Andreas Nydahl Andreas Nydahl skrev:
Skulle de ligga på samma fas går säkringen då det oftast bara är 16A i vanliga uttag ibland så lågt som 10A.
Jag skulle nog vända på detta och säga oftast bara 10A även om det i undantagsfall kan vara 16A.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
M m@nge skrev:
Intressant alternativ. Men kommer laddningen igång igen när det finns tillräckligt med ström över de tre faserna är frågan?
Laddboxen kommer att börja erbjuda ström när det finns minst 6 A tillgängligt på varje fas om den är låst till trefas. De flesta bilar hanterar att laddningen pausas och återupptas, men vissa ger massor med notiser eller somnar och upptäcker inte när boxen ger ström igen. Du får prova med din bil.

• Gilla
m@nge
  • Laddar…
Du har ju uppenbarligen en Equalizer så den kommer försöka köra tre faser men det kräver ju minst 6 A per fas ledigt (för laddarna, hos mig är den gränsen lägre än max ampere) och kan den få fram mer effekt genom att köra en fas så gör den det i stället. Vill det sig illa så har du väldigt ojämn last från resten av huset; att flera tunga förbrukare ligger på samma fas. Det kan din Equalizer visa när du drar igång apparat efter apparat. Sen får man göra en tabell över förbrukarna och se om det skulle gå att få en elektriker att flytta last mellan faserna. Men har du 20A totalt kan det vara så att laddarna får max 16A genom inställningarna i Easee.

• Bild av inställningar för säkringar och ström med specifikationer som huvudsäkring på 25A, kretsäkring på 20A och dynamisk kretsgräns på 40A.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S sjoelund skrev:
Fjärrvärme. Vattnet är typ gratis. Och annars är det bara att vrida till andra sidan på vintern. Sedan var det 40 liter som gick på vattenmätaren igår när jag körde maskinen och inte några 10 ;) Bara 420 Wh gick åt att köra maskinen.
Var bor du med "gratis" fjärrvärme? Eller missförstod jag? De flesta verkar betala minst 1 kr/kWh energi via fjärrvärme.

Micleg Micleg skrev:
Var bor du med "gratis" fjärrvärme? Eller missförstod jag? De flesta verkar betala minst 1 kr/kWh energi via fjärrvärme.
Inte på sommaren: 0.125 kr/kWh. Och elnät är nätavgiften på över kronan per kWh...

• Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
I
Bilden på belastningen med så tunga förbrukare samtidigt är ändå inte "rätt så jämt" att L2 och L3 kan anses som det är väl rimligt men inte när 1an är så låg

M m@nge skrev:
Den här typen av diskussion/undersökning förekom inte direkt när de var här och installerade boxen. Det gick snabbt. Hade jag haft infon jag fått här hade jag kunnat be dem koppla där det är minst belastning.

Har ingen aning om vilken fas/er de kopplat mot. Jag kan ladda upp till 11kw så jag antar att det är kopplat mot samtliga?
Easee är smart men inte så snabb. Om du ska ladda med 1 fas kontrollerar den vilken som är minst belastad vid startögonblicket, den kan alltså via reläer växla till den minst nyttjade fasen. Dock kan den inte växla under last.
Sen begränsar equalizern strömmen som den ska men den "låser" det nya värdet i 10 minuter innan den höjer igen. Kan vara dumt vid en kort effekttopp kanske. Det finns ingen anledning att sänka "Gräns för huvudsäkringen" till 95%. Kör på 100% så kan du utnyttja hela effekten.

Det finns en produkt som löser alla dessa problem, svenska Ferroamp. En växelriktare som balanserar lasterna mellan faserna, om tex en av faserna är mer belastad (vilket begränsar laddningen då den styrs av "den sämsta fasen") så suger den in från de andra två och flyttar över. Genialt! Dessutom kan man koppla till solceller, hemma batteri, AI, OCPP laddare osv osv. Det enda svensk alternativet vs alla Kinesiska växelriktare.

K Klinkan02 skrev:
Det finns en produkt som löser alla dessa problem, svenska Ferroamp. En växelriktare som balanserar lasterna mellan faserna, om tex en av faserna är mer belastad (vilket begränsar laddningen då den styrs av "den sämsta fasen") så suger den in från de andra två och flyttar över. Genialt! Dessutom kan man koppla till solceller, hemma batteri, AI, OCPP laddare osv osv. Det enda svensk alternativet vs alla Kinesiska växelriktare.
Nämn gärna vad deras energihub kostar också. 😉 (Jag har en hemma.)

