61 110 läst ·
496 svar
61k läst
496 svar
Hur mycket rabatt ger Lundagrossisten hantverkarna?
Det jag menar är att timpengen t.ex. inte får vara 500 kr + 10% av materialkostnaden.Utsättaren skrev:
Inte heller får du sälja till lägre pris än självkostnadspris, inklusive eventuell förädling av materialet du gör någon annanstans än i kundens bostad.
Men att ta ut en högre timpeng i sig gör den inte beroende av materialkostnaden.
Som jag skrev tidigare så är den som säljer till en konsument skyldig att hantera reklamationen enligt kkl. Material går under kkl. Utförande går under ktjl. Då är det rimligt att två separata konton debiteras.Ola C skrev:
Jag är inte hantverkare och försvarar inte orimliga påslag. Jag har däremot en viss erfarenhet av hur man driver verksamhet.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg
Timpengen kan sättas fritt för att få önskad marginal.Utsättaren skrev:
Redigerat:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg
Då får hantverkaren reklamera i sin tur till i detta fall till grossisten. Skatteverket reagerar inte mot godkänd timpenning såvida det inte är riktigt höga ockerpriser så att Skatteverket kan misstänka oegentligheter och fusk.Utsättaren skrev:
Då måste ju timpenningen variera från jobb till jobb för det går åt olika mängd material. Det kan ju vara ett jobb som tar 20 timmar men bara har tre komponenter eller ett tretimmarsjobb med tio komponenter.
Väljer man däremot fastprisavtal så försvinner ju all transparens. En summa. Klappat och klart. Startdatum och slutdatum får man insyn i.
Väljer man däremot fastprisavtal så försvinner ju all transparens. En summa. Klappat och klart. Startdatum och slutdatum får man insyn i.
Självklart får hantverkare reklamera vidare. Men var kommer täckningen för tiden som hantverkaren lägger på reklamationen? Från materialpåslaget. Anser du att hantverkare ska straffas på grund av måndagsexemplar?H HEM2121 skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg
Den ersättningen får de ta med grossisten, varför skulle kunden betala för det?Utsättaren skrev:
Redigerat:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg
Man sätter ju inte timpengen efter varje kund. Som företagare får du räkna ut vad dina genomsnittliga kostnader är, inkl. löpande och fasta kostnader och vad du vill själv vill ta ut i lön och sätta din timpeng därefter.Utsättaren skrev: