Får ibland notiser om att Easee laddboxen sänker effekten när jag laddar bilen.
Laddade idag bilen med 3.6kw och plötsligt sänktes det till 1.2kw eftersom det inte fanns ”tillräckligt” med ström.
Bor i hus med 20A säkring och vet inte hur mycket samtidigt ström man egentligen kan få ut.
När laddboxen idag sänkte effekten gick samtidigt bergvärmepumpen som drar ca 3kw, ugnen var på och den borde dra 2-3kw, diskmaskinen var igång och den kanske drar ca 2kw.
Sen plus annan hushållsel borde det vara nära 10kw men är det max som går att använda? Eftersom laddboxen sänkte effekten måste det finnas en gräns som jag är nära antar jag?
Laddade idag bilen med 3.6kw och plötsligt sänktes det till 1.2kw eftersom det inte fanns ”tillräckligt” med ström.
Bor i hus med 20A säkring och vet inte hur mycket samtidigt ström man egentligen kan få ut.
När laddboxen idag sänkte effekten gick samtidigt bergvärmepumpen som drar ca 3kw, ugnen var på och den borde dra 2-3kw, diskmaskinen var igång och den kanske drar ca 2kw.
Sen plus annan hushållsel borde det vara nära 10kw men är det max som går att använda? Eftersom laddboxen sänkte effekten måste det finnas en gräns som jag är nära antar jag?
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Laddboxen tar även hänsyn till fasbelastningen.
Så om du har stora förbrukare på en fas så är det inte säkert att där är över till laddningen på just den fasen.
Du borde kunna se fasbelastningen i laddboxen och på så sätt avgöra vad som sitter på samma fas.
Så om du har stora förbrukare på en fas så är det inte säkert att där är över till laddningen på just den fasen.
Du borde kunna se fasbelastningen i laddboxen och på så sätt avgöra vad som sitter på samma fas.
Tycker det ser hyfsat jämnt ut?13th Marine skrev:
Provade att avbryta laddningen till bilen och provade några min senare. Efter ca 5 min gick den upp till 3.6kw igen.
Om det ska strula så här på sommaren lär det bli värre i vinter när värmepumpen går mer eller mindre konstant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Det beror helt på vad som är igång på bilden.M m@nge skrev:
Det vet jag inte exakt, men ögonblicksklippet borde innebära VP, ugn, diskmaskin, samt billaddningen.13th Marine skrev:
Men det jag undrar är hur många KW jag samtidigt kan använda? Höjde till 20A som huvudsäkring för att just ha effekt till billaddning, men det verkar ju inte ha hjälpt
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Maximalt kan du med 20A få ut 13.8kW, men det förutsätter att du fördelar lasten jämnt över de tre faserna, för du kan max dra 4.6kW per fas.M m@nge skrev:
Ok, tack för info.13th Marine skrev:
Svårt att fördela lasten över faserna, de är ju kopplade som dem är, svårt att ändra. Men antar att tunga förbrukare är fördelade på olika.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Diskmaskin och ugn går normalt på en fas, värmepump kan gå på en eller tre faser.M m@nge skrev:
Billaddning beror på bilen, det låter som att din laddar på en.
Enfaslaster är inte omöjligt att byta, borde en elektriker kunna fixa förhållandevis snabbt.
Samtidigt så går varken ugn eller diskmaskin på full effekt flera timmar åt gången, så det borde inte vara så länge laddningen blir lidande.
Edit: kan tilläggas att man borde kunna koppla om laddboxen med så att eventuell enfasladdning sker på lägst belastade fasen.
Den här typen av diskussion/undersökning förekom inte direkt när de var här och installerade boxen. Det gick snabbt. Hade jag haft infon jag fått här hade jag kunnat be dem koppla där det är minst belastning.13th Marine skrev:
Diskmaskin och ugn går normalt på en fas, värmepump kan gå på en eller tre faser.
Billaddning beror på bilen, det låter som att din laddar på en.
Enfaslaster är inte omöjligt att byta, borde en elektriker kunna fixa förhållandevis snabbt.
Samtidigt så går varken ugn eller diskmaskin på full effekt flera timmar åt gången, så det borde inte vara så länge laddningen blir lidande.
Edit: kan tilläggas att man borde kunna koppla om laddboxen med så att eventuell enfasladdning sker på lägst belastade fasen.
Har ingen aning om vilken fas/er de kopplat mot. Jag kan ladda upp till 11kw så jag antar att det är kopplat mot samtliga?
Laddboxen har tre faser, men du laddar ju uppenbarligen bara på en. Har du en laddhybrid kanske? De laddar oftast bara på en fas.M m@nge skrev:Den här typen av diskussion/undersökning förekom inte direkt när de var här och installerade boxen. Det gick snabbt. Hade jag haft infon jag fått här hade jag kunnat be dem koppla där det är minst belastning.
Har ingen aning om vilken fas/er de kopplat mot. Jag kan ladda upp till 11kw så jag antar att det är kopplat mot samtliga?
Men detta väl egentligen inget problem, laddboxen utnyttjar tillgängligt utrymme så kör du igång ungen kompenserar den genom att sänka laddströmmen. Men, den kommer öka igen när utrymmet finns.M m@nge skrev:
Så, förutom de fåtal ggr du lagar mat och samtidigt på kort tid vill ladda bilen är det inget bekymmer.
Nej den laddade på tre faser i början, men efter ett tag när VP, ugn etc startade så skiftade laddboxen till en fas. Kan som sagt ladda i betydligt högre kW än 1.2kw. Oftast brukar jag köra 5-6kw, men det beror på hur mkt solen skiner (har solceller).pacman42 skrev:
Ingen laddhybrid, tesla M3.
Exakt så tänker jag. Men jag upplever inte att det jag samtidigt använder borde vara upp i 13kw och därför klippa effekten?H hapazard skrev: