Ang vad kund skall betala för material och delar en hantverkare använder/monterar
M MsTake skrev:
Vad man vill är ju dock att betala ett någorlunda marknadsmässigt pris.
Det rimliga är just det. Att kunden får betala exakt vad det kostar hantverkaren att köpa in delarna.När det gäller ett jobb som i TS fall vet en seriös hantverkare/firma exakt vilka delar som behövs och precis vad det kostar att köpa in dem. Priset står i prislistan. Leverans/hämtkostnad är välkänd. Kanske kan firman köpa det som krävs till flera av veckans alla jobb samtidigt. Kanske inte. Men oavsett är kostnaden känd och kan anges i en offert.

Det är egentligen ungefär som att beställa hemkörning av ett par pizzor. Man betalar vad grejorna kostar i inköp och man betalar vad det kostar att få hem grejorna. Inget annat.

O O skrev:
Det är egentligen ungefär som att beställa hemkörning av ett par pizzor. Man betalar vad grejorna kostar i inköp
Vad har du för pizzabagare som enbart debiterar inköpskostnaden för ingående råvaror (mjöl, ost, tomater och så vidare) när han säljer en pizza? Måste vara omöjligt att få någon lönsamhet i den businessen.

• Gilla
Lassiter
  • Laddar…
Konstlade "listpriser", "Bruttopriser" och "rabatter alla får" är bara skadligt för de allra flesta eftersom det leder till högre faktiskt betalade priser. Det blir en konstlad administration att hantera rabatter och pålägg på varor som endast transporteras från leverantör till slutkund. Hela systemet känns sjukt.
M MsTake skrev:
Många konsumenter tycker nog det är någonstans vad de själv kan köpa varan för i affären samt kanske ett påslag för bekvämligheten att inte behöva göra det.
Kanske det. Men en firma/hantverkare har ofta rabatter på priserna. Rabatten är i grunden baserat på att de köper in större kvantiteter än en privatperson gör. Av det skälet bör man kunna räkna med att det normala skall vara lägre pris för kunden än om kunden själv köpt in grejorna.

Men det är lite mer komplicerat. För man kan se två olika fall.
  1. Som i TS fall. Att det inköpta specificeras och kostnaden vidareförs till kunden som då får betala materialet mm. I föreväg eller efter hand som löpande räkning.

I sådana fall är det lika självklart att slutkunden betalar exakt vad hantverkaren betalat. Oavsett om hantverkaren handlat på Biltema utan rabatt eller hos Lundagrossisten med 80% rabatt. Bara en direkt vidarefakturering av hantverkarens utgifter.

Det ger en transparens som i sin tur pressar priserna.

2. Det andra fallet är om det gäller ett fastpris på en produkt eller installation är det avtalat pris som gäller.

I det fallet är firmans/hantverkarens inköpspris en affärshemlighet som inte kunden har med att göra.
Hantverkaren/firma tar i båda fallen betalt för sin kunskap och sitt värdeskapande arbete samt de kostnader som är kopplade till detta.

Alfredo Alfredo skrev:
Vad har du för pizzabagare som enbart debiterar inköpskostnaden för ingående råvaror (mjöl, ost, tomater och så vidare) när han säljer en pizza?
Ingen vad jag vet. Vet du någon? Tror du att någon på fullt allvar tror att det finns någon sådan?

Och allvarligt talat: Tror du att det var vad jag menade? (trots att jag inte skrev det)😉

O O skrev:
Tror du att det var vad jag menade? (trots att jag inte skrev det)
Jag fattar inte vad du menar när du skriver "Man betalar vad grejorna kostar i inköp". De enda "grejor" pizzerian köper in är råvaror för att tillverka pizzan så det är svårt att förstå vad du menar.

Alfredo Alfredo skrev:
Jag fattar inte vad du menar
Det är lugnt. Jag förtydligar och hoppas du hänger med.
Alfredo Alfredo skrev:
när du skriver "Man betalar vad grejorna kostar i inköp".
Det jag skrev att man skulle köpa och få levererat var
O O skrev:
ett par pizzor.
Man får alltså betala priset pizzorna kostar i inköp. Har man köpt en pizza en gång vet man hur det funkar. Det är det jag menar med att man betalar vad grejorna (=pizzorna) kostar.
Alfredo Alfredo skrev:
De enda "grejor" pizzerian köper in är råvaror för att tillverka pizzan så det är svårt att förstå vad du menar.
Vad pizzerian köper in och gör har jag inte berört. Så jag menar inget alls om den saken.

