M
tommib tommib skrev:
Den sista kommentaren är lite svårtolkad. Vad är det du inte kommer?
Kommer inte att nämna växelriktare. Finns ingen anledning. Det är ändå ingen fråga för en stämma. Att vi däremot har en styrelse som sprätter stora pengar hit och dit på saker vi inte ens får ha och som särskilt gynnar en del är däremot en fråga för stämman.

Som jag nämnt för 200 inlägg sedan så har frågan om solceller redan röstats ner en gång 2021 med motiveringen främmande verksamhet. Så det finns nog fler än jag som vill ha en förklaring. Om man löser det genom att solcellsfrälsta köper ut anläggningen - fine by me. (Och då får ändå inte anläggningen inkräkta på min plats 😉)

• Gilla
Stellan Svealand
  • Laddar…
M
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror @ArneTW sammanfattar ett sannolikt scenario väl. Och folk gillar lösningar och att gå vidare, de förväntar sig lösningar på stämman, inte juridiska problem utan svar. Det är vanligen en minoritet som vill förstora upp övertramp och de ses lätt som rättshaverister av majoriteten. Men så tenderar heller inte majoriteten att gå på stämmor, de vill ju bara att det ska funka...

(Men nu vet jag inget om den sociala dynamiken i trådens samfällighetsförening så klart. Och det verkar ju vara känslor i rörelse redan. Och tärningarna är redan kastade.)
Frånsett resten så har jag förstått att en hel del medlemmar uppfattar den största solcellsvurmaren i styrelsen som just en rättshaverist. Det finns inte en fråga han inte tycker att styrelsen och han inte är behöriga att avgöra efter eget godtyckligt gottfinnande. Allt från vilken (låg) inomhustemperatur som är "bra för hälsan" (läs "bra för kostnadsnivån") så han ser till att värmen vrids ner i kulvertar och mycket annat. Men visst... De som ville ha (och fick) elbilsladdare och solceller med kostnader utsmetade på alla andra är nog nöjda.

Anledningen till att han kan vara med är sannolikt att elbilsägare röstar med plånboken och att för få andra vettiga pallar vara med i en styrelse som innehåller andra medlemmar av det slaget.

• Gilla
Stellan Svealand och 1 till
  • Laddar…
tommib
Så, är du beredd att sätta dig i styrelsen då? Du ska nog räkna med att få frågan...

M
tommib tommib skrev:
Så, är du beredd att sätta dig i styrelsen då? Du ska nog räkna med att få frågan...
Int ens säkert att jag kan. Jag är en sån som måste få bisyssla godkänd. Och ja, det räknas som bisyssla i de här sammanhangen. Sen är det typ 180 fastigheter så några andra borde det finnas.

Jag kan inte påstå att jag uppfattar det som ett hot om vi inte har en styrelse och istället får en syssloman som ersätter. Det kostar hundratusentals kronor att ha den styrelse som vi har nu så då kan vi nästan lika gärna betala någon annan för att sköta styrelsens uppgifter.

Redigerat:
M mattie_river skrev:
Int ens säkert att jag kan. Jag är en sån som måste få bisyssla godkänd. Och ja, det räknas som bisyssla i de här sammanhangen.
Även om du skulle få tillåtelse, så skall du hålla dig undan från att reda ut röran den nuvarande styrelsen har skapat. Särskilt med tanke på att du har ett egenintresse (i garaget) i att det löses.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Om lönsamhetsargument ändå dyker upp så kan du kanske påpeka att knarkförsäljning också är lönsamt, och har lika mycket med anläggningsbeslutet att göra som solcellerna har.

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
B bakterie skrev:
Om lönsamhetsargument ändå dyker upp så kan du kanske påpeka att knarkförsäljning också är lönsamt, och har lika mycket med anläggningsbeslutet att göra som solcellerna har.
Haha, jag med min Anne Rambergpersonlighet gillar också den typen av drastiska argument. Men retoriskt faller det vanligen platt till marken eftersom istället för att uppfatta den intressanta principen så hör mina medmänniskor bara en osaklig och orealistisk jämförelse. Sen var den debatten förlorad.

Redigerat:
  • Gilla
HenrikHuslöse och 4 till
  • Laddar…
M
Haha, jag med min Anne Rambergpersonlighet gillar också den typen av drastiska argument. Men retoriskt faller det vanligen platt till marken eftersom istället för att uppfatta den intressanta principen så hör mina medmänniskor bara en osaklig och orealistisk jämförelse. Sen var den debatten förlorad.
Jaaa... Det är ju skillnad på olagligt och kriminellt... Får man ju ändå lov att säga...

