65 034 läst ·
54 svar
65k läst
54 svar
Hur mycket kontantinsats på byggnadskreditiv?
Jag för nog hålla med boohoo här, jag förstår varför det blir svårt hos banken.SonsA skrev:Förhandsvärdering på huset har vi redan fått av mäklare och det blev värderat till 4.4M precis.
Dessa banker som vi redan varit i kontakt med ville helst ha en totalentreprenad och vi är heller inte händiga så försöka sig på att försöka bygga huset själva är inget alternativ för oss.
Vi har råd med månadskostnaden på där 500k SEK kontantinsats + en del blancolån(om det skulle behövas) men även om amorteringskravet inte skall gälla för nybygge är det ingen som kan säga att det verkligen är så eftersom det ännu bara är förslag från FI och heller inte reglerat.
Sen verkar det ju som din värdering av färdigt hus bara är ett påhitt för att kunna belåna max, vilken mäklare skulle gissa exakt byggkostnaden som värdering om man inte visste om denna...
Du saknar även ett garage och trädgård bland dina kostnader, bara där ryker hela din kontantinsats om du inte kan göra det själv.
Tror du får svårt hos de övriga bankerna med, kontantinsatsen är för liten, du skulle nog behöva dubbla när du inte kan kasta in eget arbete.
Värderingen är gjort av mäklaren som säljer tomten och i detta ingår även ett dubbelgarage.
Så det är inget påhitt här utan jag har ett skriftligt intyg av mäklaren som är baserat på all underlag han fått av hus + garage samt leveransdeklarationen från hus-leverantören.
Tacksam för era kommentarer men svårt att bara släppa taget om detta när man lagt ner så mycket tid på detta.
Har ni förslag på hur man kan dra ner kostnaden på "eget arbete" för en sån som knappt har någon erfarenhet inom byggnation.
En sak som jag spånat på är att enbart beställa materialsatsen på garaget och ha det som en "sommar-aktivitet" och försöka bygga det själv med vänner/släkten. Där kan jag "spara in" runt 90.000kr.
Så det är inget påhitt här utan jag har ett skriftligt intyg av mäklaren som är baserat på all underlag han fått av hus + garage samt leveransdeklarationen från hus-leverantören.
Tacksam för era kommentarer men svårt att bara släppa taget om detta när man lagt ner så mycket tid på detta.
Har ni förslag på hur man kan dra ner kostnaden på "eget arbete" för en sån som knappt har någon erfarenhet inom byggnation.
En sak som jag spånat på är att enbart beställa materialsatsen på garaget och ha det som en "sommar-aktivitet" och försöka bygga det själv med vänner/släkten. Där kan jag "spara in" runt 90.000kr.
Helt ärligt så tycker jag det låter ännu mer påhitt med den förklaringen, kolla med en oberoende part istället, mäklaren som säljer tomten har ju all anledning till att få värdet till vad det behövs.SonsA skrev:
Värdet på huset är inte alltid kopplat till vad det kostar att bygga det.
Är det ett dubbelgarage i huskostnaden du anger för 3,1 miljoner?
Vet inte om detta är möjligt men skulle man inte kunna ta ett blancolån från en annan bank när sista kreditprövningen är gjord? För banken ser ju inte tillgångarna om vi inte väljer vår egen bank och dessutom behövs detta krediten inte räknas in i kalkylen
Det låter ju verkligen som du försöker bygga något du inte har råd med. Du har inte hela kontantinsatsen utan försöker med mindre bra vägar få till den genom kassa krediter. Du har inte råd att amortera vilket banken med största sannolikhet kommer att kräva. Betänk dess utom att husbyggen ofta blir dyrare än beräknat. Hejda dig innan du kör ända in i kaklet och huset blir halvfärdigt på exekutiv auktion.
Nej, jag skulle vilja rekommendera att du/ni skall åter till ritbordet för att se om ni kan bygga billigare (ganska mycket billigare) alt spara mer.
Nej, jag skulle vilja rekommendera att du/ni skall åter till ritbordet för att se om ni kan bygga billigare (ganska mycket billigare) alt spara mer.
boohoo, uppskattar dina kommentarer.