Det gäller vad slutkunden betalar för. Jag jämför hur det är att köpa/betala för hemkörda pizzor med att köpa/betala för hemkörda VVS-produkter. Jag menar inget annat.

Fairlane
2masR skrev:
Klart ni inte kände er lurade då på den tiden var 50% rot avdrag så de som borde känna sig lurade är ju skattebetalarna hoppas alla är nöjda nu när de får reda på hur vissa utnyttjar systemet! ”Skäms”
Ok, så 50% rot gör att jag som kund ska skämmas för att dina branschkollegor inte debiterar för mindre än 3 timmar? Jag ska skämmas för att jag luras skattebetalarna och kommer billigare undan? Jag hade kommit billigare undan om dina branschkollegor hade debiterat en timme...
Men det är klart, kunden är skurken...

Och om det inte drogs rot då?

Du verkar inte förstå att en kund kan känna sig lurad eller nöjd baserat på informationen. Jag kan sätta mig på en uteservering och beställa en öl. Om jag då får veta att ölen kostar 250 kronor om jag sitter ute, men 80 kronor och jag tar ett bort inne så kan jag välja. Väljer jag att sitta kvar ute kommer jag inte känna mig lurad. Om jag däremot inte får veta skillnaden utan bara visste att sist jag var där så kostade ölen 80 kronor (jag råkade sitta inne den gången) ja då skulle jag känna mig lurad när notan kom.
Förstår man inte det så blir det såklart svårt att förstå varför kunderna blir missnöjda när de blir överraskade av en dyr faktura. Då lär man nog inte heller förstå att man är en rätt usel företagare.

• Gilla
nb. och 1 till
  • Laddar…
2
Alfredo Alfredo skrev:
Vad har du för pizzabagare som enbart debiterar inköpskostnaden för ingående råvaror (mjöl, ost, tomater och så vidare) när han säljer en pizza? Måste vara omöjligt att få någon lönsamhet i den businessen.
Han har ju en rejäl Timpeng 130kr för 3 min = 2600kr/h märkligt att inte fler är pizzabagare

2
Fairlane Fairlane skrev:
Ok, så 50% rot gör att jag som kund ska skämmas för att dina branschkollegor inte debiterar för mindre än 3 timmar? Jag ska skämmas för att jag luras skattebetalarna och kommer billigare undan? Jag hade kommit billigare undan om dina branschkollegor hade debiterat en timme...
Men det är klart, kunden är skurken...

Och om det inte drogs rot då?

Du verkar inte förstå att en kund kan känna sig lurad eller nöjd baserat på informationen. Jag kan sätta mig på en uteservering och beställa en öl. Om jag då får veta att ölen kostar 250 kronor om jag sitter ute, men 80 kronor och jag tar ett bort inne så kan jag välja. Väljer jag att sitta kvar ute kommer jag inte känna mig lurad. Om jag däremot inte får veta skillnaden utan bara visste att sist jag var där så kostade ölen 80 kronor (jag råkade sitta inne den gången) ja då skulle jag känna mig lurad när notan kom.
Förstår man inte det så blir det såklart svårt att förstå varför kunderna blir missnöjda när de blir överraskade av en dyr faktura. Då lär man nog inte heller förstå att man är en rätt usel företagare.
Har du fått 50% rotavdrag på 3h och jobbet tog 15 min har du varit med på bedrägeriet är inte svårt att förstå. Det man gör som konsument är att ringa skattemyndigheten och anmäla detta då är man en normal laglydig medborgare. Och nä de är inte mina branch kolleger jag håller inte på med bedrägerier!

P
Fairlane Fairlane skrev:
Det är givet att man inte kan få en felsökning för fastpris, då det kan ta hur lång tid som helst. Man kan säga något i stil med felsök max 3 timmar. Tar det längre tid så får vi ta en diskussoin om det är värt att fortsätta.

