Ursäkta om detta är en FAQ, peka mig gärna i rätt riktning isf.

Vi bjuder på ett hus som har ett badrum som gissningsvis är renoverat på 80-talet. Det är plastmatta och våtrumstapet. Det måste vi renovera bums om vi köper huset. Det är träväggar och träbjälklag. Först tänkte jag att det är bara att ta ner taperna och plastmattan. Men sen insåg jag att väggarna också måste bytas (antar att de är spånskivor) och även golvet (spånskiva)? Är det till och med så att det måste sättas nya reglar i väggarna? Kan man göra det utan att påverka grannrummen?

Ska du ha upp plastmatta igen på väggarna är det nog ok som det är, men ska du kakla bör du nog kolla hur stabila väggarna är sen våtrums gips om du ska göra enligt "reglena" och brunnen bör du också byta.

Rörande våtrum så kan det springa iväg lite i pengar om man vill vara säker.
Spånskiva kan man liksom glömma eftersom det är andra material som gäller idag och gips är inte heller godkänt.

Det torde komma några inlägg efter mitt men gissningsvis, pruta ner 100' för ett normalt badrum, min gissning är antagligen i underkant så säg 150'.
Där nånstans borde det antagligen ligga för att få det till så som ni vill ha det.

/Kent

Mikael_L
Men golvspån är väl ok ?
Man flyter ovanpå det bara.

En dyr och besvärlig sak som kan tillkomma vid golvklinker är ifall golvbjälklaget inte är stabilt nog måste det förstärkas.

Som sagt ska ni har kakel och klinkers är det lika bra att riva rubbet om ni vill va på den säkra sidan. Väggar och golv måste va stabila. Så räkna med mycket pengar, men då får ni ju badrummet som ni vill ha det och kan njuta av det många år :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.