kunder som snålar och vill betala minsta möjliga. Helst inget alls så är det timpenningen som hantverkarna konkurrerar med. Dvs dom sätter den lågt så dom får jobben och det dom sedan förlorar på den låga timpenningen tar dom igen på marginal på materialet.

Det är inte hantverkarna som satt upp spelreglerna. Dom spelar bara efter dom regler som kunderna sätter upp. Och kunderna vill ha låga timpenningar för det är det första dom tittar på. Då får hantverkarna sänka dom och istället höja marginalen på material för det tänker inte kunderna på på samma sätt.

• Gilla
MHK2
  • Laddar…
Farstatjej90
2 2masR skrev:
Ja exakt så och det godtar SKV. Sen tycker jag inte min admin är så dyr. Hon har stora bröst klär sig utmanande och sköter om sitt yttre och så luktar hon gott. Tycker jag får grymt mycket för 45 min admin.
Mogen kommentar. Är det sommarlov redan?🤔

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Mogen kommentar. Är det sommarlov redan?🤔
Ett bevis på ett tomt huvud då hans arroganta stil bevisades med fakta.

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
S
O O skrev:
Konstlade "listpriser", "Bruttopriser" och "rabatter alla får" är bara skadligt för de allra flesta eftersom det leder till högre faktiskt betalade priser. Det blir en konstlad administration att hantera rabatter och pålägg på varor som endast transporteras från leverantör till slutkund. Hela systemet känns sjukt.

Kanske det. Men en firma/hantverkare har ofta rabatter på priserna. Rabatten är i grunden baserat på att de köper in större kvantiteter än en privatperson gör. Av det skälet bör man kunna räkna med att det normala skall vara lägre pris för kunden än om kunden själv köpt in grejorna.

Men det är lite mer komplicerat. För man kan se två olika fall.
  1. Som i TS fall. Att det inköpta specificeras och kostnaden vidareförs till kunden som då får betala materialet mm. I föreväg eller efter hand som löpande räkning.

I sådana fall är det lika självklart att slutkunden betalar exakt vad hantverkaren betalat. Oavsett om hantverkaren handlat på Biltema utan rabatt eller hos Lundagrossisten med 80% rabatt. Bara en direkt vidarefakturering av hantverkarens utgifter.

Det ger en transparens som i sin tur pressar priserna.

2. Det andra fallet är om det gäller ett fastpris på en produkt eller installation är det avtalat pris som gäller.

I det fallet är firmans/hantverkarens inköpspris en affärshemlighet som inte kunden har med att göra.
Hantverkaren/firma tar i båda fallen betalt för sin kunskap och sitt värdeskapande arbete samt de kostnader som är kopplade till detta.
Nej. Jag tycker inte att man kan förvänta sig att kunden skall betala exakt det hantverkaren betalade för materialet.
Alla hantverkare tar marginal på materialet. Liksom alla konsultfirmor och andra som överhuvudtaget säljer varor och tjänster. Det finns ingen som säljer saker utan marginal.

Däremot ska påslaget vara rimligt. Vanligen brukar pris på material om det specas vara Netto+10%

2
M MHK2 skrev:
Ett bevis på ett tomt huvud då hans arroganta stil bevisades med fakta.
Fakta? Du har inte kommit med fakta utan jämförelser som inte har någon relevans. Och min kommentar stämmer helt och hållet varken överdrift eller underdrift. Man har ju märkt vilken typ av människor som hänger här och kommer med de dumma kommentarerna det är arbetslösa vänstervridna som inte har ett liv och vill leva på alla andra. Jag är nöjd med min lön som jag förtjänar baserad på timdebitering och mtrl. påslag trivs även med min sambo med stora bröst och fräscht utseende som sköter bokföringen. Vi åker fina bilar barnen har alltid hela och rena kläder av bättre märken och de köper vi för vi kan för det är ni kunder som betalar det åt mig för ni har problemen och jag har er lösning!

H
S steffo_b skrev:
Du kan såklart sätta vilken timpenning du vill som hantverkare. Men om du sätter den avsevärt högre än konkurrenterna så får du inga jobb eftersom din timpenning är högre än de andra.
Dvs som marknaden ser ut med kunder som snålar och vill betala minsta möjliga. Helst inget alls så är det timpenningen som hantverkarna konkurrerar med. Dvs dom sätter den lågt så dom får jobben och det dom sedan förlorar på den låga timpenningen tar dom igen på marginal på materialet.

