Mors!

Bor i ett hus sedan två år där det har bott ett "amatörproffs" en gång i tiden. En av åtgärderna som jag snart inte längre kan ignorera är en "hängmatta" på ett ställe i mellanbjälklaget. Någon har tagit upp en öppning i hjärtväggen på nedervåningen utan adekvat avväxling. I mitten på denna hängmatta på ovanvåningen står en hög garderob proppfull med kläder i korgar som nog väger en hel del, i övrigt ingen direkt belastning mer än egentyngd på bjälklaget och vi som går där emellanåt. Svackan är sjukt störig att gå på och jag påminns varje gång om att jag behöver ta itu med eländet förr eller senare. Förra ägaren sa att det varit så i 20 år så länge hon bodde här.

Öppningen är 2,2 meter bred, och jag ser framför mig att jag behöver pula in någon form av stålbalk och klä in. Gissar att det i dagsläget sitter en regel på plasken eller något innanför gipsen.

Projektet jag ser framför mig (och bävar för) är ungefär följande:
1. Jacka upp öppningen exempelvis med domkraft och samtidigt följa med med stämp/balk på vardera sida öppningen så att bjälklaget blir plant. (Ska hitta glesen och sätta stämpbalkarna där så att jag inte mosar sönder befintlig takgips).
2. Klä av gipsen för att se vad som sitter i dagsläget.
3. Bända ner vad som nu sitter där så att bjälklagsbalkarna friläggs.
4. Prångla in stålbalk och bulta i närmaste regel.
5. Ta bort stämp
6. Gipsa igen, spackla och måla.

Fråga 1: I dagsläget hänger befintlig "balk" ner ca 60 mm under takgipsen. Det ger med takgips på 12 och gles på 28 en total höjd på 80 mm, minus ny gipsinklädnad blir det ca 70 mm hög balk. Räcker det, eller hur hög tror ni den behöver vara för att bära upp en öppning på 2,2 m?
Fråga 2: Vilken stålbalk ger bäst hållfasthet, HEA, IPE eller UPE?
Fråga 3: Tror ni det funkar att beställa stålbalken med fästplåtar i ändarna och bulta in den i befintliga väggträreglar, eller behöver jag klä av hela sidorna ner till golvet och montera stålpelare i vardera ände? Det skulle göra projektet än krångligare.
Fråga 4: Tycker ni jag tänker rätt generellt?

Som lök på laxen sitter det en kopplingsdosa på ena sidan.

Bifogar bild på eländet. Alla inspel tas tacksamt emot!
Öppning i hjärtväggen på nedervåningen med synlig bjälke och avsaknad av adekvat avväxling. Spegel och trappa syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
Jag kan bara svara på lite av dina frågor.

1. Jag tror balken behöver vara betydligt högre, t.ex. det dubbla. Utifrån vad man har kommit fram till i andra trådar om avväxlingar. Sen beror det på maximal vikt ovanifrån, alltså snö, takbeklädnad, takkonstruktion etc
3. Jag tror att du behöver starkare pelare i ändarna som balken kan ligga på.

Du bör anlita en byggkonstruktör som kan räkna på det där och ge dig underlag till bygganmälan till kommunen.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag kan bara svara på lite av dina frågor.

1. Jag tror balken behöver vara betydligt högre, t.ex. det dubbla. Utifrån vad man har kommit fram till i andra trådar om avväxlingar. Sen beror det på maximal vikt ovanifrån, alltså snö, takbeklädnad, takkonstruktion etc
3. Jag tror att du behöver starkare pelare i ändarna som balken kan ligga på.

Du bör anlita en byggkonstruktör som kan räkna på det där och ge dig underlag till bygganmälan till kommunen.
Tack för svar, om än jobbiga sådana. Är inte bygganmälan till kommunen overkill för att förbättra en befintlig avväxling i en privat villa? Bjälklaget bär som sagt inget utöver en tung klädgarderob och personlast då taket på övervåningen är fribärande A-takstol. Det är nog rimligt med högre balk dock. Får damma av mina gamla dimensioneringsböcker från universitetet.

BirgitS
Som jag har uppfattat det ska alla ingrepp i den bärande konstruktionen anmälas och godkännas. Det är ju för att undvika den situation som du nu har hamnat i.

Fribärande brukar man väl kalla fackverkstakstolar (W) som för över all taklast till ytterväggarna. Andra takstolar för väl över en del taklast via stödbenen till bjälklagret och därmed till den bärande hjärtväggen. Det är i alla fall så som jag (amatör) har förstått det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.