61 110 läst ·
496 svar
61k läst
496 svar
Hur mycket rabatt ger Lundagrossisten hantverkarna?
Fast realiteten för de allra flesta är att man får sätta den timpeng som kunderna är beredda att betala och sedan anpassa dina kostnader och ta ut lön därefter.H HEM2121 skrev:
Det var säkert så du menade, men det finns uppenbarligen en utbredd (miss-)uppfattning här på BH att prissättning är något som utgår från kostnader och önskad lönsamhet.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg
Det är ju både ock, skenar egna kostnader så att man tycker att sin timpenningen blir orimlig och inte konkurrensmässig så får man se om sina egna kostnader.C cpalm skrev:Fast realiteten för de allra flesta är att man får sätta den timpeng som kunderna är beredda att betala och sedan anpassa dina kostnader och ta ut lön därefter.
Det var säkert så du menade, men det finns uppenbarligen en utbredd (miss-)uppfattning här på BH att prissättning är något som utgår från kostnader och önskad lönsamhet.
Marknaden bestämmer om ditt pris är konkurrensmässigt eller inte, det handlar inte om vad man som företagare "tycker" är rimligt eller inte. Visst om du är en idiot kan du ju sätta ett avsevärt lägre pris än marknadspriset, om du kan. Sätter du ett avsevärt högre pris än marknadspriset får du helt enkelt inga, eller åtminstone inte särskilt många kunder.H HEM2121 skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg
Som företagare får man anpassa sig och ha den kollen vilken timpenning man kan ta ut. Beroende på kostnader, konkurrens och egen lön. Kan man inte ta ut den timpenning man vill så får man anpassa verksamheten därefter. Går inte det så får man väl pyssla med något annat. Det gäller ju alla verksamheter och inte bara hantverkare. Dvs. Täckning för fasta och rörliga kostnader och lön. Givetvis får man ta hänsyn till konkurrensen också.C cpalm skrev:Marknaden bestämmer om ditt pris är konkurrensmässigt eller inte, det handlar inte om vad man som företagare "tycker" är rimligt eller inte. Visst om du är en idiot kan du ju sätta ett avsevärt lägre pris än marknadspriset, om du kan. Sätter du ett avsevärt högre pris än marknadspriset får du helt enkelt inga, eller åtminstone inte särskilt många kunder.
Som sagt, bara en idiot sätter sitt pris utifrån vad man vill ha för lön.H HEM2121 skrev:
Precis som du skriver - accepterar inte marknaden priset så får man sänka sitt pris. Om dina kostnader råkar vara ovanligt låga dumpar man inte marknadspriset, utan tar ut en högre lön. Med andra ord, marknadspriset styr och du får anpassa dina kostnader och din lönsamhet utifrån det. Kapitel ett i skolboken.
Om man inte sätter marknaden ur spel genom att t.ex hålla på och trixa med "dolda" kostnader som lurar kunden att betala ett högre pris vad kunden trodde när avtalet ingicks. Dvs. ett oshyst agerande.
Redigerat:
När jag hade liknande problem så använde jag Google och prisjakt.se för att ta fram snittpriset av de tre billigaste näthandlarna för varje produkt de köpt in, med exakt samma produktnummer, sedan la jag på 50% på det och gjorde en sammanställning med exakt hur jag räknat som jag skickade hantverkaren och betalade exakt det och bestred resten. Han skrev att han skulle återkomma, men gjorde aldrig det.S Sara Mal skrev:Jag undrar om någon vet ungefär vad Lundagrossisten ger för rabatter/kickback?
I detta fall gäller det en VVS kille med egen liten firma.
Han fakturerade oss 17.000kr inkl moms för material till två element och byte av inkommande vatten avstängning. Hutlöst. Arbetstiden var 7 h inkl att handla. Själva elementen hade vi köpt själva. Ca 12 meter rör totalt. Inga konstigheter.
Han bifogade underlag från Lundagrossisten, men vägrar ge oss någon rabatt.
Givetvis borde vi inte ha låtit honom handla eller förhandlat rabatt i förväg. Men vi var inte på hugget denna gång och det står oss nu dyrt.
Det blev ca halva priset på inköp.
Jag hade gärna betalat hans timpenning för att han skulle gjort samma sökningar som jag och beställt vad han behövde med ordentligt prispåslag.
Vad kostar det att lämna din bil på verkstad samma sak.Fairlane skrev:
Ibland får vi leta delar till udda o gamla maskiner tar kanske 1 eller 2 timmar ibland.
Vi debiterar fullt för detta annars kan vi göra något annat o vi måsta ha påslag för delarna med så fungerar det.
Däremot kan jag reta mig på emballage o hanterings kostnad o så ser man att kartongen är använd innan!
Ja konstigt om man inte känner sig lurad om man får betala 3h för 15 min spelar ingen roll om man var tydlig med det innan. Det är ocker! Fick ni rotavdrag då?Fairlane skrev:
Det är ungefär så du kommunicerar här.
Ja det varierar såklart. Poängen är att det är bra att vara tydlig. En granne anlitade den lokala rörfirman för byte av en toalett. Det gick fort så grannen blev bestört när räkningen kom på 3 h (restiden är max 15 minuter enkel resa och då åker rimligtvis inte till grossist med tanke på att de har egen butik med stort utbud). De förklarade det med enä minimidebitering på 3 timmar när grannen ringde och undrade om det inte blivit något fel.