Det är inte hantverkarna som satt upp spelreglerna. Dom spelar bara efter dom regler som kunderna sätter upp. Och kunderna vill ha låga timpenningar för det är det första dom tittar på. Då får hantverkarna sänka dom och istället höja marginalen på material för det tänker inte kunderna på på samma sätt.
Det är givetvis en mix som hantverkaren får göra, dra in på kostnader där det går, sätta timpris som är konkurrenskraftigt/som de övriga hantverkarna.
Det viktigaste är att vara ärlig mot kunden.
Detta är mitt timpris
Bilkostnad
Reskostnad
Beräknad tid som arbetet tar, beroende vilket arbete som det är.
Med erfarenhet så kan en hantverkare beräkna tid.
Man kan stöta på problem, informera kunden, när vi öppnar har kan det behövas reglas om, fuktskada, osv. Då får ni ta den diskussionen om problem uppstår.
Hämtning av material, timpeng och milersättning.
Lägg inte på pris på materialet, kunden känner alltid någon som kan informera om priset, kunden blir förbannad. Lämna en spec. Faktura på materialet.
Man kommer otroligt långt om man är ärlig, då kan du säker öka din timpenning något när kunden upplever dig som ärlig och uppriktig.
Betalar hellre en högre timpeng till en hantverkare som inte försöker dribbla!
Dvs. En hantverkare som jag kan lita på, det är värt mycket!

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S
H HEM2121 skrev:
Det är givetvis en mix som hantverkaren får göra, dra in på kostnader där det går, sätta timpris som är konkurrenskraftigt/som de övriga hantverkarna.
Det viktigaste är att vara ärlig mot kunden.
Detta är mitt timpris
Bilkostnad
Reskostnad
Beräknad tid som arbetet tar, beroende vilket arbete som det är.
Med erfarenhet så kan en hantverkare beräkna tid.
Man kan stöta på problem, informera kunden, när vi öppnar har kan det behövas reglas om, fuktskada, osv. Då får ni ta den diskussionen om problem uppstår.
Hämtning av material, timpeng och milersättning.
Lägg inte på pris på materialet, kunden känner alltid någon som kan informera om priset, kunden blir förbannad. Lämna en spec. Faktura på materialet.
Man kommer otroligt långt om man är ärlig, då kan du säker öka din timpenning något när kunden upplever dig som ärlig och uppriktig.
Betalar hellre en högre timpeng till en hantverkare som inte försöker dribbla!
Dvs. En hantverkare som jag kan lita på, det är värt mycket!
Absolut. Jag håller med.
Och även om jag själv gärna vill spara pengar så tar jag inte billigaste möjliga hantverkare.
För min del är det mycket värt att det är hantverkare som jag litar på och har förtroende för.
Och som sagt. Exakt vart dom plockar in pengarna är inte det viktiga så länge man är transparent med det.
De hantverkare som jag haft inne hittills har mestadels varit fastprisofferter (bergvärmepump, golvvärme, krypgrundsvfuktare och liknande har en tendens att vara fastpris) Men jag har haft en elektriker inne som dragit fram jord till alla uttag i huset och bytt till nya jordade uttag och nya strömbrytare överallt samt byt elcentralerna och satt in jordfelsbrytare. Det gordes till stor del på löpande räkning.
Men där fick jag ju en uppgift innan vad jag skulle betala för varje uttag och brytare.
Det enda som jag inte hade fått spec på var vad jag skulle få betala för kabel och andra insatsmaterial.
Men med tanke på att jag fick köpa uttagen billigare av dom än jag kunde hitta dom för på nätet så utgick jag (vilket var korrekt) att dom inte skulle ha jättehöga påslag på materialet.

Och eftersom dom gjorde ett bra jobb, var ärliga med vad dom kostar så kommer jag att anlita dom igen.
Dom var säkerligen inte billigast av alla elektriker men åtminstone konkurrenskraftiga priser skulle jag säga.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
S steffo_b skrev:
Nej. Jag tycker inte att man kan förvänta sig att kunden skall betala exakt det hantverkaren betalade för materialet.
Alla hantverkare tar marginal på materialet. Liksom alla konsultfirmor och andra som överhuvudtaget säljer varor och tjänster. Det finns ingen som säljer saker utan marginal.

Däremot ska påslaget vara rimligt. Vanligen brukar pris på material om det specas vara Netto+10%
Jag tror flesta ör ok med att hantverkaren tar ett påslag som betalning för sin expertis gällande materialval. Det jag inte är ok med och jag tror de flesta håller med om är att hantverkaren medvetet betalar ockerpris för material. Priser som inte alls är marknadsmässiga. Någon sorts ansvar gentemot sin kund måste man ändå ha i det avseendet, och det synsättet verkar också ha stöd i domstol. Det ör självklart en sak om det gäller akut behov av något så blir det dyrare, men ör det ett planerat projekt så är det rimligt att på ett okomplicerat sätt jämföra leverantörer.

