17 599 läst ·
66 svar
18k läst
66 svar
Hur mycket kW kan huset använda?
Problemet som åtminstone jag har är att det blir enstaka spikar på någon minut (det är LLVPn som ger dessa när kompressorn går igång), som gör att laddningen justerar ned och upp ofta. Normal last ligger under 20A. Så jag dimensionerar inte för mer än 20 A. Jag har också spikar från diskmaskin och tvättmaskin som bara är ett par minuter långa.Bo.Siltberg skrev:
Dessutom så var det ju alltid så det blev innan jag skaffade övervakning av strömförbrukningen. Så jag har ju förbättrat situationen...
Skall man tillåta spikar så bör nog övervakningen bara tillåta kort överlast.
Fjärrvärme. Vattnet är typ gratis. Och annars är det bara att vrida till andra sidan på vintern. Sedan var det 40 liter som gick på vattenmätaren igår när jag körde maskinen och inte några 10P Pligg85 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Är det ett problem att laddstationen reglerar strömmen frekvent? Om så, reklamera i så fall laddstationen (till dig själv om du byggt denpacman42 skrev:
Problemet som åtminstone jag har är att det blir enstaka spikar på någon minut (det är LLVPn som ger dessa när kompressorn går igång), som gör att laddningen justerar ned och upp ofta. Normal last ligger under 20A. Så jag dimensionerar inte för mer än 20 A. Jag har också spikar från diskmaskin och tvättmaskin som bara är ett par minuter långa.
Dessutom så var det ju alltid så det blev innan jag skaffade övervakning av strömförbrukningen. Så jag har ju förbättrat situationen...
Skall man tillåta spikar så bör nog övervakningen bara tillåta kort överlast.
Det är sant att det är oundvikligt att säkringar överbelastas korta stunder. En effektvakt skulle kunna räkna på tid-energi och tillåta toppar av en viss nivå och längd. Men det är heller inte bra att maxa en smältsäkring då det kan ge värmeskador i det långa loppet.
Man vet ju inte heller skicket på hela kedjan från inkommande servis, tycker det borde ingå i installationen av en laddbox men det görs ofta väldigt slarvigt av dom fastprisfirmorna. Dom drar bara en kabel enklast möjliga väg och kompletterar centralen med en ny grupp (i bästa fall huvudcentralen).
Är allt i toppskick installationsmässigt kanske peakar kan accepteras i högre grad men Elbilsladdning är en väldigt tuff last, man maxar i princip ut huvudsäkringen i upp till 7-8h kontinuerligt i många fall.
Är allt i toppskick installationsmässigt kanske peakar kan accepteras i högre grad men Elbilsladdning är en väldigt tuff last, man maxar i princip ut huvudsäkringen i upp till 7-8h kontinuerligt i många fall.
Laddboxarna har jag byggt själv, ja. Effektvakten likaså, den reglerar dock inte bara laddboxarna utan även flera andra större förbrukare som bastu och badtunna.Bo.Siltberg skrev:
Är det ett problem att laddstationen reglerar strömmen frekvent? Om så, reklamera i så fall laddstationen (till dig själv om du byggt den).
Det är sant att det är oundvikligt att säkringar överbelastas korta stunder. En effektvakt skulle kunna räkna på tid-energi och tillåta toppar av en viss nivå och längd. Men det är heller inte bra att maxa en smältsäkring då det kan ge värmeskador i det långa loppet.
Problemet med laddboxarna är att frugans bil inte gillar att man ändrar laddström utan att först stänga av laddningen, så det blir en del av/på med laddningen. Jag har därför också lagt in en tröghet i styrningen av laddningen så att den inte skall slå till/från hela tiden. Det ledde dock till att bilarna istället laddade långsamt hela tiden. Badtunna och bastu är helt binärt, dvs av/på. Samma problem där alltså, mycket av på med effektvakten.
Så min kompromiss fick bli att spikarna får vara högre.
Nu håller jag dock på med att bygga in tankar i garaget till badtunnan för att mellanlagra vattnet energisnålare, detta gör att den kommer att kräva klart mindre energi (är tanken i alla fall) och då klarar jag mig nog bättre. När jag kör badtunnan aktivt, då stängs billaddning och bastu av helt, där försöker jag vara proaktiv helt enkelt.
Men problemet är fortfarande att LLVPn ger spikar när den slår till och från. Iofs är det ett problem jag skapat också iom att jag dynamiskt efter temperaturen inne och elpriserna styr måltemperaturen...
Ladda på natten mellan 22-06 i 3x8A och du får in ca 25 mil i din model 3.
