Fairlane Fairlane skrev:
Jag ser framför mig en konversation som denna:

Kund: Hej, jag skulle behöva hjälp med X.
2masR: Det ska vi nog kunna ordna, vi får kolla när vi kan komma
Kund: Ok vet du vad ett sådant arbete kan gå på ungefär?
2masR: Det borde ta kanske Y timmar och vi tar Z kr i timmen
Kund: ok, och material?
2masR: Din dumma, snåla jävul. Priserna är du när du får fakturan fattar du väl? Idiot! Du kommer inte få någon hjälp och jag ska vara andra för att du är en sjukt snål jävul!

Som kontrast kan jag nämna att vi anlitade en rörmokare för ett antal år sen för ett snabbt enkelt jobb. Jag hade kunnat ordna det själv egentligen, men det var tidsmässigt helt fel tid. Jag ringde rörmokaren som sa att de kunde klämma in det dagen efter på morgonen. Så sa han också: "Bara så du vet, det kommer räknas som jour när det är med så här kort varsel så då kommer vi ta X kr / timmen och minsta tid är 3 timmar, även om jag tror det här kommer gå på 15 minuter. Utöver det så tillkommer en servicebil för Y kr." Dagen efter kom en trevlig kille och löste problemet på 15 minuter och sen fick vi en faktura på 3 timmar jour plus servicebil. Vi betalade såklart fakturan och när en granne frågade om jag kunde rekommendera en rörmokare så rekommenderade jag denna direkt. Tydlighet med kund och sätta rätt förväntningar är det viktiga för de flesta.

Jag gissar att denna rörmokare hade haft en och annan besviken kund innan som blivit överraskad när fakturan på 15-minutersjobbet kom. Han hade dragit slutsatsen att det var bättre att kommunicera innan och få nöjda kunder istället för besvikna.
Andra drar slutsatsen att kunderna är idioter som ska hållas kort...
Jag brukar också säga exakt pris på jouren men inte vanligt löpande jobb inte efterfrågas.
Just för att vissa förstår inte att Jour är dyrt.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
H
L Lassiter skrev:
Om påslag på materialet är inte ok så har jag ingen intresse att konkurrera grossister mor varandra eller på annat sätt få bra priser.
Inte heller vill jag binda upp kapital för att ha lager I bilen eller förrådet.
I slutändan blir det dyrare för slutkunden.
Du gör ju inte prisjämförelse för kundens skull utan för att du ska tjäna mer pengar själv om jag uppfattade det du skrev rätt. Handla hos den grossist som ger dig bästa pris och nu har du säkert koll på vilka produkter som har bästa pris hos resp. Grossist. Antingen har du betalt per timma för att du hämtar material dvs. rimlig tid, eller så kan kunden hämta upp materialet om kunden önskar det. Konto har du säkert hos flera grossister så betalningen kan ju inte vara ett problem. Det finns hantverkare som kör flera mil för att köpa 1 paket vanlig skruv när kunden själv kunnat gå in i butik 5 min. bort och köpt samma skruv. Det kan tilläggas att han före fick information om något fattades så kunde det hämtas av oss. Denna typ av hantverkare skapas mycket misstro, som tyvärr även drabbar de seriösa hantverkarna också. Hantverkaren ville betalt för bil och timpenning. Det fick han dock inte av oss.

Redigerat:
H
L Lassiter skrev:
Jag brukar också säga exakt pris på jouren men inte vanligt löpande jobb inte efterfrågas.
Just för att vissa förstår inte att Jour är dyrt.
Tydligheten och ärlighet är det kunder efterfrågar. Kunden har något konkret att ta ställning till. Oftast avspeglas det i hantverkarens arbetet också.