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Nämn gärna vad deras energihub kostar också. 😉 (Jag har en hemma.)
Gissar att den inte är gratis om man bara köper energihubben men köpte ett villapaket "installerat och klart" innan sommaren för 130'000 med solpaneler och 15kWh batteri, såg att de sänkte priset lite efter sommaren men men... Så är man på väg att skaffa solceller eller hembatteri så kan man ju ta denna produkt så löser den fasobalanserna "på köpet".

P
Ett annat som många missar är ju hur olika Bergvärmepumpar kör sina elpatroner i olika steg och beroende på hur bra djupt hål kontra husets värmebehov och varmvattenvanor. Vissa hus kör elpatroner varenda dag andra så ska det blir betydligt kallare ute innan det behövs elpatroner till annat än leginella säkring..

Så elektrikern kan ha tänkt till men det är anpassat till att vara så jämn belastning som möjligt mellan faserna när både värme och kök och andra grejer går för fullt. Men det ser knasigt ut idag då inte så mycket värme behövs men värmepumpen kan få för sig att värma varmvatten då nån duschar eller det är dags för leginella säkring att köra upp varmvattnet över viss temperatur..

Vissa timmar när folk i familjen kommer hem och duschar på rad samtidigt som matlagning och tvättstuga går för fullt så kanske det är bättre att köra bil laddningen senare. i många familjer kan man se tydliga mönster när det aldrig finns så mycket effekt över då mönstret ofta är samma varje dag/kväll

Men är man säker att man har snedbelastning även när alla stora förbrukare går så är det ju enkelt för en elektriker att flytta laster mellan säkringar där det finns mer effekt över

• Gilla
m@nge
  • Laddar…
K Klinkan02 skrev:
Gissar att den inte är gratis om man bara köper energihubben men köpte ett villapaket "installerat och klart" innan sommaren för 130'000 med solpaneler och 15kWh batteri, såg att de sänkte priset lite efter sommaren men men... Så är man på väg att skaffa solceller eller hembatteri så kan man ju ta denna produkt så löser den fasobalanserna "på köpet".
Jag har gjort på precis samma sätt som du och är helnöjd. Vi laddar vår Leaf med 6,6 kW enfas utan problem trots 20A huvudsäkringar. Såg nu att det går att få tag i för mindre än 25 000 kr och det blir ju hälften med avdraget så det var inte så dramatiskt som jag trodde. Borde ju kunna gå under avdraget vid installation av laddbox, som lastbalanserning.

Laddade bilen nu med max 5ah vilket brukar betyda ca 3.6kw. Men ganska omgående ströps laddningen till 1.2kw. Förstår inte varför Easee tycker att kapaciteten är nådd? Har ju mkt över enligt appen.

Det som var igång samtidigt var förutom hushållsel är bergvärmepumpen, tvättmaskin och diskmaskinen. Har enligt appen mycket KW kvar men väljer ändå att sänka från 3.6 till 1.2.

Skärmbild av en app som visar elförbrukning och tillgänglig kapacitet på tre faser, med option för att justera inställningar för överskottsenergi.
Skapa konto

Skärmdump av en app som visar laddning på 1,2 kW för en elbil, med varning för hög strömförbrukning och begränsad tillgänglig energi.
Skapa konto

Begränsningen är i ström per fas. Det låter dom att du laddade med 5A på tre faser.
Boxen har gårr ner till 5A på en fas. Oklar varför men möjligen var du över gränsen en stund på ena fasen och styrningen kopplade då över till en fas. En del boxar tycks göra så.

Bra att veta att i laddprotkollet så finns det inte lägre nivå än 6A. En del bilar kan man ställa att ladda med lägre ström men för laddboxen är det 0 som är nästa lägre nivå.

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Händer i princip vid varje laddning att den sänker till 1.2kw. Det finns ju liksom ström över men eqn verkar inte tycka det.

Funderar på om jag helt enkelt ska ta bort eqn? Kommer det spela så stor roll?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.