7 669 läst ·
17 svar
8k läst
17 svar
Hur mycket känns 30mA
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Jag har hittills inte råkat ut för någon kund som inte velat att jag ska bryta strömmen före arbetet- snarare tvärt om. Den som begär det får se sig om efter en annan elektriker.
Har sett den jordfelstortyrmaskinen som ABB demonstrerar med. En JFB BÖR bryta kring 2/3 av märkutlösningsströmmen. Alltså för en 30mA JFB ungefär vid 20mA.frohike skrev:Har själv fått prova detta under kontrollerade former. Dock så sattes gränsen på 16 mA utav den JFB som användes. Det jag själv kände var att 1-2 mA kändes lite som stickningar. 3-4 mA som "Tusen nålar" vid 8-9 mA började man skaka märkbart med kramper i handen, samt svårigheter att släppa. Vid 12-13 mA skakade man okontrollerat och man fick kämpa otroligt mycket för att kunna röra fingrarna. Vid 15-16 mA satt jag fast. hade ingen kontroll kvar.
Testet genomfördes genom att man höll i en metallstav och satte ett ESD-band en 15 cm upp på samma arm som man höll staven med. Vill minnas att spänningen låg i trakterna runt 24-30 volt.
JFB var från ABB, var även där vi gjorde testet. JFB var en riktig som dock pga brister i kvalitén hade tagits bort från linan. den bröt vid 16 mA vilket är lite för lågt för en 30 mA JFB
ABB säger att de har 2/3 som produktstandard, för att ha lite marginal upp mot 30mA som är absolut högsta brytströmmen.
Av alla JFB jag testat utlösningström på i mitt liv så är det bara en som låg på 30mA blankt och det var på en gammal eller misstänkt piratkopierad ABB.
Klicka här för att svara