Pratade med Handelsbanken idag, och enligt personen jag pratade med var deras regler att man behövde minst 25% kontantinsats vid nybygge av hus. Det här var i Örebro, och vad jag har förstått så har det lokala kontoret ganska stor frihet på Handelsbanken - så det är möjligt att de reglerna endast gäller här. Hon var inte direkt jättetrevlig heller.

I min kalkyl som jag fått av hustillverkaren ingick allt (allt arbete med hus/grund, tomt, pantbrev, lagfart, kontrollansvarig... Till och med extrakostnad på frakten eftersom vägen till tomten är lite smal på sina ställen). Hon avfärdade det med att "Det alltid blir mycket dyrare" dock.

Det skiljer sig säkert en del beroende på marknadsläget på orten. Om du bygger i ett hett område, så går det nästan att garantera att huset är värt ungefär det det kostar att bygga. Men bygger du på en ort med sämre efterfrågan på hus, så är risken stor att slutlig värdering inför omläggning till vanligt lån slutar på en summa under vad huset har kostat att bygga.

Tror frågan är ganska svårt att svara på generellt. I alla exempel ovan har man olika förutsättningar.
Har själv arbetat på bank och i vissa fall kan man låna ut utan krav på kontaktinsats (kanske finns kapital uppbundet på något sätt som bara vore till nackdel att lösa ut) medan i vissa fall ställde vi krav på 50 % kontant.
Ska man ändå ge sig på en generell vägledning kan man säga att du aldrig får belåna en fastighet till mer än 85 % av marknadsvärdet.

Och som svar till Olon. Du bör nog räkna med att även om "allt" ingår så finns det säkert friskrivningar, att ex. grundarbetet villkoras med att markförhållanden skall hålla en viss klass.

En vanlig skrivning när markarbeten ingår, är att det gäller för upp till ex. 200 ton grus som fyllnad. Den kvanititeten är oftast en glädjekalkyl. Mängden brukar vara tilltagen för ett bygge på en asfalterad före detta långtradarparkering.

Var en medlem här som om jag minns rätt hade just 200 ton som gräns för vad som ingick, och det gick åt drygt 2000 ton.

Hehe, ja det blir ju skillnad såklart. Jag sökte dock lite mer än enligt kalkylen, 2,5 istället för 2,33, men hon var inte ens intresserad av att se kalkylen. 25% var det som gällde här. Det skulle ju exempelvis kunna finnas en geologisk undersökning, men det var inte intressant.

Så mitt inlägg var mer ett svar på tråden. I Örebro gäller, enligt henne, 25% oavsett. Hon visste nämligen inte ens var jag planerade att bygga.

Det är en omöjlig fråga att svara på, hur en bank ställer sig mot en annan bank. Det har redan nämnts men det är flera saker som är avgörande, egen ekonomi,en egen bank"man" och var huset/fastigheten ligger. Själva köpte vi ett nybyggt hus för ett par år sedan utan att ha sålt det gamla. När vi stegade in på banken för att avsluta affären mad det gamla så svarade vår bankman " redan så det går att sälja hus över 3,5 mille på en vecka i det området". Så visst har läget en avgörande betydelse, precis som en gedigen bankkontakt.

Vi hade ingen kontantinsats. Vi hade en förhandsvärdering som utgångspunkt. Vi fick låna till bkr 85% av förhandsvärderingen. Detta var Handelsbanken. Dock har vi fler fastigheter inom familjen att erbjuda säkerhet i , men det alternativet blev aldrig aktuellt.

Olon skrev:
Hehe, ja det blir ju skillnad såklart. Jag sökte dock lite mer än enligt kalkylen, 2,5 istället för 2,33, men hon var inte ens intresserad av att se kalkylen. 25% var det som gällde här. Det skulle ju exempelvis kunna finnas en geologisk undersökning, men det var inte intressant.

Så mitt inlägg var mer ett svar på tråden. I Örebro gäller, enligt henne, 25% oavsett. Hon visste nämligen inte ens var jag planerade att bygga.
Lite OT men en geoteknisk undersökning måste du ha för att få bygglov i Örebro.

ONT

Har vanlig 3mån ränta på mitt byggkreditiv och inga andra avgifter(om jag gör om kreditiv till lån i samma bank, annars 5k i kostnad)

Behöver inget i kontantinsats för kreditivet.

Något viktigt att tänka på när man letar kreditiv är bankens avgifter. Jag pratade med flera banker och alla utom en kunde helt och hållet stryka uppläggningsavgift/kontraktsräntan. 0,5%-1,5% av hela sökta krediten blir en hel del pengar.

bjornligan skrev:
Lite OT men en geoteknisk undersökning måste du ha för att få bygglov i Örebro.

ONT

Har vanlig 3mån ränta på mitt byggkreditiv och inga andra avgifter(om jag gör om kreditiv till lån i samma bank, annars 5k i kostnad)

Behöver inget i kontantinsats för kreditivet.
Där ser man, vad har du för bank? Handelsbanken hade krav på 25% här, och SEB verkar ha krav på 20%. Och det känns väl inte alls orimligt att de vill ha en säkerhet.

Angående bygglov har jag för mig att det endast krävs geoteknisk undersökning om det är i ett detaljplanerat område när det gäller Örebro, men jag kan ha fel. Hursomhelst skulle jag ju inte lägga 30000 på en geoteknisk undersökning samt ytterligare pengar på bygglov innan jag visste om jag fick låna eller inte. Åtminstone inte på en tomt som jag inte äger.

Olon skrev:
Där ser man, vad har du för bank? Handelsbanken hade krav på 25% här, och SEB verkar ha krav på 20%. Och det känns väl inte alls orimligt att de vill ha en säkerhet.