H HEM2121 skrev:
Du gör ju inte prisjämförelse för kundens skull utan för att du ska tjäna mer pengar själv om jag uppfattade det du skrev rätt. Handla hos den grossist som ger dig bästa pris och nu har du säkert koll på vilka produkter som har bästa pris hos resp. Grossist. Antingen har du betalt per timma för att du hämtar material dvs. rimlig tid, eller så kan kunden hämta upp materialet om kunden önskar det. Konto har du säkert hos flera grossister så betalningen kan ju inte vara ett problem. Det finns hantverkare som kör flera mil för att köpa 1 paket vanlig skruv när kunden själv kunnat gå in i butik 5 min. bort och köpt samma skruv. Det kan tilläggas att han före fick information om något fattades så kunde det hämtas av oss. Denna typ av hantverkare skapas mycket misstro, som tyvärr även drabbar de seriösa hantverkarna också. Hantverkaren ville betalt för bil och timpenning. Det fick han dock inte av oss.
Flesta rörmokare väljer en grossist och köper det mesta därifrån.
Jag jobbar aktivt med att få bättre inköpspriser och köper där det är billigast.
Ibland köper jag saker för 400K på vissa material för sitt få riktigt bra pris.
Jag har även välfylld lager och bil så att jag kan slutföra jobbet jag åker aldrig till grossisten och handlar.
Jag tar bra påslag och timpenning för att täcka utgifter som lager, lagervara, materialsvin etc.
Men mina kunder är ändå nöjda, dom får snabb service och bra kvalitet.
I vissa fall kan jag be kunden att åka till grossen för att hämta material om det krisar.
Och ja jag förstår att det finns många värdelösa rörmokare där ute, det flesta är säkert anställda, bryr sig inte vad det kommer att kosta.

• Gilla
hellem och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
boped skrev:
Försök att få ett pris på ett elfel!
Det är inte frågan om att få ett fastpris, men att få veta vad det kostar per timme och vad bil kostar och om det är en timme minimum eller tre borde ju gå att få.

Ska man tro vissa hantverkare så kommer jag aldrig få tag i en elektriker för att felsöka för det finns ingen materialförsäljning på ett sådant jobb och det måste man ha för att gå runt.

Däremot när det gäller material så kan bilverkstäder tala om vad bromsskivor, stötdämpare, tändspolar etc kostar. Det är inget "jag vet inte exakt, men du får ett bra pris av mig, 20% rabatt på en hittapåprislista"
boped skrev:
Det är löpande debitering o är det märkes verkstad så räknas det dessutom som icke konkurens utsatt jobb så annan timdebitering så kom inte med de!
Klart att det är löpande debitering, jag har aldrig påstått något annat, så kom inte med det!
boped skrev:
Fasta priser får du på konkurrens utsatta arbete tex oljebyte bromsskivor koppling etc
Jag har inte pratat om fasta priser ens. Jag vill bort från att vissa hantverkare anser att grossistprislistan är något att använda mot kund. Det var inte länge sen jag läste en som ansåg att 8-12% påslag på grossistprislistan var rimligt.

Om du vill jämföra med detta så är det som att lämna in bilen för byte av bromsskivor och när du hämtar ut bilen får du veta att listpris på en bromsskiva är 10' ...

Fairlane
2masR skrev:
Jag gissar att ni fick rotavdrag för vem vill inte ha det? Beroende när det var så var det i så fall 30 alt. 50% avdrag på timmarna då blir ju inte den faktiska kostnaden så hög och känslan av att känna sig lurad minskar ju markant!
Det är möjligt, jag minns inte. Rotavdraget gäller dock inte bilen eller körtiden.

Oavsett så känner jag mig inte lurad om jag får läget förklarat för mig innan. Jag kanske tycker det är dyrt, men lurad känner jag mig inte.

Fairlane Fairlane skrev:
Det är inte frågan om att få ett fastpris, men att få veta vad det kostar per timme och vad bil kostar och om det är en timme minimum eller tre borde ju gå att få.

Ska man tro vissa hantverkare så kommer jag aldrig få tag i en elektriker för att felsöka för det finns ingen materialförsäljning på ett sådant jobb och det måste man ha för att gå runt.

Däremot när det gäller material så kan bilverkstäder tala om vad bromsskivor, stötdämpare, tändspolar etc kostar. Det är inget "jag vet inte exakt, men du får ett bra pris av mig, 20% rabatt på en hittapåprislista"

Klart att det är löpande debitering, jag har aldrig påstått något annat, så kom inte med det!

Jag har inte pratat om fasta priser ens. Jag vill bort från att vissa hantverkare anser att grossistprislistan är något att använda mot kund. Det var inte länge sen jag läste en som ansåg att 8-12% påslag på grossistprislistan var rimligt.

Om du vill jämföra med detta så är det som att lämna in bilen för byte av bromsskivor och när du hämtar ut bilen får du veta att listpris på en bromsskiva är 10' ...
Grossistprislisor är ju inte optimala, Ahlsell är sämst där, jag brukar som standard ge Dahl list -20% rabatt, med större jobbet det blir mer eller om det är helt tokiga priser, man måste alltid justera lite ändå.
Men det är lite psykologi där också alla vill se att man har fått rabatt, det känns bra, så någon slags rabatt kommer det finnas där.