Då har du fortfarande 8kW över till värme och lite kringutrustning på vintern.
Blir banans när man belastar med hushållet dagtid. Min ugn drar 13A på en fas som redan har en grundlast. Zonerna på spisen kan dra samma ampere om man kör fullt eller flera samtidigt. Den går på de andra faserna.
Disk och tvätt drar ju nära 10A
Om du inte redan har effektavgift så kommer det bli laddning på natten sen 🙃
Blir banans när man belastar med hushållet dagtid. Min ugn drar 13A på en fas som redan har en grundlast. Zonerna på spisen kan dra samma ampere om man kör fullt eller flera samtidigt. Den går på de andra faserna.
Saken är att jag under vår, sommar och höst vill dra nytta av solcellerna på huset.P Pligg85 skrev:Ladda på natten mellan 22-06 i 3x8A och du får in ca 25 mil i din model 3.
Får helt enkelt skapa nya rutiner när bilen ska laddas dagtid.
Men vänta nu lite, om du har effektvakt så bör ju denna sitta på huvudsäkringarna. De skall ju då inte dra över 20A om/när du har solpaneler som producerar. Man skulle behöva ett kopplingsschema, inklusive kabeldimensioner, för att kunna avgöra hur laddbox och solpaneler bäst samverkar.M m@nge skrev:
Man kan lägga till att om diskmaskinen verkligen får in varmt vatten i början av programmet så kommer den bli sämre på att diska bort proteiner. Tänk bunken som du blandat till köttbullar i. Med varmt vatten fastnar köttfärsen i bunken istället för att spolas bort.P Pligg85 skrev:Det där är något jag inte kan förstå.
Koppla på varmvattnet är väldigt onödigt idag så omvänd mig gärna.
En modern maskin på normalt program i 2,5 timmar drar ca 10 liter vatten.
Den har inbyggd vattentank och vad händer när man börjar diska?
Jo. Under närmaste 2 timmar+ kommer maskinen ta in 10 liter vatten i omgångar varav de sista litrarna kommer ligga i tanken till nästa disk.
Ledningarna är kall och vattnet där i.
Hur långa ledningar har man eller hur länge måste man spola innan vattnet är 45-60 ut i maskinen?
Dvs maskinen kommer värma i stort sett allt vatten. Första litrarna är rumstemperatur från både magasin och ledningen och sista två tappningarna till slutsköljning respektive fylla tanken kommer kanske få hyffsat varmt vatten som kallnar tills du kör nästa disk 21 timmar senare.
Kan ju förstå förr, 30 år sedan när det drog 30+ liter på en disk och man kanske ändå hade vedpanna eller billig uppvärmning och maskinen verkligen hade användning av varmvatten och kortade ner tiden på att slippa värma en ansenlig mängd vatten.
Om någon fas belastas så högt att Easee slår över på enfas så kör den ofta vidare på enfas hela laddningen. Den kan inte byta tillbaka till trefas utan att avbryta och starta om laddningen. Om du vill undvika det så kan du ställa in att den låser till trefas. I så fall kommer den pausa laddningen när det inte finns nog på alla tre faser istället för att växla till enfas.
Intressant alternativ. Men kommer laddningen igång igen när det finns tillräckligt med ström över de tre faserna är frågan?A adron skrev:Om någon fas belastas så högt att Easee slår över på enfas så kör den ofta vidare på enfas hela laddningen. Den kan inte byta tillbaka till trefas utan att avbryta och starta om laddningen. Om du vill undvika det så kan du ställa in att den låser till trefas. I så fall kommer den pausa laddningen när det inte finns nog på alla tre faser istället för att växla till enfas.
Har du en säkring på 20A kan huset maximalt använda 13,8kW samtidigt förutsatt att alla 3 faser använd likadant. 1 fas på 20A kan använda 20A*230V vilket ger 4600w eller 4.6kW. Men oftast är det ojämntfördelat på faserna om det är ett äldre hus.
Om man vill veta exakt kan man markera faserna på uttagen i huset då vet man exempelvis att ena uttaget kan man köra vattenkokaren å andra diskmaskinen samtidigt. Skulle de ligga på samma fas går säkringen då det oftast bara är 16A i vanliga uttag ibland så lågt som 10A.
Om man vill veta exakt kan man markera faserna på uttagen i huset då vet man exempelvis att ena uttaget kan man köra vattenkokaren å andra diskmaskinen samtidigt. Skulle de ligga på samma fas går säkringen då det oftast bara är 16A i vanliga uttag ibland så lågt som 10A.