Magnus E K
kW

• Gilla
Jockebanan och 1 till
  • Laddar…
M m@nge skrev:
Exakt så tänker jag. Men jag upplever inte att det jag samtidigt använder borde vara upp i 13kw och därför klippa effekten?
Hm, den kan ju vara felaktigt inställd - ex kan avsäkringen för laddboxen (antagligen 16A) ha förväxlats med huvudsäkringen. Vad har du för lastbalanserare?

S
Du kan programmera om Easee-laddboxen så att den använder en annan fas. Tibber kan göra det på distans om du har Tibber som elleverantör.

Har du inte Tibber så vet jag inte vem man ska fråga om det men det borde gå att göra själv i inställningarna.

H hapazard skrev:
Hm, den kan ju vara felaktigt inställd - ex kan avsäkringen för laddboxen (antagligen 16A) ha förväxlats med huvudsäkringen. Vad har du för lastbalanserare?
Den är från Easee. Vet inte om det hjälper men bifogar lite bilder.

Användargränssnitt för inställningar på en Easee laddningsinstallation med information om säkringar och strömgränser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mobilskärm som visar Easee-inställningar för huvudsäkring; 1-fas ≈ 4.7 kW, 3-fas ≈ 13.9 kW och 95% gräns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

KalleKe
Har du en elbil eller en hybrid? Hybrider laddar oftast bara på en fas.

KalleKe KalleKe skrev:
Har du en elbil eller en hybrid? Hybrider laddar oftast bara på en fas.
Det är en Tesla model 3.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
KalleKe
M m@nge skrev:
Det är en Tesla model 3.
Ah okej låter som att du skulle behöva se över att jämna ut mellan faserna i huset då. Du kan ju enkelt se vad som belastar vad i appen eller räkna ut det på säkringarna (oftast är dvärbrytarna i följd med faserna i skåpet 1-2-3,1-2-3 osv)

• Gilla
m@nge
  • Laddar…
S
M m@nge skrev:
Det är en Tesla model 3.
Jaha, jag antog att den var en bil som bara har enfasladdning när du skrev att den laddade med 3,6 kW och sen sänkte till 1,2. Missade kompletteringarna i tråden.

Prova att stänga av strömmen helt till Easee så att den startar om.

S sinuslinus skrev:
Jaha, jag antog att den var en bil som bara har enfasladdning när du skrev att den laddade med 3,6 kW och sen sänkte till 1,2. Missade kompletteringarna i tråden.

Prova att stänga av strömmen helt till Easee så att den startar om.
Laddboxen eller lastbalansersren?

S
M m@nge skrev:
Laddboxen eller lastbalansersren?
Tänkte på boxen men det kanske är lastbalanseraren som strular. Så båda. 😇
M m@nge skrev:
Tycker det ser hyfsat jämnt ut?

Provade att avbryta laddningen till bilen och provade några min senare. Efter ca 5 min gick den upp till 3.6kw igen.

Om det ska strula så här på sommaren lär det bli värre i vinter när värmepumpen går mer eller mindre konstant.

[bild]
Om det här är belastningen medan du laddar så är det ju något fel. Du har ju en massa kvar till 20A.

• Gilla
Alain A
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Om det här är belastningen medan du laddar så är det ju något fel. Du har ju en massa kvar till 20A.
Om det där är belastningen med laddning på 0W är det dock helt fullt. Minsta ström man kan ladda med är 6A.

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Tänkte på boxen men det kanske är lastbalanseraren som strular. Så båda. 😇

Ja det tycker jag också. Misstänker att det kan vara dålig mjukvara i Easee prylarna, men gissar mest.

S
M m@nge skrev:
Ja det tycker jag också. Misstänker att det kan vara dålig mjukvara i Easee prylarna, men gissar mest.
Du får meddela hur mycket laddboxen laddade med när du tog den där skärmdumpen.

pacman42 pacman42 skrev:
Du kan utan bekymmer sätta 24A i din laddbox, det är OK att gå över 20 A så mycket i ett par-tre timmar. Jag har 24A på min effektvakt och huvudsäkringen har aldrig löst pga detta.
Nej, detta är inget råd jag tycker vi ska ge på detta forum. Man ska dimensionera sin belastning under säkringarnas märkström.

• Gilla
klaskarlsson och 7 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Att koka vatten och köra tvättmaskin är det som drar mest för mig (diskmaskinen får kopplas till varmvattnet och det gör att den inte drar så mycket under lång tid).

[bild]
Det där är något jag inte kan förstå.
Koppla på varmvattnet är väldigt onödigt idag så omvänd mig gärna.

En modern maskin på normalt program i 2,5 timmar drar ca 10 liter vatten.
Den har inbyggd vattentank och vad händer när man börjar diska?

Jo. Under närmaste 2 timmar+ kommer maskinen ta in 10 liter vatten i omgångar varav de sista litrarna kommer ligga i tanken till nästa disk.

Ledningarna är kall och vattnet där i.

Hur långa ledningar har man eller hur länge måste man spola innan vattnet är 45-60 ut i maskinen?

Dvs maskinen kommer värma i stort sett allt vatten. Första litrarna är rumstemperatur från både magasin och ledningen och sista två tappningarna till slutsköljning respektive fylla tanken kommer kanske få hyffsat varmt vatten som kallnar tills du kör nästa disk 21 timmar senare.

Kan ju förstå förr, 30 år sedan när det drog 30+ liter på en disk och man kanske ändå hade vedpanna eller billig uppvärmning och maskinen verkligen hade användning av varmvatten och kortade ner tiden på att slippa värma en ansenlig mängd vatten.

• Gilla
ulfben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.