Vi kan inte ju ge priser så som verkstäder eftersom vi kan inte ange varje nippel som behövs för jobbet.
Oftast är kunden mer intresserad av totalkostnad vilket är mer relevant.

P
Fairlane Fairlane skrev:

Klart att man lämnar pris innan reparation på delarna och jobb efter felsökning men få ett fast pris innan undersökning då får man gå till någon annan och använda kund material diskuteras var gång utan garanti naturligtvis!
Påslag på delar måste man ha dessutom annars kan man bli upptaxerad.

Fairlane
boped skrev:
Klart att man lämnar pris innan reparation på delarna och jobb efter felsökning men få ett fast pris innan undersökning då får man gå till någon annan och använda kund material diskuteras var gång utan garanti naturligtvis!
Det är givet att man inte kan få en felsökning för fastpris, då det kan ta hur lång tid som helst. Man kan säga något i stil med felsök max 3 timmar. Tar det längre tid så får vi ta en diskussoin om det är värt att fortsätta.

Sen är det verkligen inte givet för alla att man lämnar pris på delarna efter man felsökt. fint om du/ni gör det, men många anser ju att det är rimligt att använda Ahsells prislist mot kunden och ta mellanskillnaden själv. Det är ju den rabatt man så skickligt förhandlat sig fram till (förhandlingen bestod väl mest av att fylla i en ansökan om att bli kund). Om det varit självklart att priser getts innan så tror jag inte vi fått se fakturor där ett vanligt vägguttag, 2-vägs jordat, inget special, kostat 500 kr+

boped skrev:
Påslag på delar måste man ha dessutom annars kan man bli upptaxerad.
Nja, det är inte säkert skulle jag påstå, men framförallt är det ingen ursäkt för att lägga på 100% eller mer.

• Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
2
Fairlane Fairlane skrev:
Det är möjligt, jag minns inte. Rotavdraget gäller dock inte bilen eller körtiden.

Oavsett så känner jag mig inte lurad om jag får läget förklarat för mig innan. Jag kanske tycker det är dyrt, men lurad känner jag mig inte.
Jag märker att du börjar bli slirig i dina svar. Om bil ersättningen och tiden funnits skulle det va specat. Ditt avdrag på rot som du inte vågar erkänna är för 15 min jobb resten är inte rot berättigat så 3h debitering för 15 min jobb är bedrägeri som du tjänat på och rörmokaren lurat staten på och du var delaktig i bedrägeriet och således lura alla andra skattebedragare i tråden och även de som inte deltagit i tråden på pengar. Det känns ju rättvist? Därför anser jag att man tar betalt för den tiden man jobbar så 1h min debitering är skäligt för i den timmen ingår 15 min jobb och 45 min omkostnader så som fakturering och separera leverantörs fakturor på rätt kund. Hoppas alla i tråden nu är nöjda med vad en seriös rörmokare är och en oseriös oavset om mtrl. påslaget är 50% eller 10% det är inte oseriöst det är normalt och ingen kommer vinna i rätten med att betala vad som de tycker är skäligt det kommer anses som en delbetalning och då även som att man accepterat fakturan. Ni må va lekmän i alla områden med massa tyckanden och troenden men tror gör man i kyrkan och tycker gör man om saker är gott eller inte. Yttra er när ni VET!

Fairlane
2masR skrev:
Jag märker att du börjar bli slirig i dina svar.
Verkligen inte. Jag minns inte detaljer om ROT etc då det var 10 år sen och det rörde sig om min dåvarande flickväns lägenhet...

Om det var ROT eller inte är helt ointressant. Poängen, som tydligen inte går fram, är att vi var nöjda och kände oss inte lurade för att killen på firman varit tydlig innan.