Claes Sörmland
M mattie_river skrev:
Jaaa... Det är ju skillnad på olagligt och kriminellt... Får man ju ändå lov att säga...
Men nog faller det inom brottsbalken att som styrelseledamot använda samfällighetens pengar för annat än förvaltning av gemensamhetsanläggningen. Jag tänker på t ex trolöshet mot huvudman. Sen är det kanske så att vi i allmänhet inte tar så allvarligt på sådana brott, ofta anmäls de nog inte ens.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
I väntan på TS....

Hemströms Gemensamhetsanläggningar - inrättande och förvaltning, igen denna gång citerad med faksimil så jag inte går på pumpen att felaktigt ta från minnet vad det står):

Bild på en bokuppslag med text om skydd för enskilda intressen i förvaltningsorganisationer, från sidan 242.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Ledsen
TommyC och 3 till
  • Laddar…
M
Extrastämma kommer att hållas om att "lösa upp knutarna i den situation som samfällighetsföreningen försatts i".

Medelåldern bland de som deltog på stämman var hög och de verkade inte förstå särskilt mycket av att samfällighetsföreningen inte får driva vilken verksamhet som helst oavsett stämmobeslut. Bland de som inte var så gamla verkade förståelsen vara större och irritationen mot ordf och solcellsgubben i styrelsen vara mycket större.

Styrelsen beviljades inte ansvarsfrihet men den frågan kommer att ställas igen på extrastämman. Frågan är varför eftersom de brutit mot lag och stadgar oavsett om man anser att det fattats ett beslut om solceller på förra stämman eller inte.

Ordf satt med gråtblanka ögon och berättade hur synd det är om honom, han fick en applåd av tanterna och en del gubbar 65+ år, han ställde ändå upp för omval och valdes om.

Invändningar om att styrelsen (med i stort sett samma medlemmar) fick reda på 2021 att solceller är främmande verksamhet bemöttes av irriterad tant med "det var ju stämman 2021 så vad har det för betydelse!!". Hon berättade inte vad som ändrats i lagstiftning och rättsläget sedan stämman 2021 - det "glömde" hon.

Solcellsgubben spred desinformation om att man (utan minsta rättsutredning tydligen) kan "tolka" in i anläggningsbeslutet att solceller är teknisk utveckling av ett garage. Jag berättade vad "tolkning" och rättsutredning egentligen är och vad det INTE är - en magkänsla hos en lekman i styrelsen som grund för stora inköp för saker som inte uttryckligen ingår i anläggningsbeslutet. Jag berättade att det som uppenbart framgår av lag och beslut nästan alltid är det som ingår - det finns normalt inte en massa underliggande meningar man kan sitta och bara spåna fram. Det som uttryckligen framgår är det som gäller.

Jag upplyste om att det är viktigt att följa samfällighetslagen eftersom den är ett skydd för medlemmarna från att involveras i främmande verksamhet och betala för den. Frågan om pågående främmande verksamhet kan för evigt prövas i domstol.

Jag avser att motionera till extrastämman om att solceller och laddboxar ska lyftas ut från verksamheten eftersom de inte ingår. De behöver inte lyftas ut på samma sätt.

Kan väl tillägga att alla som begriper något av detta är hyfsat på min linje. Det är inte så att jag saknar "allierade" i frågan om att styrelsen gång på gång agerat åt h-e.

Dett är tur att vi hade en klok lagstiftare 1973...

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
  • Ledsen
Anna_H och 13 till
  • Laddar…
Bra jobbat. Nu är det bara resten kvar...

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
M
pacman42 pacman42 skrev:
Bra jobbat. Nu är det bara resten kvar...
Om inte VR är väck när maj gått så väcker jag talan.

• Gilla
Stellan Svealand
  • Laddar…
M
I väntan på TS....

Hemströms Gemensamhetsanläggningar - inrättande och förvaltning, igen denna gång citerad med faksimil så jag inte går på pumpen att felaktigt ta från minnet vad det står):

[bild]
Två jurister i fastighetsrätt delar inte den uppfattningen. Hur gammalt är det här?

Claes Sörmland
M mattie_river skrev:
Två jurister i fastighetsrätt delar inte den uppfattningen. Hur gammalt är det här?
Det är den juridiska facklitteraturen från 1986, det är den som finns och inte mycket har ändrats i samfällighetslagens upplägg sen dess. Enstaka klargörande domar har kommit sen dess. Vad menar du exakt är fel i Hemströms redogörelse för samfällighetslagen?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.