Jag har tänkt sätta ett innertak som ska fungera ljuddämpande. Har även funderat på om man ska sätta spots i samma veva, men hur många cm avstånd bör det vara mellan innertaket och det riktiga taket? Alltså hur mycket måste jag sänka?

22 - 250 mm beroende på vilken typ av spottar du har tänkt dig.

LED-spottar funkar väl med mindre sänkning? Jag reglade ner med vanliga 45 x 45 mm reglar och satte Huntonitplattor med små spottar i. Än har inte huset brunnit upp.

Jag köpte 3w-LED på nätet och dom var 42mm hög, så jag har reglat med 45x45, sen är gipset 13mm så det blir 16mm till det gamla betongtaket och det räckte sa elektriken.

Vad jag har förstått så blir inte dom flesta LED-lampor varmare än att man kan hålla dom i handen, vet inte om det stämmer?

Man ska nog vara försiktig med att inte underskatta värmen från LED, de avger ingen värme som IR-strålning så den måste ledas bort via armaturen. Detta är en av anledningarna att vi inte ser höga effekter än, de kräver mycket kylning då de inte kan stråla bort värmen som vanliga glödlampor/halogen.
Så i princip skulle man kunna hitta en 5W LED spot som blir värmare än 10W halogen om den var dåligt byggt. Värt att tänka på speciellt om man köper okända modeller.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.