658 läst · 3 svar
658 läst
3 svar
Hur mycket kostar det att riva och avfukta ett litet badrum?
Har ett badrum i min förening som måste avfuktas så att säga, glapp mellan plastmattan och golvbrunnen. Badrummet är mindre än 4 kvm. Hur mycket skulle det kosta att riva bort plastmattan och kaklet på väggarna, och avfukta? Försäkringsbolaget självrisk på närmare 90 000 kr verkar groteskt överdriven, eller? Märk väl att det endast handlar om att riva och avfukta, inte renovera.
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 802 inlägg
Vi har betalat i den en storleksordningen för rivning i min förening men då har badrummet varit större och en massa kakel och gjuten platta att bila och bära ut. Samt innertak, o s v. När man river måste man ju både ha elektriker och rörmokare på plats minst en gång för att koppla ur VA och el. Det fördyrar det.
Frågan är väl mer om ni kan hitta ett företag som är beredd att riva på timmar. De flesta företag som river jobbar nog som underentreprenörer till andra byggföretag som ni är kunder hos. Det borde gå att pressa priset till under er 90 000 kr kan man tycka. Om bara något företag vill ta detta småjobb. Ta in några offerter från företag så får ni se.
Avfuktningen är bara att hyra eller köpa en avfuktare och ställa in. Frågan är om det inte är enklast och billigast att bara köpa en konsumentprodukt på typ Jula/Biltema/ClasseO i dessa dagar? Några enstaka tusenlappar. Svårt att köpa in en tjänst för så lite pengar för en BRF.
Frågan är väl mer om ni kan hitta ett företag som är beredd att riva på timmar. De flesta företag som river jobbar nog som underentreprenörer till andra byggföretag som ni är kunder hos. Det borde gå att pressa priset till under er 90 000 kr kan man tycka. Om bara något företag vill ta detta småjobb. Ta in några offerter från företag så får ni se.
Avfuktningen är bara att hyra eller köpa en avfuktare och ställa in. Frågan är om det inte är enklast och billigast att bara köpa en konsumentprodukt på typ Jula/Biltema/ClasseO i dessa dagar? Några enstaka tusenlappar. Svårt att köpa in en tjänst för så lite pengar för en BRF.
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 11 272 inlägg
Och alternativet att göra det själv på nåt vis finns inte? Man ska ju inte jobba gratis såklart men nån lösning kanske det finns som gör att de bara behöver gå in med resten. Om nu försäkringsbolaget står för det menar jag.

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 43 409 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 43 409 inlägg
Tänk på att elförbrukningen för uttorkningen ska mätas så att bostadsrättsinnehavaren kan ersättas för den kostnaden. Så vitt jag minns så var det uttorkning här i två veckor förra året och det ledde till att elförbrukningen för februari fördubblades. Det var inte ett badrum utan 1-2 kvm parkett med sand under. Väggar och tak torkade av sig själv.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad kostar det att flytta?
Artikelkommentarer -
Solceller med batterier och ödrift - vad kostar det?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Vad kostar det att mura upp detta?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Vad kostar det att lägga om en markbädd?
Grund & Markarbeten -
Vad kostar det att åtgärda hängande tegel ovan fönster?
Fasad