2masR skrev:
Jag märker att du börjar bli slirig i dina svar. Om bil ersättningen och tiden funnits skulle det va specat. Ditt avdrag på rot som du inte vågar erkänna är för 15 min jobb resten är inte rot berättigat så 3h debitering för 15 min jobb är bedrägeri som du tjänat på och rörmokaren lurat staten på och du var delaktig i bedrägeriet och således lura alla andra skattebedragare i tråden och även de som inte deltagit i tråden på pengar. Det känns ju rättvist? Därför anser jag att man tar betalt för den tiden man jobbar så 1h min debitering är skäligt för i den timmen ingår 15 min jobb och 45 min omkostnader så som fakturering och separera leverantörs fakturor på rätt kund. Hoppas alla i tråden nu är nöjda med vad en seriös rörmokare är och en oseriös oavset om mtrl. påslaget är 50% eller 10% det är inte oseriöst det är normalt och ingen kommer vinna i rätten med att betala vad som de tycker är skäligt det kommer anses som en delbetalning och då även som att man accepterat fakturan. Ni må va lekmän i alla områden med massa tyckanden och troenden men tror gör man i kyrkan och tycker gör man om saker är gott eller inte. Yttra er när ni VET!
Hur gör du med rot på 15min jobb?
För dessa 45 min kan du inte ansöka rot på, arbetet måste utföras hos kund!

V Vedeldat skrev:
Som jag ser det så var det inte du som hade ett problem utan du var ett problem.

Grattis, vilken bedrift, att googla fram något från en lista som någon annan tagit fram åt dig.

Skulle du verkligen det? Du låter som en person som vet allt när du har facit i hand, typ ”du skulle gjort så här istället”

Vem fan sitter på Google som hantverkare och letar/beställer saker med osäker leverans ?
Fattar du stoptiderna som blir på ett bygge där kunden får betala när det kommer ett SMS/mail ”Hej, din vara bla bla bla kunde inte levereras, du får hämta den i kirruna”
”Eller, din vara är slut för tillfället, åter om 60år”
Projektet var bokat många månader i förväg. Han kunde ha beställt allt från vilken som helst av handlarna som figurerade i min sammanställning. Jag hade absolut kunnat betala honom några tusen för att göra en lista med exakta produktnummer om han själv inte ville gör själv beställningen så kan jag ta emot leveransen av grejerna så behöver han inte hålla på med sånt krångel. Men leverans av näthandlade produkter har numera blivit extremt tillförlitligt. Man lär sig fort vilka handlare som har pli på det där. Det hade varken varit mer tidsödande eller krångligt än hur han annars gör sitt jobb.

För varor som ör lagerförda och superlättillgängliga på massor av ställen så är det oskäligt att ta uppemot flera hundra procent påslag. Det går inte att argumentera mot. Sedan ör det rimligt att det kan dyka upp saker som behöver köpas på dagen. Det ör en annan fråga.

Det här handlade alltså om sådant som han visste skulle behövas flera månader i förväg. Jag la massa extratid på att hitta minst tre priser för varje produkt. Hittade jag inte tre priser fick hans pris stå kvar. Jag la den extra tiden att säkerställa varornas tillgänglighet på marknaden av respekt för för hantverkaren så att det skulle vara rättvisande och rättvist. Observera att jag gjorde 50% påslag på snittpriset jag fick fram och att ett antal produkter kunde jag inte hitta på tre olika ställen så hans priser stod kvar och det blev ändå ca halva kostnaden. Jag tror han insåg rimligheten i min beräkning när han gått igenom mitt underlag och mina förklaringar. .

Du verkar vara en sån där som tycker att kunden ska betala 20-30000 kr extra för ett endagsjobb för att det är mindre krångligt för dig snarare än att det tillför värde för kunden.

Redigerat:
  • Gilla
atomlab och 1 till
  • Laddar…
2
Fairlane Fairlane skrev:
Verkligen inte. Jag minns inte detaljer om ROT etc då det var 10 år sen och det rörde sig om min dåvarande flickväns lägenhet...

Om det var ROT eller inte är helt ointressant. Poängen, som tydligen inte går fram, är att vi var nöjda och kände oss inte lurade för att killen på firman varit tydlig innan.
Klart ni inte kände er lurade då på den tiden var 50% rot avdrag så de som borde känna sig lurade är ju skattebetalarna hoppas alla är nöjda nu när de får reda på hur vissa utnyttjar systemet! ”Skäms”

2
M MHK2 skrev:
Hur gör du med rot på 15min jobb?
För dessa 45 min kan du inte ansöka rot på, arbetet måste utföras hos kund!
Nä de behöver inte utföras hos kund men ska härledas till jobbet som rör tiden hos kund!
Sitt inte och tjejvet sjukt osmakligt!

Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.