19 317 läst ·
28 svar
19k läst
28 svar
Hur mycket kostar det att värma vatten?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Mest realistiskt är väl att räkna med uppvärmning till 38-40°C som är den temperatur vi duschar, badar och handdiskar i .norrbottenstorpet skrev:Det bästa svaret får du om du sätter en elmätare på varmvattenberedaren (och alla andra större förbrukare också).
Det går åt 4,18 kJ/kg K, dvs t.ex. 4,18 x 1 x 60 kJ för att värma ca 1 l vatten från 4 grader (inkommande temp) till 64 grader i VVB. Detta blir ca 250 kJ eller 0,07 kWh per liter (förutsatt ett delta på 60 grader).
Matten är enkel, det svåra är att uppskatta förbrukningen av varmvatten. Vattenmätarens förbrukning är ju kallvatten.
En dusch gör av med ca 6-9 l/min. det tar 3-5 min att duscha för en vanlig vuxen människa.
Inkommande vattnets temperatur är väl inte så låg som 4°C, det är ju nästan frysrisk, utan ligger snarare på 10°C.
Så, värm vattnet 40-10 = 30°C, räkna antal duschar, duscharnas längd och flöde, lägg till 10% för handtvätt och annat så närmar vi väl oss ett realistiskt energibehov.
Lägg sedan på 10% till för värmeförluster.
Bara att räkna
Men helt klart är nog att varmvattnet är där olika livsstilar
halvtimmesduschar 2 ggr/dag eller 3 min varannan dag, karbad varannan dag eller aldrig osv kan göra störst skillnad i energiförbrukningen.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hushållsel på 5000-6000 Kwh?
Jag har ett snitt på ca 250 Kwh/mån.....
Jag har ett snitt på ca 250 Kwh/mån.....
Energimyndigheten som brukar ha koll, bekräftar att den förbrukningen är att betrakta som normal för en genomsnittlig svensk villa, då förmodligen med två vuxna och två barn:
http://www.energimyndigheten.se/sv/Hushall/Din-ovriga-energianvandning-i-hemmet/
http://www.energimyndigheten.se/sv/Hushall/Din-ovriga-energianvandning-i-hemmet/
Du förefaller vara ett undantag, grattis 
För egen del skulle det inte fungera. Lite för beroende av datorer för arbete och nöje samt TV-apparater och musikanläggning för att nämna några bitar. Glad så länge jag ligger på snittet för normalsvensken
För egen del skulle det inte fungera. Lite för beroende av datorer för arbete och nöje samt TV-apparater och musikanläggning för att nämna några bitar. Glad så länge jag ligger på snittet för normalsvensken
Vårt hus är 266 kvm, varav hälften uppvärmd källare i sutteräng i bohuslän. Förbrukar 14 200 kWh/år med bergvärme. Värme och varmvatten står för 7700 kWh/år. HHel för 6500 således.
Schablonen för HHel sägs ju vara 5000 kWH/år,men min uppfattning är att den idag nog ligger närmare 6000.
Hur ErikProjektet klarar sig med 3000 skulle vara intressant att få dra lärdom av. Erik berätta mer!
Schablonen för HHel sägs ju vara 5000 kWH/år,men min uppfattning är att den idag nog ligger närmare 6000.
Hur ErikProjektet klarar sig med 3000 skulle vara intressant att få dra lärdom av. Erik berätta mer!
Han har ingen fru som duschar 20-30 minuter i 45 gradigt vatten varje dag?
Helt ärligt så går det åt ungefär 6-8 ggr så mycket energi när min fru har duschat som när jag har duschat (jag loggar VVB elförbrukning). Då försöker jag ändå inte på något sätt spara på varmvattnet.
Helt ärligt så går det åt ungefär 6-8 ggr så mycket energi när min fru har duschat som när jag har duschat (jag loggar VVB elförbrukning). Då försöker jag ändå inte på något sätt spara på varmvattnet.
Har ingen aning men loggar med ABB mätare tillsammans med Logger 2020...
3-fas på
-----------------------------
Totalen
Elvärmen
Garaget
1-fas på
LLVP
Golvvärmen
VVB
Mäter även temp