Mikael_L
M mxlmxlm skrev:
Går det ordna så man får en bra hård yta under med 8/16 natursten? Är det en fråga om en tillräckligt stor padda bara? Eller är det hopplöst och jag måste få ett bärlager typ 0/16 i botten för att kunna få en hård yta under?
Jag har gjort samma misstag, typ.
För tjock lager med natursten och olika tjockt lager dessutom. Förvisso en yta under bestående av packad kross, men jag lade ner alldeles för lite jobb på underarbetet, förstod väl helt enkelt inte betydelsen.

Men nu vet jag, man ska göra underarbetet nästan lika noga som om man har tänkt lägga marksten, dvs en väldigt plan yta med kross, lämpligtvis 0-32, ev 0-16, som ska vara packad.
Sen efter det ett lager med naturgrus på ca 3-4 cm.

• Gilla
mxlmxlm
  • Laddar…
RoTe
M mxlmxlm skrev:
Går det ordna så man får en bra hård yta under med 8/16 natursten? Är det en fråga om en tillräckligt stor padda bara? Eller är det hopplöst och jag måste få ett bärlager typ 0/16 i botten för att kunna få en hård yta under?
Gör om gör rätt, gräv ur och lägg 0-16/18 och toppa sedan med ett lager gårdsgrus, precis så att det täcker bara.

• Gilla
mxlmxlm
  • Laddar…
M mxlmxlm skrev:
Lånar tråden. Jag har nyligen anlagt en grusgång. Jag använde enbart 10-15 cm gårdsgrus (natursten 8/16). D.v.s. jag har inte ett bärlager typ 0/16 i botten. Jag paddade sedan detta med min lilla padda jag har hemma, ca 50 kg. Efter det får jag en ganska bra hård yta. Sedan har lagt ut lite löst med sten uppe på för syns skull.

Dock blir ytan väldigt snabbt lös igen efter man gått en del i det. Det blir som att pulsa i snö till slut. Inget trevligt alls.

Du måste få in nollfraktion i det undre lagret för att det ska bli fast. Det snabbaste sättet är att gräva ipp det och gör om men om du är villig att låta det ta tid så kan du skrapa bort 5cm från toppen, lägga på stenmjöl(0-5 eller 0-8) och sen vattna till mjölet försvunnit sen på med mer mjöl och vattna igen. Upprepa tills det är mättat med mjöl. Sen kan du slänga på singeln igen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.