Sen är det verkligen inte givet för alla att man lämnar pris på delarna efter man felsökt. fint om du/ni gör det, men många anser ju att det är rimligt att använda Ahsells prislist mot kunden och ta mellanskillnaden själv. Det är ju den rabatt man så skickligt förhandlat sig fram till (förhandlingen bestod väl mest av att fylla i en ansökan om att bli kund). Om det varit självklart att priser getts innan så tror jag inte vi fått se fakturor där ett vanligt vägguttag, 2-vägs jordat, inget special, kostat 500 kr+

Nja, det är inte säkert skulle jag påstå, men framförallt är det ingen ursäkt för att lägga på 100% eller mer.
Nu är inte jag hantverkare gentemot bygge utan maskin och fordons repratör.
Men jag har koll på hur tex Ahlsells och Optimerars prislista fungerar och för oss aktuella KGknutsson de är så att man blir inlagt i en kundgrupp och förväntas köpa delar efter en utav de påhittade mall där finns rabatterna men köper du något utanför de så har du fan ingen rabatt därför kan en del delar bli så fel i prissättningen!
Så bara för att det är en rörläggare innebär det inte att han har rabatt på markrör de får han själv var gång förhandla så deras prislistor helt korkade.
Det bästa är att ta på en dagsfärsk prislista 20% på nettot de gör de flesta och sen kan folk skita i om man tex fått sakerna gratis.

2masR skrev:
Nä de behöver inte utföras hos kund men ska härledas till jobbet som rör tiden hos kund!
Sitt inte och tjejvet sjukt osmakligt!
I frågan är du tyvärr fel upplyst.
”Arbetet ska vara utfört i köparens bostad. Arbete för att tillverka måttbeställda inventarier såsom köksluckor, dörrar och trappsteg som utförs i det tillverkande företagets lokaler ger därför inte rotavdarag”
Citat från SKV hemsida.
Så jag tjejgissar inte som du tror utan jag har fakta då jag själv driver byggverksamhet med åtskilliga rotavdrag per år. Skulle aldrig skriva som du gör på öppna forum och framförallt när du är ute och cyklar.

• Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Fairlane
2masR skrev:
Har du fått 50% rotavdrag på 3h och jobbet tog 15 min har du varit med på bedrägeriet är inte svårt att förstå. Det man gör som konsument är att ringa skattemyndigheten och anmäla detta då är man en normal laglydig medborgare.
Att många företag kör en modell där de alltid debiterar minst 3 timmar är inte mitt fel, det är så verkligheten ser ut.

Huruvida det var ROT involverat eller inte minns jag inte, det var som sagt 10når sen och inte min lägenhet, jag hjälpte bara till.

Glöm ROT och försök att förstå att kunden kan vara nöjd med ett högt pris om det inte kommer som en överraskning.
2masR skrev:
Och nä de är inte mina branch kolleger jag håller inte på med bedrägerier!
Om du är i rörmokarbranchen så är andra i rörmokarbranchen branschkollegor.

2
M MHK2 skrev:
I frågan är du tyvärr fel upplyst.
”Arbetet ska vara utfört i köparens bostad. Arbete för att tillverka måttbeställda inventarier såsom köksluckor, dörrar och trappsteg som utförs i det tillverkande företagets lokaler ger därför inte rotavdarag”
Citat från SKV hemsida.
Så jag tjejgissar inte som du tror utan jag har fakta då jag själv driver byggverksamhet med åtskilliga rotavdrag per år. Skulle aldrig skriva som du gör på öppna forum och framförallt när du är ute och cyklar.
Nu tjejvet du igen skapa faktura till jobbet är berättigat men inte att tillverka luckor i verkstaden för att ta till kund!

2masR skrev:
Nu tjejvet du igen skapa faktura till jobbet är berättigat men inte att tillverka luckor i verkstaden för att ta till kund!
Oj dyr admin du har som tar 45 min per faktura!
Frågan var hur du tar ut rot på 15 min jobb?
Men då vet jag, du jobbar 15 och skriver faktura i 45 min och det ger timme mot SKV.

2
M MHK2 skrev:
Oj dyr admin du har som tar 45 min per faktura!
Frågan var hur du tar ut rot på 15 min jobb?
Men då vet jag, du jobbar 15 och skriver faktura i 45 min och det ger timme mot SKV.
Ja exakt så och det godtar SKV. Sen tycker jag inte min admin är så dyr. Hon har stora bröst klär sig utmanande och sköter om sitt yttre och så luktar hon gott. Tycker jag får grymt mycket för 45 min admin.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.