Hade de bara varit tydliga med det innan hade kunden varit nöjd, nu var kunden missnöjd, för exakt samma kostnad. Känslan att vara lurad är inte samma som att faktiskt vara lurad, men en missnöjd kund är inte bra.
Fint så. Å andra sidan hade du väl aldrig tagit jobbet heller, då det inte fanns något att hämta på material, och då går man ju inte runt?!
Poängen är återigen att vara tydlig innan så slipper man kunder som känner sig lurade.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 913 inlägg
Nej det är inte samma sak. Dels så talar verkstaden om vad det kostar innan, dels kan jag inte köpa samma reservdel för halva priset eller lägre på massor med ställen i Sverigeboped skrev:
Klart ni ska fakturera för den tiden, ingen märkligt alls i det. Jag accepterar även ett visst påslag. På så udda delar är det svårt att säga hur mycket.boped skrev:
Måste man lägga på ett stort påslag på material för att gå runt så har man för lågt timpris. Då kan man aldrig ta uppdrag där man inte får sälja material eller bara sälja lite material.
Ja, tyvärr fungerar det så, men det är inte för att det måste fungera så utan mer för att det är så man arbetat under lång tid.
För man jobb åt de stora byggbolagen har jag svårt att se att de godkänner materialpåslag på 100% eller mer.
boped skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 913 inlägg
Vi kände oss inte lurade. Han var väldigt tydlig innan så vi kunde valt att avstå. Det är skillnad när man får överraskningen i efterhand.2 2masR skrev:
Om vi fick rotavdrag eller inte minns jag inte.
Som jag ser det så var det inte du som hade ett problem utan du var ett problem.H hellem skrev:När jag hade liknande problem så använde jag Google och prisjakt.se för att ta fram snittpriset av de tre billigaste näthandlarna för varje produkt de köpt in, med exakt samma produktnummer, sedan la jag på 50% på det och gjorde en sammanställning med exakt hur jag räknat som jag skickade hantverkaren och betalade exakt det och bestred resten. Han skrev att han skulle återkomma, men gjorde aldrig det.
Grattis, vilken bedrift, att googla fram något från en lista som någon annan tagit fram åt dig.H hellem skrev:
Skulle du verkligen det? Du låter som en person som vet allt när du har facit i hand, typ ”du skulle gjort så här istället”H hellem skrev:
Vem fan sitter på Google som hantverkare och letar/beställer saker med osäker leverans ?
Fattar du stoptiderna som blir på ett bygge där kunden får betala när det kommer ett SMS/mail ”Hej, din vara bla bla bla kunde inte levereras, du får hämta den i kirruna”
”Eller, din vara är slut för tillfället, åter om 60år”
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 913 inlägg
För att han inte vill betala löjliga överpris?V Vedeldat skrev:
Det som tog fram listan fick betalt för det, men det låtsas man sällan om.V Vedeldat skrev:
Ingen, men vem fan betalar listpris hos grossisten?V Vedeldat skrev:
Det är väldigt ofta ungefär samma pris i praktiken som när butikerna. Undantag finns men det lades ändå på 50% på de priser som letats upp så troligen en vinst ändå på materialet, om än lägre.
Det är ingen, som säger att företagen måste handla på nätbutikerna. Det som sägs är att antingen undviker man löjligt höga påslag så priset på artiklarna är skyhögt över vanliga butiker, eller så är man tydlig med det. Tyvärr är det ovanligt med den tydligheten.V Vedeldat skrev:
Toalettstolar och Yale Doorman är typiska produkter som oftast är klart billigare på Bauhaus. Det finns hantverkare som är tydliga med det innan "bara så du vet, priset på låset som du kommer få från mig är klart högre än priset på samma lås från Bauhaus. Tyvärr är mitt inköpspris mycket högre. Då kan kunden välja och slippa känna sig lurad. Tyvärr vill många inte vara så tydliga, tvärtom vill man vara så otydlig som det bara går.
Jag gissar att ni fick rotavdrag för vem vill inte ha det? Beroende när det var så var det i så fall 30 alt. 50% avdrag på timmarna då blir ju inte den faktiska kostnaden så hög och känslan av att känna sig lurad minskar ju markant!Fairlane skrev:
Försök att få ett pris på ett elfel!Fairlane skrev:
Nej det är inte samma sak. Dels så talar verkstaden om vad det kostar innan, dels kan jag inte köpa samma reservdel för halva priset eller lägre på massor med ställen i Sverige
Klart ni ska fakturera för den tiden, ingen märkligt alls i det. Jag accepterar även ett visst påslag. På så udda delar är det svårt att säga hur mycket.
Måste man lägga på ett stort påslag på material för att gå runt så har man för lågt timpris. Då kan man aldrig ta uppdrag där man inte får sälja material eller bara sälja lite material.
Ja, tyvärr fungerar det så, men det är inte för att det måste fungera så utan mer för att det är så man arbetat under lång tid.
För man jobb åt de stora byggbolagen har jag svårt att se att de godkänner materialpåslag på 100% eller mer.
Det är löpande debitering o är det märkes verkstad så räknas det dessutom som icke konkurens utsatt jobb så annan timdebitering så kom inte med de!
Fasta priser får du på konkurrens utsatta arbete tex oljebyte bromsskivor koppling etc
Om påslag på materialet är inte ok så har jag ingen intresse att konkurrera grossister mor varandra eller på annat sätt få bra priser.H HEM2121 skrev:
Inte heller vill jag binda upp kapital för att ha lager I bilen eller förrådet.
I slutändan blir det dyrare för slutkunden.