Angående bygglov har jag för mig att det endast krävs geoteknisk undersökning om det är i ett detaljplanerat område när det gäller Örebro, men jag kan ha fel. Hursomhelst skulle jag ju inte lägga 30000 på en geoteknisk undersökning samt ytterligare pengar på bygglov innan jag visste om jag fick låna eller inte. Åtminstone inte på en tomt som jag inte äger.
Swedbank. Fick samma villkor hos Nordea. Dock har jag sålt min nuvarande brf och båda bankerna visste vad jag har att lägga in i nya när det ska göras om till vanligt lån

Hej,

Ny i forumet här och vill berätta av vår historia för att få lite tips av forumet.

Vi planerar att bygga hus i Skåne och har hittat en tillgänglig tomt som är till salu. VI har förut planerat att köpa ett begangnat hus runt 3M-3.5M men när vi fick info om tomten som var tillgänglig så ville vi kolla möjligheterna för husbyggnation.

nedan är lite kostnader från produktionskostnadskalkylen:
1.3M tomt + avgifter:
3.1M: 1.5 plans hus + byggkostnader + lagfart + pantbrev
4.4 Totala kostnaden

Nu när vi bestämt oss för hus samt leverantör(Eksjöhus i detta fall) så var det dags att prata med bankerna om byggnadskreditiv.

Vi bor för tillfället i en hyresrätt och har just nu en kontantinsats på 500.000 SEK. Nu inser ni säkert direkt att kontantinsatsen på 15% av 4.4M är 660.000 SEK.

Vi har nu varit och träffat LF och Handelsbankenoch ville kolla om en finansiering på detta hus med kontantinsats på 500k SEK. De hävdade att de kräver 15% kontantinsats och ger inte ut något blancolån på resterande summan så vi fick nobben av dessa banker.

Nu ville jag kolla med er om lite info och tips innan vi träffar andra banker som erbjuder byggnadskreditiv. VI skall nämligen träffa Swedbank och Norde inom kort.

Något som jag heller inte fått riktigt begrepp på är när handpenningen skall betalas in för ett byggnadkreditiv. Förstår att det vore mest optimalt att betala in direkt när byggnationen av huset startas för att dra ner på räntekostnaderna men som jag också fått uppfattning kan man även betala när huset står färdigt och när det är dags att omvandla kreditivet till bolån.
När kreditivet skall omvandlas till bolån har jag givetvis möjlighet att byta bank, vore det en möjlgihet då att byta till en bank som erbjuder blancolån samt har lägre amorteringskrav. Då tänker jag nämligen att man kan betala mindre i amortering under den perioden man har blancolånet.
Detta är också en orosfaktor tanke på nya reglerna som träder kraft 1 juni gällande amorteringskraven. Även om förslaget är att detta inte skall gälla för nybyggnation så är det inga banker som verkligen kan bekräfta detta.

Jag vill helst inte betala enligt nya amorteringskraven, då blir månadskostnaden ofantligt mycket och då ingen mening med att fortsätta med detta projekt.

Inser att jag skrivit mycket men vore tacksam för lite tips av er.

Först och främst är det väl inte till banken du betalar kontantinsatsen, säg att ditt hus kostar 5 miljoner att bygga, du får ju inte så 5 miljoner i byggnadskreditiv utan 5 miljoner är ju den totala summan inklusive din kontantinsats.
Så dina kontanta pengar använder du ju lättast som en del i att betala bygget.
Lika så är det ju inte byggkostnaden som bestämmer värdet på huset, det kan ju vara så att du bygger huset för 2 miljoner pga mycket eget arbete och huset blir värderat till 5 miljoner.
Eller så bygger man i ett område där husen inte är värda så mycket så att värdet blir långt under byggkostnaden.

Det du skulle kunna göra är att kontakta en mäklare som skulle kunna göra en ungefärlig värdering utifrån läge och hustyp, så gjorde vi när vi skulle bygga, det handlade inte om kostnaden för att bygga huset utan om vad det faktiska värdet skulle landa på när huset står klart.

Det intressanta är ju om ditt hus är värt 4,4 miljoner när det står klart.

Amorteringskraven gäller för övrigt inte nybygge,

Förhandsvärdering på huset har vi redan fått av mäklare och det blev värderat till 4.4M precis.
Dessa banker som vi redan varit i kontakt med ville helst ha en totalentreprenad och vi är heller inte händiga så försöka sig på att försöka bygga huset själva är inget alternativ för oss.

Vi har råd med månadskostnaden på där 500k SEK kontantinsats + en del blancolån(om det skulle behövas) men även om amorteringskravet inte skall gälla för nybygge är det ingen som kan säga att det verkligen är så eftersom det ännu bara är förslag från FI och heller inte reglerat.

1. Förslaget om amorteringskrav kommer nog inte gå igenom den här omgången heller. Fått kritik från två remissinstanser. Dess utom lär din bank kräva amortering liknande det amorteringskravet som ligger ute på remiss. Dess utom är det helt idiotiskt att amorteringskravet isf skulle undantas nybyggen. Du kan räkna med att samma sekund som ditt hus står färdigt är det inte värt några 4,4 miljoner, för nästa person kommer bli tvungen att amortera.

2. Men en så låg kontantinsats och en sådan budget som du målat upp förstår jag att banken tvärvägrar. Husbyggen har en tendens att bli dyrare än vad man först budgeterar. Med tanke på att ni inte kan/vill bygga något själva har ni inte heller möjlighet att strypa kostnader genom att göra saker själva.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.