Det blir lite som om konditoriet alltid skulle köpa grädde och mjöl på seven eleven eller bensinmacken bara för att det ör bekvämt. Ok när det är akut, men jättekonstigt att alltid gå dit av ren slentrian.

H hellem skrev:
är att hantverkaren medvetet betalar ockerpris för material.
Vilken hantverkare gör det? Har aldrig hört det argumentet tidigare.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
H
Alfredo Alfredo skrev:
Vilken hantverkare gör det? Har aldrig hört det argumentet tidigare.
En del hantverkare har materialpriser som de debiterar kunden som att man skulle tro att de köper på det dyraste stället. Det gör de säkert men de gör rejäla pris påslag, precis som kunden inte begriper något.

Fairlane
Jag tror att en stor anledning till att många kunder jämför timpris är att det är det enda man får när man frågar. Servicebil nämns inte, kostnader för resor nämns inte, minimidebitering nämns inte och frågar man om pris på material så får man gärna ett svar som "jag har inte exakt pris på den, men du får ett bra pris av mig, 20% rabatt".

• Gilla
Hemingway och 1 till
  • Laddar…
2 2masR skrev:
Fakta? Du har inte kommit med fakta utan jämförelser som inte har någon relevans. Och min kommentar stämmer helt och hållet varken överdrift eller underdrift. Man har ju märkt vilken typ av människor som hänger här och kommer med de dumma kommentarerna det är arbetslösa vänstervridna som inte har ett liv och vill leva på alla andra. Jag är nöjd med min lön som jag förtjänar baserad på timdebitering och mtrl. påslag trivs även med min sambo med stora bröst och fräscht utseende som sköter bokföringen. Vi åker fina bilar barnen har alltid hela och rena kläder av bättre märken och de köper vi för vi kan för det är ni kunder som betalar det åt mig för ni har problemen och jag har er lösning!
Och där sålde du verkligen in dig till blivande kunder. Mentaliteten gör ju en sjukt sugen på att få ta del mer av denna personligheten. Hade ju tyckte det var förträffligt att ha dig springande runt mina barn. Du kan nog lära dem mycket om livet i stort.

• Gilla
MHK2 och 1 till
  • Laddar…
2 2masR skrev:
Ganska ordentlig fakta vilket du inte hade en aning om 😁 Men lura statliga myndigheter har du uppenbarligen inga problem med.
Du nämner jämförelser, vad har jag jämfört??

S
H hellem skrev:
Jag tror flesta ör ok med att hantverkaren tar ett påslag som betalning för sin expertis gällande materialval. Det jag inte är ok med och jag tror de flesta håller med om är att hantverkaren medvetet betalar ockerpris för material. Priser som inte alls är marknadsmässiga. Någon sorts ansvar gentemot sin kund måste man ändå ha i det avseendet, och det synsättet verkar också ha stöd i domstol. Det ör självklart en sak om det gäller akut behov av något så blir det dyrare, men ör det ett planerat projekt så är det rimligt att på ett okomplicerat sätt jämföra leverantörer.

Det blir lite som om konditoriet alltid skulle köpa grädde och mjöl på seven eleven eller bensinmacken bara för att det ör bekvämt. Ok när det är akut, men jättekonstigt att alltid gå dit av ren slentrian.
Nej. Och det håller jag med om helt och fullt. Och enligt min erfaranhet så sköter sig den absoluta majoriteten av hantverkare. Dom tar ett rimligt påslag på materialet utifrån vad dom faktiskt får betala för det när dom i sin tur köper det från grossisten.
Skulle någon hantverkare använda exempelvis Ahlsells lispriser när dom sedan vidarefakturerar mig så skulle det vara sista gången jag använder den hantverkaren.
Ocker är absolut inte OK.

S
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror att en stor anledning till att många kunder jämför timpris är att det är det enda man får när man frågar. Servicebil nämns inte, kostnader för resor nämns inte, minimidebitering nämns inte och frågar man om pris på material så får man gärna ett svar som "jag har inte exakt pris på den, men du får ett bra pris av mig, 20% rabatt".
Det är faktiskt inte min erfaranhet.
Dom flesta hantverkare som jag haft att göra med har talat om både timpris och kostnader för framkörning och servicebil i de fall det varit tillämpligt. Samt att dom talar om vad dom tar för påslag på materialet. Vanligen 10% påslag på deras inköpspris eller något i den stilen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.