Alfredo Alfredo skrev:
Ha. Ha. Ja det var ett nytt sätt att referera till svensk lag...
Rätt uppenbart ChatGPT svar genom formuleringen i tex punkt 5. Om man ska använda tjänsten så gör det ordentligt och be den göra referenser till exakt lagtext etc.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
O olofh skrev:
Rätt uppenbart ChatGPT svar genom formuleringen i tex punkt 5. Om man ska använda tjänsten så gör det ordentligt och be den göra referenser till exakt lagtext etc.
Ja det är solklart ChatGPT. Antingen är @2masR ett troll eller så vet han inte bättre. Oavsett vilket så har jag en ny person på min ignorelist :)

• Gilla
olofh och 1 till
  • Laddar…
N Namnet skrev:
Detta är ju kartellbildning och ett försök att manipulera marknaden, låter som något för konkurrensverket att ta tag i.
Finns en rapport gällande detta från 2020. Även P3 ekonomi har ett avsnitt om rapporten.

2
O olofh skrev:
Du får ursäkta men varför blandar du in mig i ChatGPT? Vilket inlägg refererar du till? Vad jag skriver är min personliga uppfattning men har varit företagare i 30 år så vet vad jag pratar om sen kan det kommit nya regler som jag ännu inte tagit del av än då jag inte varit i de situationer än tex.

• Gilla
Lassiter
  • Laddar…
2 2masR skrev:
Du får ursäkta men varför blandar du in mig i ChatGPT? Vilket inlägg refererar du till? Vad jag skriver är min personliga uppfattning men har varit företagare i 30 år så vet vad jag pratar om sen kan det kommit nya regler som jag ännu inte tagit del av än då jag inte varit i de situationer än tex.
Vart blandade olofh in dig den frågan? Han svarade på Alfredos fråga om vart lassiter fått sina idéer ifrån.

2
useless useless skrev:
Vart blandade olofh in dig den frågan? Han svarade på Alfredos fråga om vart lassiter fått sina idéer ifrån.
Helt rätt mitt svar var på inlägg #287 och det var ju possum77 som skrev!

2
possum77 possum77 skrev:
Ja det är solklart ChatGPT. Antingen är @2masR ett troll eller så vet han inte bättre. Oavsett vilket så har jag en ny person på min ignorelist :)

2
useless useless skrev:
Nu ligger mitt svar på rätt inlägg

H
Utsättaren Utsättaren skrev:
Vilken återförsäljare eller grossist är transparent kring sina inköpspriser? Jag har aldrig sett varken Ica, Netonnet, Gandalf data eller Rinkaby rör för att nämna några skylta med det.
Det är väl lite svårt att jämföra. Hantverkare ska ha betalt och tar betalt för sitt arbete, tid för beställning av material och hämtning av material, påslag på materialet är inte ok. Då får de lägga sig på en högre timpenning istället.

H HEM2121 skrev:
påslag på materialet är inte ok
Varför skulle inte det vara OK. Grundprincipen vid handel är givetvis att man har ett påslag på de produkter man säljer. Utan det skulle knappast någon handel existera.

• Gilla
Lassiter och 2 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Det är väl lite svårt att jämföra. Hantverkare ska ha betalt och tar betalt för sitt arbete, tid för beställning av material och hämtning av material, påslag på materialet är inte ok. Då får de lägga sig på en högre timpenning istället.
Varför inte??
Om du kan köpa en vara för 100kr(på nätet eller what ever)och hantverkaren för 80kr tack vare sina rabatter(pga många inköp /år) ska du då få köpa den för 80kr ??

• Gilla
Lassiter
  • Laddar…
Fairlane
2 2masR skrev:
Ja med såna här kunder som skriver här så kommer ni få vänta.
Jag ser framför mig en konversation som denna:

Kund: Hej, jag skulle behöva hjälp med X.
2masR: Det ska vi nog kunna ordna, vi får kolla när vi kan komma
Kund: Ok vet du vad ett sådant arbete kan gå på ungefär?
2masR: Det borde ta kanske Y timmar och vi tar Z kr i timmen
Kund: ok, och material?
2masR: Din dumma, snåla jävul. Priserna är du när du får fakturan fattar du väl? Idiot! Du kommer inte få någon hjälp och jag ska vara andra för att du är en sjukt snål jävul!

Som kontrast kan jag nämna att vi anlitade en rörmokare för ett antal år sen för ett snabbt enkelt jobb. Jag hade kunnat ordna det själv egentligen, men det var tidsmässigt helt fel tid. Jag ringde rörmokaren som sa att de kunde klämma in det dagen efter på morgonen. Så sa han också: "Bara så du vet, det kommer räknas som jour när det är med så här kort varsel så då kommer vi ta X kr / timmen och minsta tid är 3 timmar, även om jag tror det här kommer gå på 15 minuter. Utöver det så tillkommer en servicebil för Y kr." Dagen efter kom en trevlig kille och löste problemet på 15 minuter och sen fick vi en faktura på 3 timmar jour plus servicebil. Vi betalade såklart fakturan och när en granne frågade om jag kunde rekommendera en rörmokare så rekommenderade jag denna direkt. Tydlighet med kund och sätta rätt förväntningar är det viktiga för de flesta.

Jag gissar att denna rörmokare hade haft en och annan besviken kund innan som blivit överraskad när fakturan på 15-minutersjobbet kom. Han hade dragit slutsatsen att det var bättre att kommunicera innan och få nöjda kunder istället för besvikna.
Andra drar slutsatsen att kunderna är idioter som ska hållas kort...

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Ulf Peter och 6 till
  • Laddar…
Fairlane
M MHK2 skrev:
Varför inte??
Om du kan köpa en vara för 100kr(på nätet eller what ever)och hantverkaren för 80kr tack vare sina rabatter(pga många inköp /år) ska du då få köpa den för 80kr ??
Då tycker jag att 100, kanske 120 kr är lämpligt inte listpris på grossisten som kanske är 400-500 kr.

• Gilla
Callerto och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Varför skulle inte det vara OK. Grundprincipen vid handel är givetvis att man har ett påslag på de produkter man säljer. Utan det skulle knappast någon handel existera.
Säljer hantverkare produkter? Var hittar man infon med priser på produkterna de säljer?

• Gilla
Callerto
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
listpris på grossisten som kanske är 400-500 kr.
Detta så kallade listpris är aldrig relevant på något sätt gentemot slutkund!

• Gilla
Callerto
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.