Efter att byggnadskreditivet skall omvandlas till bolån så finns det andra finansiära banker som kan hjälpa mig med bolånet och även med mindre amortering på bottenlånet, med vissa banker kan du slopa amorteringen helt men det är inget jag vill ändån.
Gällande alternativ på att bygga billigare har vi faktiskt ett sätt som vi ser det på. I nuvarande kalkylen är det ju ett nyckelfärdigt dubbelgarage inräknat från husleverantören. Jag har kollat med andra företag som är stora inom garagebygge och även fått in offert, och om jag beställer ett likvärdigt garage i lösvirke och väljer att bygga det själv med släktingar/vänner under en sommar så kan jag spara upp mot 130.000kr.
Har ni fler alternativ att dra ner på byggkostnaderna?
Efter att byggnadskreditivet skall omvandlas till bolån så finns det andra finansiära banker som kan hjälpa mig med bolånet och även med mindre amortering på bottenlånet, med vissa banker kan du slopa amorteringen helt men det är inget jag vill ändån.
Gällande alternativ på att bygga billigare har vi faktiskt ett sätt som vi ser det på. I nuvarande kalkylen är det ju ett nyckelfärdigt dubbelgarage inräknat från husleverantören. Jag har kollat med andra företag som är stora inom garagebygge och även fått in offert, och om jag beställer ett likvärdigt garage i lösvirke och väljer att bygga det själv med släktingar/vänner under en sommar så kan jag spara upp mot 130.000kr.
Har ni fler alternativ att dra ner på byggkostnaderna?
Håller på att bygga hus och om den första kalkylen på huset är på 3.1 så kommer du behöva ganska många 100000 ytterliggare innan huset är på plats. Tex tillval kök och el drar iväg snabb och markarbeten kan bli riktigt dyrt om det vill sig illa.
Lyssna på banken, banta projektet.
Kom ihåg att entreprenörer får göra skäliga påslag. Läs detta: https://www.byggahus.se/ekonomi/rimliga-oskaliga-paslag
Om marginalerna tryter redan på kalkylstadiet är det läge att dra i handbromsen, finns mängder av små och stora utgifter som tillkommer. Finplanering av tomt, inreda kåken, prylar för trädgårdsskötsel, snöröjning osv, sätta av lite pengar till underhåll (vitvaror, värmepump, någon dörr/garageport, ev. måla fasad osv, säg 100-150 tkr första 15-20 åren).
När vi pratade med Eksjöhus fick jag intrycket att deras hus håller hög standard men också kostar därefter. Offerten var högt räknad jämfört med konkurrenterna, särskilt markarbeten var satta utifrån ett katastrofscenario. Kolla t ex om det finns förutsättningar att få fram hyfsat pålitliga fyllnadsmassor gratis.
Kolla också om ni kan minska byggarean och jobba mer på höjden. Grunden är dyr.
Undersök andra leverantörer, ta in fler offerter.
Kom ihåg att entreprenörer får göra skäliga påslag. Läs detta: https://www.byggahus.se/ekonomi/rimliga-oskaliga-paslag
Om marginalerna tryter redan på kalkylstadiet är det läge att dra i handbromsen, finns mängder av små och stora utgifter som tillkommer. Finplanering av tomt, inreda kåken, prylar för trädgårdsskötsel, snöröjning osv, sätta av lite pengar till underhåll (vitvaror, värmepump, någon dörr/garageport, ev. måla fasad osv, säg 100-150 tkr första 15-20 åren).
När vi pratade med Eksjöhus fick jag intrycket att deras hus håller hög standard men också kostar därefter. Offerten var högt räknad jämfört med konkurrenterna, särskilt markarbeten var satta utifrån ett katastrofscenario. Kolla t ex om det finns förutsättningar att få fram hyfsat pålitliga fyllnadsmassor gratis.
Kolla också om ni kan minska byggarean och jobba mer på höjden. Grunden är dyr.
Undersök andra leverantörer, ta in fler offerter.
Skippa garaget istället, den dagen du ska göra om byggkrediten så är du ju ändå inte färdig med garaget om du ska bygga det själv.SonsA skrev:
Ditt största problem är ju att tomten är för dyr i kombination med att du har för lite pengar och gör inget arbete själv.