Jag har hittills inte råkat ut för någon kund som inte velat att jag ska bryta strömmen före arbetet- snarare tvärt om. Den som begär det får se sig om efter en annan elektriker.

And kids, don't try this at home

frohike skrev:
Har själv fått prova detta under kontrollerade former. Dock så sattes gränsen på 16 mA utav den JFB som användes. Det jag själv kände var att 1-2 mA kändes lite som stickningar. 3-4 mA som "Tusen nålar" vid 8-9 mA började man skaka märkbart med kramper i handen, samt svårigheter att släppa. Vid 12-13 mA skakade man okontrollerat och man fick kämpa otroligt mycket för att kunna röra fingrarna. Vid 15-16 mA satt jag fast. hade ingen kontroll kvar.

Testet genomfördes genom att man höll i en metallstav och satte ett ESD-band en 15 cm upp på samma arm som man höll staven med. Vill minnas att spänningen låg i trakterna runt 24-30 volt.
JFB var från ABB, var även där vi gjorde testet. JFB var en riktig som dock pga brister i kvalitén hade tagits bort från linan. den bröt vid 16 mA vilket är lite för lågt för en 30 mA JFB
Har sett den jordfelstortyrmaskinen som ABB demonstrerar med. En JFB BÖR bryta kring 2/3 av märkutlösningsströmmen. Alltså för en 30mA JFB ungefär vid 20mA.
ABB säger att de har 2/3 som produktstandard, för att ha lite marginal upp mot 30mA som är absolut högsta brytströmmen.
Av alla JFB jag testat utlösningström på i mitt liv så är det bara en som låg på 30mA blankt och det var på en gammal eller misstänkt piratkopierad ABB.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.